פש"ר 2137-03 מוקד נ' כונס הנכסים הרשמי - מחוז ת"א ואח'


הפטר מותנה מהליכי פשיטת רגל ניתן לפרופ' גבריאל מוקד, מבקר הספרות המפורסם ויו"ר אגודת הסופרים לשעבר. בעקבות ההחלטה הנ"ל, ייתכן והליכי פשיטת הרגל בעניינו של פרופ' מוקד, בן ה-79, יגיעו אפוא לסיומם לאחר כתשע שנים. סך כל חובותיו של החייב עומד על כ-3.5 מיליון שקלים, אך בקופת פשיטת הרגל לא הצטברו יותר מ-555,000 שקלים בלבד.

 

יש לכם שאלה?

פורום פשיטת רגל

פורום גביית חובות

פורום איחוד תיקים


הנושים התנגדו לבקשה למתן צו ההפטר, וזאת משום שנטען כי פרופ' מוקד המשיך ויצר חוב של 82,000 שקלים גם לאחר שהוא לא השכיל לעמוד בתשלום החודשי על סך 1,500 שקלים. כמו כן, הנושים טענו כי משכורתו החודשית של החייב עומדת על 13,000 שקלים, הוא גר בשכירות של כ-5,500 שקלים לחודש והוא אף הבריח חלק מנכסיו.


בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי למרות "קשיים מסוימים" בהתנהלותו של פרופ' מוקד בהליכי פשיטת הרגל, לא היה ספק כי מדובר בחובות אשר נוצרו בתום לב. עסקינן בחובות אשר מקורם בכישלון עסק להוצאה לאור אשר פתח האחרון. השופט, חגי ברנר, התייחס לכך שמוקד נמנע מלהגיש לכונס הנכסים הרשמי את הדו"חות המבוקשים, וכן לא נעלם מעינו כי נוצרו חובות נוספים במהלך הליכי פשיטת הרגל. עם זאת, בית המשפט קבע כי היה מקום להעניק משקל גם לגילו המתקדם של החייב (כבן 80 שנה). השופט ציין כי היה ראוי לאפשר לפרופ' מוקד, בערוב ימיו, הזדמנות של ממש להשתחרר מכבלי חובותיו. כמו כן, בפסק הדין הודגש כי מדובר בהליכי פשיטת רגל אשר נמשכו כתשע שנים, ואין כל ספק שעסקינן בתקופה חריגה באריכותה.


"אלמנט הזמן בהליכי פשיטת רגל הינו נקודה ברת משמעות. גם במקרים בהם מתגלה כי החייב פעל בחוסר תום לב מסוים בעת יצירת חובו, ייתכן ויהיה מקום להתייחס לחלוף הזמן בתור משקל נגד אשר יוכל לרפא מעט את הפגם", נכתב בפסק הדין, "אין דין חייב שיצר חובות לפני שנים רבות ואשר נוהלו כנגדו הליכי הוצאה לפועל במשך תקופה ארוכה, כדין חייב אשר יצר את חובותיו הרבים בתוך זמן קצר ופנה להליכי פשיטת רגל בסמוך לכך". השופט הדגיש כי "גם אדם אשר הורשע בפלילים זכאי למחיקת הרשעתו לאחר חלוף תקופה מסוימת".
 

בסופו של היום, נקבע כי ההפטר המותנה יהפוך להפטר קבוע בתוך שנתיים, וזאת בתנאי שיעלה בידיו של פרופ' מוקד לפרוע את חוב הפיגורים אשר נצבר לחובתו, ולשלם לקופת פשיטת הרגל 54,000 שקלים נוספים. במידה והחייב לא יעמוד בתנאי ההפטר, אזי צו ההפטר יבוטל ונושיו יוכלו לפעול כנגדו בהליכי ההוצאה לפועל.