פש"ר 5072-09

 

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קבע כי מנהל מיוחד בהליך פשיטת רגל יהיה זכאי לתשלום שכר טרחה מכספים שהוכנסו לקופת הניהול גם חרף החלפתו. בהחלטה נקבע כי זכאותו של המנהל המיוחד לשכר הטרחה נבעה מהמשמעות אשר הייתה לפעולותיו באשר לקבלתם של כספים רבים בקופה.

 

יש לכם שאלה?

פורום פשיטת רגל

פורום הוצאה לפועל

 

במקרה דנן, המנהלת המיוחדת מונתה לתפקידה בפברואר 2009. כשנה וחצי לאחר מכן, באוקטובר 2010, כונס הנכסים הרשמי הודיע לה על החלפתה. בעקבות הודעתו של הכנ"ר, המנהלת המיוחדת ביקשה מבית המשפט לפסוק לה שכ"ט בשיעור של כ-20% מהכספים שהיו מצויים בקופת הכינוס. יתרה מכך, המנהלת המיוחדת טענה כי היא כלל לא הוחלפה וזאת משום ש"ביטול המינוי לא נעשה על ידי בית המשפט". לעניין השכר, המבקשת טענה כי היא זכאית לשכרה וזאת היות ופעולות אשר בוצעו על ידה היו מקור לחלק בלתי מבוטל מהכספים שהצטברו בקופה עובר לאוקטובר 2010.

 

המנהלת המיוחדת זכאית לשכר

 

השופטת נצר דחתה את טענותיה של המנהלת המיוחדת לכך שמינויה לא הופסק וזאת משום שכונס הנכסים הרשמי מסר הודעה בעניין לבית המשפט. סעיף 23 לפקודת פשיטת הרגל קובע כי כונס הנכסים הרשמי רשאי למנות מנהל מיוחד לפי שיקול דעתו ולקבוע את סמכויותיו. כמו כן, נתונה לכנ"ר הסמכות להחליף ו/או להעביר מנהל מיוחד מתפקידו וזאת על בסיס שיקול דעתו הבלעדי.

 

עם זאת, נקבע כי אין לשלול מהמנהלת המיוחדת כספים אשר הגיעו לה, למרות החלפתה, וזאת משום שהוכח שהיה לה חלק ניכר בהכנסתם לקופת הכינוס. צוין כי מדובר בכספים אשר המנהלת המיוחדת הביאה לקופת הכינוס לאחר טיפול בעיזבון אימו של החייב ומכירת דירתה של המנוחה. אי לכך, נקבע כי המנהלת המיוחדת תהיה זכאית ל-75% משכר המימוש בעקבות העברת כספי העיזבון, ו-50% משכר המימוש בגין מכירת הנכס.