בשנים האחרונות חלה עלייה של ממש במודעות בנוגע לאחריות המקצועית המוטלת על כתפיהם של רופאים בבואם להעניק טיפול רפואי. כפועל יוצא ממגמה זה, עלה באופן משמעותי גם מספר התביעות בגין רשלנות רפואית אשר מונחות לפתחם של הערכאות המשפטיות בחינת נתוני התיקים אשר נפתחו בבתי המשפט בישראל בשנים האחרונות, מעלה כי חלוקת התביעה מבחינת תחומי הרפואה מציבה את הרשלנות הרפואית בהריון ובלידה במקום הראשון.

 

יש לכם שאלה?

פורום רשלנות רפואית בלידה

פורום רשלנות רפואית בניתוח


בסוף שנת 2005 פרסמה ועדה מיוחדת מטעם משרד המשפטים מחקר מקיף על סוגיית הרשלנות הרפואית בישראל. על פי דו"ח הועדה, אשר חקר את הנושא מבחינת פסקי הדין והפנייה לערכאות המשפטיות בין השנים 1993-2002, עלה כי כ-33% מתביעות הרשלנות הרפואית אשר הוגשו לבתי המשפט המחוזיים בעשור זה היו בתחום המיילדות וההריון. הרחק מאחור ניתן היה למצוא תחומי רפואה נוספים כגון אונקולוגיה ואורטופדיה, אשר היוו כל אחד מהם כ-7% מסך כלל התיקים בבתי המשפט המחוזי.


הנתונים בבתי המשפט השלום הצביעו על מגמה אחרת. גם בערכאה משפטית זו בלטו תיקי רשלנות בלידה, אך כאן הם היו במקום הרביעי "בלבד", אחרי אורטופדיה, כירורגיה ורפואה פנימית. ההבדלים בין הערכאות השונות הינם ברורים. תביעות בגין רשלנות רפואית בלידה הינן תביעות אשר הנזק שנגרם בהן למטופלים ולילדיהם עלול להיות כבד ומשמעותי. בהתאמה, סכום הפיצויים הנתבע על ידם גבוה ביותר ונאמד לא אחת במיליוני שקלים. אי לכך, מרבית התביעות העוסקות ברשלנות רפואית בלידה מונחות לפתחו של בית המשפט המחוזי. תביעות "קטנות יותר", מתחומי רפואה כגון אורטופדיה או כירורגיה, מוגשות על פי רוב לבית משפט השלום בשל סכום הפיצויים ה"נמוך יחסית".


אחד מהתחומים אשר רשלנות בהם עלולה לגרום לתוצאות קשות במיוחד הינו שלב הייעוץ הגנטי. רשלנות רפואית במהלך הייעוץ הגנטי יכולה לגרום לאי אבחון מחלות קשות ואו מומים, אשר ילוו את הילד כל חייו. חשיבותו של הייעוץ הגנטי נוגעת לזוגות אשר מתכננים להיכנס בקרוב להריון, והיא גדלה ככל שמתגלים מומים בעובר. כיום, רבים בישראל פונים לייעוץ גנטי, גם כאשר אין היסטוריה של מחלות גנטיות במשפחה הקרובה.

 

מהו ייעוץ גנטי?


ייעוץ גנטי מתחיל, על פי רוב, בפגישה בין בני הזוג לבין רופא המומחה בתחום. הרופא סוקר את ההיסטוריה הרפואית של בני הזוג ומברר אודות מחלות שונות במשפחותיהם. לאחר מכן בני הזוג פונים לבדיקת דם אשר מרחיבה את הייעוץ הגנטי. כמו כן, במהלך ההריון עוברת היולדת בדיקות נוספות כגון בדיקת סיסי שיליה ובדיקת מי שפיר. במידה ובמהלך הייעוץ הגנטי מתגלה בעיה כלשהי בעובר, האישה נשלחת לעבור בדיקת אולטרסאונד מרחיבה.


רשלנות רפואית בייעוץ גנטי יכולה להיות בשורה ארוכה של מקרים, החל מאי הפניה של בני זוג לקבלת ייעוץ גנטי לפני הריון, דרך מתן ייעוץ גנטי רשלני או שגוי, וכלה באי הפניה לבדיקות המתאימות. כמו כן, רשלנות בייעוץ גנטי יכולה להיות גם במהלך הבדיקה (בדיקות סיסי שיליה ומי שפיר הינן בדיקות פולשניות), או בפענוח ממצאיה. להלן מספר דוגמאות לרשלנות רפואית בייעוץ גנטי.

