הליכי פרידה וגירושין עלולים להיות הליכים המקופלים בהם רגשות קשים ביותר. לא אחת, אחד הצדדים סבור כי נעשה לו עוול קשה ובוער בו פתאום רגש נקמה כלפי הצד השני.  

 

יש לכם שאלה?

פורום דיני משפחה
פורום הסכם גירושין
פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!
פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות
פורום אלימות במשפחה


דברים אלה אופייניים פעמים רבות במקרה בו הקשר מסתיים מחמת בגידה או רומן (אך לא רק). מצד שני, ישנן נשים רבות הסובלות מתופעות פסולות כגון אלימות במשפחה (נגדן או נגד הילדים). נשאלת אפוא השאלה, מהו האיזון בין האינטרסים השונים וכיצד גבר יכול להתמודד עם תלונת שווא המוגשת כנגדו. חשוב להדגיש כי לא מעט תלונות שווא של נשים מוגשות למשטרה מדי שנה. גברים המתמודדים עם תלונות כאלה עלולים למצוא עצמם בסיטואציה קשה ביותר. זאת בעיקר משום שהמחוקק הישראלי ביקש להציב הגנה חזקה על נשים אשר נופלות קורבן לאלימות במשפחה.


בעקבות התופעה הנפוצה (לצערנו) של אלימות כנגד נשים, המגיעה לעיתים עד כדי רצח של ממש, פעמים רבות נראה כי דווקא ידה של האישה על העליונה בהליכים כגון דא. במסגרת המגמה להגן על נשים, הוספו סעיפי חוק משמעותיים, נקבעו עונשי מינימום, הוסדרו נוהלי חקיקה רלבנטיים וצווי הגנה כנגד בעלים החשודים באלימות ניתנים לעיתים ב"קלות בלתי נסבלת".


עורכי דין העוסקים בתחום יודעים לספר כי לצד המגמה המבורכת של הגנה על נשים מפני אלימות במשפחה, נשים רבות "מנצלות" את הוראות החוק על מנת לפגוע בבני זוגן על ידי בדיית עלילות שווא. מיותר לציין כי גבר אשר נאלץ להתמודד עם תלונת סרק בגין אלימות עלול להיפגע באופן קשה ביותר, הן מבחינה חברתית והן מבחינה אישית. לדוגמא, הוא עלול למצוא את עצמו מרצה מעצר בפועל בשל "מסוכנותו".


מה לעשות?


להלן מספר פעולות בהן גבר יכול לנקוט כאשר מוגשת כנגדו תלונת שווא. חשוב לדעת כי קיימים שני הליכים משפטיים נפרדים בהם ניתן לפעול. ראשית, הגבר יכול להגיש כנגד האישה תלונה במשטרה ולהביא לפתיחת הליך פלילי כנגד האחרונה. עם זאת, יש להדגיש כי בתי המשפט אינם נוטים למצות את הדין עם נשים המעלילות עלילות שווא על בעליהם. לדוגמא, מעולם אישה לא ריצתה מאסר בפועל בגין מעשה כגון דא. עם זאת, הליכים פליליים אלה יכולים בהחלט להביא להרשעה ואף לקנס משמעותי. המסגרת השנייה הינה ההליך האזרחי. דהיינו, תביעת פיצויים כנגד האישה בעקבות הנזקים שנגרמו לתובע שהואשם על לא עוול בכפו.


חשוב להדגיש כי הליכים מסוג זה יכולים להיות חלק מהליך הגירושין הכללי, או באופן נפרד ממנו. על מנת להתכונן אליהם כראוי, מומלץ לפנות בשלב הראשוני לעורך דין אשר יבחן את הסיטואציה. הבעיה היא שתלונות בגין אלימות במשפחה יכולות להיות מופרכות אך לעיתים יש להן "בסיס קטן" להתיישב עליו. לדוגמא, מספיק שהגבר איים על האישה בפגיעה פיסית, כדרך אגב ומבלי להתכוון לכך באמת, בכדי שבית המשפט יטה לבכר את גרסתה של האישה. חובת ההוכחה בדבר מופרכות התלונה מונחת לפתחו של הגבר.

 

כיצד ניתן לעשות זאת נכון?


