עא 7114/09


סעיף 42 לפקודת פשיטת הרגל קובע כי לאחר הכרזה על חייב כפושט רגל מוקנים נכסיו לנאמן וניתן לחלקם בין הנושים. סעיף 85(1) לפקודה קובע עוד כי בין הנכסים אשר ניתנים לחלוקה נמנים נכסים השייכים לפושט הרגל, או אשר מוקנים לו, בתחילתה של פשיטת הרגל, וכל נכס אשר פושט הרגל ירכוש או יקבל עד מתן הפטר מחובותיו.

 

יש לכם שאלה?

פורום פשיטת רגל

פורום הוצאה לפועל

 

עם זאת, סעיף 85(1א) לפקודה מסייג וקובע כי בנוגע לכספים אשר מגיעים לחייב כפועל יוצא מחברותו בקופת גמל, הנאמן לא יפרע אותם ללא אישור בית המשפט. בית המשפט לא יאשר את פירעון הכספים כאשר מדובר בכספים למטרת קצבה אשר טרם הגיע המועד לתשלומם כקצבה.


ההוראה אשר נקבע בסעיף 85(1א) לפקודה הינה הוראה אשר מקופלת בתוכה מטרה סוציאלית ברורה. עסקינן בהוראה אשר נועדה להעניק גם לפושט הרגל הגנות מיוחדות על כספים אשר הוא חסך בקופת גמל. הסעיף קובע כי התנאי לפדיון כספים על ידי הנאמן בכל הנוגע לכספי קופת גמל שאינם מיועדים לקצבה הינו קבלת אישורו של בית המשפט. דהיינו, מדובר בסטייה מהמקרה הרגיל בו הנאמן רשאי לממש את נכסי פושט הרגל ללא צורך בהבאת העסקה לאישור בית המשפט.


המחוקק הציב הגנה גדולה עוד יותר על כספים אשר מיועדים לקצבה, ואשר מגיעים לחייב מכוח חברותו בקופת הגמל. במקרה זה, המחוקק קבע כי אישורו של בית המשפט לא יינתן למימוש הכספים וזאת כל אימת שלא הגיע מועד זכאותו של החייב לקצבה (לדוגמא בשל אירוע מזכה כנכות או זקנה).


סעיף 85(1א) לפקודה הינו אחד מהסעיפים בפקודת פשיטת הרגל אשר ההלכה הפסוקה הגדירה כ"דברי חקיקה אשר נועדו להגן על נכסים מסוימים של פושטי רגל". סעיפים נוספים ברוח זו הינם סעיפים 85(1ב) אשר אוסר על הנאמן לפדות כספים המגיעים לפושט הרגל לפי תוכנית חיסכון שמועד פריונה טרם הגיע (כל אימת שלא הוסכם על כך על ידי כונס הנכסים הרשמי) או נכסים אשר אינם כלולים בנכסי פשיטת הרגל לפי סעיף 86 לפקודה (בעיקר נכסים לצורכי ביגוד, אוכל, ריהוט, חיות מחמד וכדומה).