ת"פ 410-02-11 מדינת ישראל נ' פסיפיקה אחזקות בע"מ ואח'


מנכ"ל חברת דלק לשעבר, יוסי אנטורג, ישלם קנס בסך 100,000 שקלים בגין חלקו בעבירות כלכליות אשר ביצעה חברה בה כיהן בתור דירקטור. מדובר בפסק דין תקדימי אשר ניתן על ידי השופט חאלד כבוב בבית המשפט המחוזי בתל אביב. כמו כן, נקבע כי הנאשם לא יוכל לשמש בתפקיד של דירקטור בחברה ציבורית למשך כשנה (עד לאפריל 2013). במסגרת פסק הדין, השופט כבוב אישר את הסדר הטיעון אשר נחתם עם דירקטור נוסף בחברה, יואב ברק. נקבע כי ברק ישלם קנס בסך 80,000 שקלים בעקבות התנהלותו ולא יוכל לשמש במשך כחצי שנה כדירקטור בחברה ציבורית. על ברק הוטל גם מאסר על תנאי למשך תשעה חודשים.

 

יש לכם שאלה?

פורום יזמות עסקית

פורום פלילי


הפרשה החלה כאשר אחד ממנהלי החברה רכש מכספיה קרקע בחו"ל במחיר מופקע ושלשל את ההפרש לכיסו הפרטי. הרשעתם של הדירקטורים בבית המשפט נקבעה משום שהאחרונים לא דיווחו לציבור ולרשויות המס על אירועים אלה, וזאת כפי שהם היו מחויבים לעשות מכוח החוק. אי לכך, בית המשפט מצא לנכון להרשיעם (על פי הודאתם) באחריות מנהלים לעבירות שעבר תאגיד. מדובר בעבירה על סעיף 53(א)(4) לחוק ניירות ערך. החוק קובע כי ניתן להרשיע גם אורגנים בחברה באחריות לעבירות אשר בוצעו על ידה.

 

הצפיות מדירקטור גם ללא מחשבה פלילית


"מדירקטור בחברה ציבורית מצופה לעמוד בסטנדרט נורמטיבי וניתן להטיל עליו אחריות אישית בפלילים", נכתב בגזר הדין. במסגרת חובה זה, מוטל על הדירקטור לפקח על החברה ולוודא שהיא מעבירה באופן מיידי דיווח כפי שהיא מצווה לעשות לפי חוק. דהיינו, ניתן להרשיע את הדירקטור בפלילים גם כאשר לא הוכחה "מחשבה פלילית" מבחינתו.


כבוב לא התעלם מכך שהרשעתם של ברק ואנטורג במקרה דנן הייתה "ראשונה מסוגה". עם זאת, נקבע כי בית המשפט המחוזי רואה לנכון להעביר במסגרת המקרה הנ"ל מסר לנושאי משרה בחברות במשק הישראלי ולהגביר את סטנדרט הפיקוח על דיווח לרשויות. כמו כן, השופט ציין כי בסוגיות כגון דא, דירקטורים אשר היו אמורים להעביר את הדיווח לא יוכלו לזכות לחסינות מהליך פלילי. עם זאת, היות והנאשמים במקרה דנן היו אנשים נורמטיביים לחלוטין וללא עבר פלילי, בית המשפט קיבל את הסדר הטיעון ונמנה ממיצוי הדין עימם.
 

התקדים במקרה זה היה למעשה הרחבת אחריותו של הדירקטור בכך שגם כאשר הוא פועל בסבירות ושקדנות הוא עלול לשאת באחריות פלילית. במקרים בהם הדירקטור לא יוודא כי החברה העבירה, כפי שהחוק מחייב, דיווח מידי, ואף אם הוא היה סבור כי היה ניתן לפתור את המבוך מבלי להעביר מיד את הדיווח, הרי שעסקינן בסטייה מ"סטנדרט ההתנהגות המצופה מדירקטור". "במידה והוא לא מקיים את שהחוק מחייבו - לפקח על חברה שלא מעבירה דיווח מיידי, שעה שהיא מחויבת לעשות כן על פי דין - וזאת בהתעלם מהעדר קיומה של מחשבה פלילית כלשהי אצל אותו דירקטור", נכתב בגזר הדין.