1. הקליטו את הסיטואציות - אחת הדרכים הטובות להוכיח טענות בבית המשפט הינה על ידי הקלטת הצד השני. לדוגמא, גבר אשר ריצה לאחרונה מעצר בן 10 ימים בגין תלונת שווא שהוגשה כנגדו על ידי אשתו, זכה להשתחרר בעקבות הקלטה של האישה בה היא הודתה בפני אחיו של העצור על כך שהיא הגישה תלונת שווא שמטרתה לפגוע בבעלה (שבגד בה). הקלטה זו שימשה את הגבר כראיה שאין בלתה. במידה ואתם מתמודדים עם תלונת שווא, תוכלו לנסות ולהקליט את האישה כאשר היא מודה בעניין (למשל, באמצעות "עוזרים" כגון קרובי משפחה וכדומה). הקלטות משמשות כראיות חזקות ביותר בבית המשפט והן יכולות להטות את הכף באופן ברור לכאן או לכאן.


2. לא להילחץ - במקרים בהם מוגשת כנגד גבר תלונת סרק, מומלץ לשמור על קור רוח ולא להגיב לתלונה באימפולסיביות. לעיתים, מדובר ממש במלכודת האורבת לגבר. לדוגמא, האישה הגישה תלונת שווא חסרת יסוד, הגבר התקשר אליה והחל לקלל אותה ולגדף אותה. הקללות והגידופים מתפרשים בבית המשפט כאיומים והתלונה, שהייתה עד כה ריקה מתוכן, מתיישבת בנוחות על קרקע מוצקה. אי לכך, חשוב שלא להיכנס ללחץ ולא לנקוט בצעדים קיצוניים ואימפולסיביים. זהו גם השלב הנכון לפנות לייעוץ משפטי.


3. ראיות תומכות - על מנת להתכונן לתביעה ו/או לתלונה, כדאי להצטייד בכמה שיותר ראיות אשר יוכלו לתמוך בגרסת הגבר. למשל, מסרונים מהאישה אודות אהבתה לגבר יכולים להעיד על מערכת יחסים תקינה שלא עלתה כדי אלימות, עדויות מצד שכנים ו/או מכרים, תמונות מאירועים משותפים וכדומה. ראיות אלה נועדו על מנת להוכיח שהאישה מבקשת להשיג רווח אסטרטגי משפטי בתלונתה ולא מדובר בתלונה כנה שהוגשה בתום לב.


4. תלונה נגדית, האם כדאי - גברים רבים חשים זעם וכעס כאשר מוגשת כנגדם תלונת שווא, והם מעוניינים להגיש מיד תלונה שכנגד. למרות שייתכן ויהיה זה צעד נכון, צריך לכלכל אותו בהתאם לנסיבות. פעמים רבות, דווקא התלונה שכנגד תגביר את האש, תלבה את הלהבות, תחריף את טון הדיבור, ותבסס את תלונתה של האישה. יתרה מכך, כפי שצוין לעיל, בתי המשפט אינם נוטים להחמיר עם נשים, גם כאלה אשר מגישות תלונות שווא למשטרה. זאת מתוך החשש מפני ריפוי ידן של נשים הסובלות (באמת ובתמים) מאלימות במשפחה. עם זאת, עורכי דין העוסקים בתחום מדגישים כי ניתן לראות מגמה בפסיקה של יותר הבנה מבחינת הגברים בעניינים אלה וגם תלונות סרק של נשים עלולות להוביל להתייחסות רצינית לתלונה נגדית.


5. לא להיכנע לסחטנות - פעמים רבות, תלונת סרק מוגשת כנגד בעל בעקבות יצר נקמה בגין בגידה או יחס מצידו אשר האישה ראתה כלא הוגן. עם זאת, ישנם מקרים בהם התלונה נועדה אך ורק כדי לשמש את האישה ובא כוחה ככלי בהליך גירושין. במקרים אלה, ולמרות החשש מפני החקירה המשטרתית, מומלץ שלא להיכנס לתכתיבים ו/או לוויתורים בהליך הגירושין. ראשית, וויתורים אלה עלולים להיתפס כהודאה בביצוע המעשים. שנית, מדובר במהלך אשר יוציא את החוטא נשכר.