בעשור האחרון החליט האיחוד האירופי על צירופן של מספר מדינות ממזרח אירופה תחת כנפי האיחוד. מאז ההודעה על צירופן העתידי של מדינות כגון פולין, הונגריה ומדינות אחרות (אשר נכנסה לתוקפה בשנת 2004), עלתה ההתעניינות בקרב ישראלים רבים בנוגע לזכותם לקבל דרכון זר מתוקף היותם ילדים ונכדים לילידי ארצות אלו. דרכונים אלו, לאחר כניסתן של המדינות הנ"ל לאיחוד האירופאי, הופכים לנכס יקר ערך בידי המחזיקים בו.

 

יש לכם שאלה?

פורום דרכון פולני

פורום דרכון גרמני


מדובר בדרכון המאפשר עבודה ולימודים באירופה, כמו גם כניסה למדינות רבות (כגון ארצות הברית) ללא צורך בוויזה מוקדמת. אלפי ישראלים מוצאים עצמם בשנים האחרונות בתורי הכניסה לשגרירויות הרבות על מנת לזכות בדרכון הנכסף. כיום, מחזיקים כ-100,000 ישראלים בדרכונים גרמנים, 90,000 בדרכונים רוסים, כ-70,000 בדרכונים צרפתים ועוד עשרות אלפי ישראלים אוחזים בדרכונים הונגרים, פולנים, אנגלים ועוד.


דרכון אירופאי, מדוע?


ישראלים רבים, בעיקר כאלה אשר האידיאולוגיה הפטריוטית מקננת בליבם, תוהים מדוע הם צריכים דרכון אירופאי ומהו הוא מעניק אשר לא ניתן לקבל בעזרת "הדרכון עם המנורה". ובכן, דרכון זר של מדינה השייכת לאיחוד האירופי הינו נכס משמעותי אשר יכול לסייע רבות למחזיק בו. לדוגמא, הדרכון מאפשר מגורים באירופה ואפשרות עבודה בארצות החברות באיחוד. כמו כן, סטודנטים המחזיקים בדרכון אירופי יכולים ללמוד בחינם ואו בשכר לימוד נמוך משמעותית. אזרחות אירופאית מאפשרת גם רכישת נדל"ן באירופה ללא נאמנויות והיא מבוקשת בקרב אנשי עסקים ואנשים פרטיים כאחד.


עם זאת, נציגויות המדינות אינן מקלות את החיים עבור מבקשי דרכונים אלו. לא אחת, מדובר בסוגיות בירוקרטיות מורכבות הבוחנות כל מקרה לגופו ומציבות מכשולים רבים בפני מבקש הדרכון. זאת ועוד, מדובר גם בהוצאה משמעותית של אנרגיות, זמן וכסף. עורכי דין רבים מציעים אפוא את שירותיהם למבקשי דרכונים אלו. עורכי הדין הנ"ל, מתמחים לא אחת במדינות ספציפיות ומסייעים בהוצאת דרכונים תוך היכרות מעמיקה עם נהלי האזרחות הרלבנטיים לרבות החוק המקומי על מגבלותיו וסייגיו. עורכי הדין (וביניהם נוטריונים רבים) מציעים בדרך כלל מעין "עסקת חבילה" הכוללת התנהלות משפטית מול השגרירות, הצגת המסמכים הרלבנטיים, עמידה בתורי השגרירות, וניהול הבירוקרטיה המבוקשת עד לדרכון הזר. יצוין כי לעיתים אדם יהיה חייב להיעזר בעורכי דין, גם כאשר הוא מחליט לקחת על עצמו את משימת הוצאת הדרכון, וזאת במידה והוא מתבקש להציג מסמכים מתורגמים ומאושרים על ידי נוטריון לשגרירות.


האם כדאי לפנות לעורך דין?


בדומה לסיטואציות נוספות בחיים - לדוגמא, חוזה שכירות, הסכם ממון וכדומה - גם כאן ניתן בהחלט לבצע את המהלך ללא עורך דין. עם זאת, כמו במצבים אשר פורטו לעיל, גם כאן עלול החיסכון בשירותי עורך הדין "לעלות ביוקר" לחסכן. עורכי הדין המסייעים בהוצאת הדרכון מכירים היטב את ההתנהלות מול השגרירות ואת הדינים הרלבנטיים הנוגעים להוצאת הדרכון. במקרים בהם קיימות בעיות מסוימות בבקשה, עורכי דין יכולים לסייע לא בפתרונה במקומות בהם אדם הנטול השכלה משפטית מתאימה יאבד רגליו וידיו. לדוגמא, ייתכן ותיאלצו לכתת ידיכם בארכיונים לא ממוחשבים, מיושנים ומורכבים. משימות אלו אינן פשוטות, לא לעורך דין מקצועי ומקל וחומר לאדם חסר ניסיון.


לא אחת, לא יהיה די בהגשת הבקשה וההליכים מול השגירות "יסתבכו" ויגיעו לפתחו של בית המשפט. לדוגמא, במקרים בהם מבוקשת הוצאת דרכון פולני והרשויות בפולין מסרבות להכיר בתעודת לידה מקורית או בהוכחות שונות לגבי שהות בפולין עד שנת 1920. במקרים אלו, אין ספק שעורך דין העוסק בתחום זה יכול לסייע למבקש ברמה גבוהה ביותר. אכן, עורכי דין גובים שכר טרחה עבור שירותים אלו. עם זאת, מדובר בשכר טרחה פעוט יחסית למשמעותו של הדרכון האירופאי לכשיימצא בידיו של הלקוח. זאת ועוד, עורך דין יכול לעבור את בקשתו של המבקש בטרם הוא פונה לשגרירות, ולבדוק מהם ה"מוקשים" האפשריים בבקשה ומהו שיעור סיכויי הצלחתה.


דרך ביניים – תרגומים וסיוע


ישנם לקוחות אשר אינם מעוניינים בייצוג משפטי כולל אך חפצים "להסתייע" בעורך דין. מומלץ בהחלט להגיע לייעוץ משפטי ראשוני על מנת לבחון את סיכויי הצלחת הבקשה (מבחינת עמידה בתנאים הבסיסיים). כמו כן, עורכי דין יכולים לעבור על המסמכים הרלבנטיים ולמיין את חשיבותם לגבי מבקש הבקשה. התקשרות עם עורכי הדין יכולה להיות גם במסגרת אישורים נוטריונים עבור תרגומים שונים הדרושים ללקוח בבקשתו. לקוחות אלה מבקשים למעשה את ליוויו של עורך הדין "מהצד" ובוחרים לעמוד בעצמם בתורים ובהתנהלות הבירוקרטית.


לסיכום,


דרכון אירופאי לא הפך לחינם למצרך מבוקש בקרב ישראלים רבים. בימים בהם הכפר הגלובלי הופך את העולם לקטן יותר ויותר, ואפשרויות של לימודים, מגורים ועסקים, נפתחות עבור רבים במדינות שונות, דרכון אירופאי יכול לסייע בפתיחת דלתות כבדות במיוחד. כמו כן, אזרחות אירופאית עוברת בירושה ומסייעת גם לילדים ואף לנכדים. הוצאת דרכון אירופאי דורשת התנהלות בין מדינתית מול מסמכים ישנים ושגרירויות אפורות. אי לכך, מומלץ לשקול קבלת ייעוץ משפטי כבר מראשית ההליך. עורכי דין העוסקים בתחום יכולים לסייע לכם להוציא דרכון אירופאי ביעילות ובמהירות.