ע"מ 14440-07-10 | ע"מ 32734-08-10

 

האם, במסגרת איחוד הכנסות, נישום זכאי ליהנות מפטור מס של בן זוגו הנכה? סוגיה זו הונחה לפתחו של בית המשפט המחוזי בירושלים. השופטת, מרים מזרחי, קבעה כי יש לענות על השאלה הנ"ל בשלילה. בפסק הדין שניתן במהלך ערעור אשר הונח לפתחה של מזרחי, השופטת קבעה כי רק כאשר בן הזוג הנכה הוא גם הנישום (דהיינו, בן הזוג הרשום), הרי שיהיה ניתן להחיל על ההכנסה הכוללת של בני הזוג את הפטור.

 

יש לכם שאלה?

פורום ביטוח לאומי
פורום אחוזי נכות
פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים
פורום דיני מיסים


מעשה שהיה כך היה. בני זוג, בעל ואשתו הנכה, פנו לפקיד השומה בבקשה להחיל את פטור המס לו הייתה זכאית האישה בגין נכותה על השומה שתוצא להכנסה המשותפת. פקיד השומה סירב לעשות כן וזאת בטענה כי מדובר בפטור המגיע אך ורק לאישה ולהכנסות שהגיעו לה כתוצאה מ"יגיעה אישית". הבעל ואשתו הגישו ערעור על החלטה זו לבית המשפט.


האם הכנסת הבעל הייתה "יגיעה אישית" של האישה?


במסגרת הערעור, בני הזוג טענו כי לא הייתה כל מניעה מבחינתו של פקיד השומה להחיל את הפטור גם על הכנסתם המאוחדת. המערערים ביקשו בכך לקבל גם פטור מהכנסתו של הבעל (אשר איננו נכה). לשיטתם, פקיד השומה שגה בפרשנותו את הוראת החוק, וזאת משום שפרשנות זו הובילה למעשה ל"הפרדה מלאכותית בין בעל ואישה". יתרה מכך, המערערים הוסיפו כי במידה ופרשנות פקיד השומה תתקבל, הרי שהדבר יסטה מתכלית החוק לעודד שיקום נכים מבחינת הקמת משפחה וקיום התא המשפחתי בכבוד.


לטענתם, הקמת המשפחה הייתה "חלק בלתי נפרד בשיקומה של האישה", ועל כן יש לראות בתא משפחתי בתור יחידת הכנסה אחת. פקיד השומה טען כי דין הערעור להידחות וזאת מחמת שני טעמים. ראשית, נטען כי מהותו של הפטור לנכים הינה לסייע לסובלים ממוגבלות כאשר הכנסתם גדלה כתולדה מיגיעה אישית (דהיינו, שהם עובדים בפועל). שנית, נטען כי לא היה מקום להחיל את הפטור על הבעל היות והוא איננו נכה.


כפי שצוין לעיל, השופטת מצאה לנכון לדחות את הערעור. בפסק הדין נקבע כי אמנם התכונה "יגיעה אישית" יכולה להיחשב כחלק מההכנסה המשותפת של בני הזוג, אך לא היה בכך כדי לקבל את הערעור. השופטת הוסיפה אף כי ניתן לראות ביגיעה האישית של הבעל חלק מהמאמץ המשפחתי המשותף, ועל כן ייתכן שחיזוק התא המשפחתי מסייע באופן ישיר לנכה מבחינת שיקומו. עם זאת, כאשר הנישום הרשום איננו הנכה, אלא בן זוגו, לא ניתן לייחס את הכנסתו להכנסת בן זוגו במטרה לקבלת פטור. לסיכום, השופטת קבעה כי היות והנישום במקרה דנן היה הבעל הלא נכה, הרי שלא התקיימו התנאים הדרושים לשם החלת הפטור על ההכנסה המשותפת.