 

לא נאמר להורים כי קיים 25% סיכוי למחלה גנטית


במקרה אשר הונח לפתחו של בית המשפט המחוזי מרכז, נפסק כי בעקבות רשלנות בייעוץ גנטי, סובלים תאומים ממחלה גנטית קשה. במקרה זה, הורי התאומים פנו לפגישה עם מנהלת המרכז לקנטיקה קלינית במחלקה לגנטיקה של האדם בהדסה הר הצופים. מנהלת המחלקה, פרופ' מ', שוחחה עם ההורים ושלחה את השניים לבדיקות מעבדה. האחות אשר ערכה את הבדיקות אמרה לתובעים כי במידה ויתגלה משהו חריג הוא יזומנו פעם נוספת למרפאה.

 

יצוין כי מדובר בהורים אשר הייתה להם כבר בת בכורה אשר סבלה ממחלה גנטית קשה. למעשה, פרופ' מ' העידה בבית המשפט כי כאשר ישנו ילד אחד אשר סובל ממחלה גנטית, ואין עדות לגורמים גנטיים שונים באילן היוחסין של המשפחה, הסיכון למחלה גנטית עומד על 25% בכל מקרה. לטענתה, היא שלחה מכתבים להורים ולרופא המטפל ובכך סיימה את הטיפול מבחינתה. בית המשפט קבע כי במקום בו ישנו סיכוי כה גדול למחלה גנטית, מוטל על הרופא העורך את הייעוץ הגנטי לוודא כי העניין מגיע לידיעתם של ההורים.

 

הולדה של תסמונת דאון בעקבות רשלנות באי הפניה לייעוץ גנטי


במקרה אחר בית המשפט המחוזי קיבל תביעה בגין רשלנות רפואית בייעוץ גנטי אשר גרמה להולדה של תינוקת הסובלת מתסמונת דאון. מיותר לציין כי עסקינן באחת המחלות הגנטיות הקשות ביותר. מדובר במקרה בו אישה אשר סבלה מקשיי פיריון פנתה להשגת פרי הבטן באמצעות הפריה חוץ גופית. ברחמה נקלטו שלושה עוברים.

 

הריון רב עוברים הינו הריון בסיכון, הן בשל חשש להפלה והן בשל החשש ללידה מוקדמת. אי לכך, הרופאים המליצו לאישה לעבור דילול עוברים וזו סירבה. התובעת הושמה במעקב הריון תחת פיקוחו של ד"ר ע'. ד"ר ע' הפנה את האם לבדיקת שקיפות עורפית ותוצאות הבדיקה היו תקינות בנוגע לכל שלושת העוברים. מאוחר יותר נשלחה האם לסקירת מערכות מורחבת לשלילת מומים. בבדיקה העל קולית נרשם לגבי אחד העוברים – חדר שמאלי של הלב, נקודה היפר אקוגנית בגודל 1 מ"מ, מופנית לרופא מטפל לשקול ייעוץ גנטי ואקו לב עובר".

 

ההורים נתקפו דאגה רבה לנוכח ההערה ומסרו את התוצאות לד"ר ע'. הלה הרגיע אותם בביטול וקבע כי ההערה הינה "חסרת חשיבות". כמו כן, הרופא לא פירט את מלוא הדברים ברישום הרפואי ורק ציין "מרגישה טוב, על קול תקין". בסופו של היום נולדו להורים שני ילדים בריאים וילדה הסובלת מתסמונת דאון.

 

בית המשפט המחוזי קבע, ראשית, כי הבת הסובלת מתסמונת הדאון הינה העובר המדובר מבדיקת העל-קול (על פי חוות דעת של מומחים רפואיים, כמובן). באשר לתוכן המפגש של האם ובעלה עם ד"ר ענטבי, בית המשפט קבע כי הרופא לא הוכיח כי פעל כרופא סביר ונתן להורים את מלוא המידע הרלבנטי אודות הממצא האולטרסאונדי. לדוגמא, את הקשר בין ממצא זה לבין אפשרות של תסמונת דאון. זאת ועוד, הרופא לא פעל כהמלצת מפענח הבדיקה ולא הפנה את ההורים לייעוץ גנטי או לאקו-לב עובר. בסופו של היום, נקבע כי מדובר ברשלנות רפואית.