אתר "הארץ" מדווח הבוקר כי הורים לפגה אשר מאושפזת במצב קשה בבית החולים "איכילוב" בתל אביב, טוענים כי הצוות הרפואי התרשל כלפיהם, וזאת משום שניתן לבתם טיפול מציל חיים ללא הסכמתם המודעת. ההורים, בני זוג מתל אביב, טוענים כי הטיפול הרפואי הנ"ל האריך את חייה של הפגה וזאת למרות שהיא סובלת מפגיעות קשות כבר מרגע לידתה. מדובר אפוא בפרשה משפטית סבוכה אשר עתידה להגיע לדיון בבית המשפט בקרוב.

 

יש לכם שאלה?

פורום רשלנות בלידה

 

לפני כשלושה חודשים הגיעו בני הזוג לבית החולים ללידה מוקדמת של שלישייה. שלושת התינוקות אשר נולדו במשקל נמוך הועברו מיד לאחר לידתם לאשפוז בפגייה. שניים מן הילדים היו במצב בריאותי תקין ואילו אחותם אובחנה במצב קשה. הרופאים אבחנו כי הקטינה סובלת מדימום תוך מוחי ופגיעות שונות באיבריה הפנימיים. בעקבות מצבה הקשה של הפגה, והיות והוא הוגדר כבעל סיכוי גדול להיות "חשוך מרפא", ההורים ביקשו מהצוות הרפואי שלא לבצע בקטינה פעולות מצילות חיים. ההורים טענו כי בית החולים נענה לבקשתם אך הרופאים לא מילאו את ההחלטה.

 

בשלב מסוים, הרופאים יידעו את ההורים כי בשל בעיות בעיכול, אין דרך להזין את הקטינה ויש לנתח אותה. ההורים הסכימו אך לטענתם הניתוח שנעשה לקטינה (שעבר בהצלחה) היה ניתוח מציל חיים. ההורים טענו כי ההליך הרפואי הנ"ל נעשה ללא הסכמה מדעת ובניגוד להבטחה מצד הצוות הרפואי.


בית החולים – לא הסכמנו להרעיב את התינוקת

 

בית החולים מציג, עם זאת, גרסה שונה בתכלית. לטענת בית החולים, ב-25 לדצמבר ההורים חתמו על טופס לפיו לא יבוצעו בקטינה פעולות החייאה יזומות. עם זאת, הרופאים טוענים כי הטופס איננו כולל אישור שלא לבצע בקטינה ניתוחים וטיפולים רפואיים אשר בלעדיהם הקטינה תמות מחנק, רעב או צמא. יצוין כי החתימה על הטופס הייתה בבית החולים ובנוכחות עורך דינם של ההורים.

 

החלטות רפואיות בכל הנוגע לפגים הנמצאים במצבים בריאותיים קשים ומורכבים אינן פשוטות. מדובר אפוא בסוגיות משפטיות קשות מנשוא אשר טומנות בחובם גם שיקולים מוסריים לא פשוטים. חוק החולה הנוטה למות איננו מתייחס לפגים וחולים אשר מצויים במצבים של צמח. כיום, לפי החוק, ניתן למנוע טיפולים מצילי חיים רק מחולים אשר הרופאים מעריכים כי נותר להם פחות מחצי שנה לחיות.