יו"ר ההסתדרות, עופר עייני, ושר האוצר, יובל שטייניץ, חתמו היום (4.12) על הסכם אשר מטרתו להביא לשיפור משמעותי בתנאי העסקתם של עובדי קבלן בישראל. בתקופה האחרונה, ולא רק במהלכה, נמתחה ביקורת קשה על הגורמים השלטוניים באשר לתנאי העסקתם של העובדים הללו. פעמים רבות, עובדי הקבלן "נדחקו" לשולי הגנתה של המערכת המשפטית וזאת מחמת סיבות שונות. למשל, לא אחת מדובר בעובדים המשתייכים לאוכלוסיות חלשות אשר אינם מודעים לזכויותיהם ו/או אינם יודעים כיצד הם יכולים להגן עליהן. י

 

תרה מזאת, גופים חברתיים שונים הפנו אצבע מאשימה כלפי הממשלה, אשר (לטענתם) מחד אינה עושה די בכדי להגן על עובדי הקבלן, ומאידך היא מעסיקת עובדי הקבלן הגדולה במשק. ההסכם אשר נחתם בין יו"ר ההסתדרות לשר האוצר מבקש אפוא לשפר את תנאי העבודה של עשרות אלפי עובדי קבלן (ניקיון ושמירה) אשר מועסקים במשרדים ממשלתיים. ההסכם יחול על החברות הממשלתיות, הרשויות המקומיות, התאגידים הציבוריים ושירות המדינה.


מדובר בהסכם שהינו תולדה של מאבק ממושך שנוהל בהנהגתה של ההסתדרות בגין "פגיעה בזכויות עובדי קבלן". לפני כעשרה חודשים, המאבק הגיע לשיאו עם הכרזה על שביתה כללית במשק במשך שלושה ימים. שר האוצר ויו"ר ההסתדרות חתמו מיד לאחר השביתה על הסכם עקרונות זמני אשר כעת קיבל תוקף סופי (לאחר שינויים שהוכנסו בו במשא ומתן).


מה יוצא לעובדי הקבלן מההסכם?


עובדי הקבלן עליהם יחול על ההסכם הולכים ליהנות ממספר הטבות. ראשית, שכרם ההתחלתי הועלה ל-4,500 שקלים לחודש ונקבע כי תחולנה עליהם כל תוספות השכר אשר ישולמו לעובדי המגזר הציבורי מעתה ואילך. ההעלאה בשכר תשולם בשתי מדרגות, ראשונה ב-1 לינואר 2013 (בשיעור של 2.25%), ולאחר מכן ב-1 ליולי באחוז נוסף. כמו כן, כפי שהדבר נהוג במגזר הציבורי, גם עובדי הקבלן יזכו לקבל ממעסיקיהם קרן השתלמות. קרן השתלמות הינה ללא ספק אחד החסכונות הפופולאריים והיעילים ביותר בשוק העבודה. בנוסף, העובדים יקבלו הפרשות לפנסיה כבר החל מיום העבודה הראשון, וכך גם לגבי הפרשות לפיצויי פיטורים. הפרשות אלה תתעדכנה באופן שוטף בהתאם לעדכונים הרלבנטיים בשירות המדינה.


במסגרת ההסכם, נקבע גם כי עובדי ניקיון ושמירה במגזר הציבורי יקבלו דמי הבראה בשיעור הזהה לשאר עובדי המדינה ומדובר בתוספת המוערכת בכ-1,000 שקלים עבור כל עובד (בכל שנה). בנוסף, ההסכם מעגן זכויות עובדים נוספות אשר יהיו כעת מנת חלקם של עובדי הקבלן כגון שי לחג, ארוחות מסובסדות, מענקי הצטיינות קולקטיביים ועוד. מבחינת ההסתדרות, מדובר בהסכם טוב אך לא מצוין. יו"ר ההסתדרות ניסה להביא למצב בו עובדי הקבלן יתקבלו כולם כעובדים מן המניין בשירות המדינה. עם זאת, האוצר סירב בתוקף לדרישה זו. עם זאת, עייני יוכל להתנחם בכך שנקבע כי עובדי קבלן המועסקים לצד עובדי מדינה "כתף אל כתף" יזכו למעמד קבע וזאת בהתאם לאישור מטעם וועדה מיוחדת שתוקם בהתאם.