אחד הנתונים הבולטים בדו"ח הלידות לשנת 2011 בישראל הוא העלייה המתמדת בלידות אפידורל. דהיינו, לידות רגילות המבוצעות לאחר קבלת זריקת אלחוש לשיכוך כאבים.

 

יש לכם שאלה?

פורום רשלנות רפואית בלידה
פורום רשלנות בניתוח | רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים

 

הדו"ח, אשר ממצאיו פורסמו באתר "הארץ" בסוף השבוע (8.11.12), הינו פרי מחקר שהכינה החברה לרפואת האם והעובר עבור כנס איגוד הגניקולוגים. מדובר בדו"ח המבוסס על נתונים של כ-160,000 לידות בישראל בשנת 2011 (כ-97% מהלידות במדינה). נתוניו נלקחו מ-27 בתי חולים ברחבי הארץ.


כפי שצוין לעיל, ניתן לראות כי האפידורל, אשר נכנס לחיינו בסערה ב-30 השנים האחרונות, מגביר מדי שנה את תפוצתו ואת היקף השימוש בו. אם לפני כ-25 שנה יולדות היו מתלבטות ארוכות בנוגע לשאלה "אם או בלי אפידורל?", בשנת 2007 כבר מחצית מהנשים ענו על שאלה זו בחיוב. כפי שצוין לעיל, מדובר במגמה ההולכת ומתחזקת. מהדו"ח אשר הוצג בפני כנס איגוד הגניקולוגים עולה כי כ-58% מהלידות בישראל בשנת 2011 נעשו בעזרת אפידורל.


גם רשלנות רפואית


לצערנו, חרף הפופולאריות הרבה של האפידורל, ולמרות שמדובר בהליך כמעט שגרתי לחלוטין בחדרי הלידה ברחבי הארץ, עדיין תיתכנה תקלות במהלכו. בדומה לכל הליך רפואי, נפוץ ומקובל ככל שיהיה, גם כאן עלולה להיות רשלנות. רשלנות בזריקת אפידורל נכנסת אפוא לענף תביעות "נפוץ" במיוחד בארץ ובעולם והוא - רשלנות רפואית בלידה.


מדי שנה, מונחות לפתחן של הערכאות המשפטיות בישראל תביעות רבות בגין רשלנות במהלך הלידה וההריון. זריקת האפידורל מוצאת אף היא "מקום של כבוד" בקרב תביעות אלה. עם זאת, יש לציין כי במרבית המוחלטת של המקרים עדיין מדובר בזריקה בטוחה אשר מבוצעת באופן מדויק ונכון מאות פעמים ביום. רשלנות מבחינת זריקת אפידורל יכולה לבוא לידי ביטוי בנזקים ליולדת כגון שיתוק, צניחת לחץ דם וכדומה. מיותר לציין כי לעיתים נזקים אלה עלולים להיות בעלי השפעה ישירה על העובר ו/או על אופן התפתחות הלידה. כמו כן, בטרם עריכת זריקת האפידורל, שומה על הרופא המרדים להעניק ליולדת את מלוא המידע הרלבנטי אודות הזריקה - לרבות הסיכונים הכרוכים בה. אי מסירת המידע כאמור עלולה לעלות לכשעצמה כדי רשלנות רפואית (וזאת בשל מתן טיפול בהעדר הסכמה מדעת). להלן דוגמא למקרה של רשלנות בזריקת אפידורל.


התדרדרות במצב האם והעובר לאחר הזריקה


אישה הגיעה לבית החולים על מנת ללדת את בתה הבכורה. היולדת נכנסה לחדר הלידה וזאת לאחר הריון תקין במהלכו נערכו לה כל הבדיקות הדרושות. עם כניסתה לחדר הלידה, ניתנה לה זריקת אפידורל. כאמור, זריקת אלחוש זו הינה הליך רפואי נפוץ ביותר. עם זאת, במקרה דנן, הרופאים התנהלו באדישות כלפי היולדת ולא עקבו אחריה באופן ראוי מרגע מתן הזריקה. לאחר קבלת האפידורל, לחץ הדם של היולדת צנח באחת. במקביל, חלה ירידה מהירה בדופק העובר. אי לכך, הרופאים החליטו לבצע זירוז ללידה ושלפו את בתה של היולדת באמצעות מלקחיים. בסופו של היום, הילדה נולדה כאשר היא סובלת משיתוק מוחין.


הצוות הרפואי טען כי הזמן שחלף מאז מתן זריקת האפידורל לבין ההתדרדרות במצב הרפואי היה קצר ביותר. אי לכך, נטען כי לא הייתה כאן רשלנות רפואית אלא נסיבות שהסתבכו ללא יכולת להושיע. הרופאים טענו כי הם פעלו כפי שמצופה מהם, בתור רופאים סבירים, ושלפו את התינוקת במהירות הנדרשת בשל הצניחה בדופק. בית המשפט המחוזי קיבל את טענותיהם של הרופאים והורה על דחיית התביעה.


ערעור אשר הוגש על פסק הדין הנ"ל התקבל בבית המשפט העליון. בפסק הדין בעליון נקבע כי ניתן היה לקשור קשר סיבתי בין זריקת האפידורל לבין ירידת לחץ הדם והמצוקה העוברית. נקבע כי למרות שהרופאים ידעו על כך שהאישה סבלה בעבר מבעיות לחץ דם, הם התרשלו בכך שלא הייתה עליה השגחה ראויה עם מתן זריקת האפידורל. זאת ועוד, למרות שהרופאים הוכיחו כי הם ניהלו רישום מסודר אודות מהלך הלידה, המסמכים אבדו ולא הוצגו כנדרש. אי לכך, נטל ההוכחה בדבר העדר הרשלנות הונח על כתפיהם, ולא הורם כנדרש.