תוכנית התחקירים הוותיקה, כלבוטק, הצליחה להעלות (פעם נוספת, יש לציין) סוגיה בעלת עניין ציבורי רב לסדר היום בישראל. כעת, מדובר בתחקיר מקיף אודות התנהלות משחטת "אדום אדום" והפרות לכאורה של חוק צער בעלי חיים במקום. התחקיר חשף התנהלות בעייתית, בלשון המעטה, של עובדי בית המטבחיים של חברת תנובה. מיד לאחר הפרסום הטלוויזיוני, ניתן היה להבחין בתכונה ציבורית משמעותית בנושא. התחקיר זכה לחשיפה עצומה ברשתות חברתיות ובשיתופים אינטרנטיים. במקביל, קבוצות שונות של אזרחים התאגדו על מנת להביע את מחאתם באשר לממצאיו. כעת, יש אשר שוקלים גם הגשת תביעה ייצוגית כנגד ענקית המזון.

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות


בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד תנובה ו"אדום אדום" הונחה לפתחו של בית המשפט המחוזי בירושלים. במסגרת הבקשה, העוסקת בתביעה ייצוגית על סך 100 מיליון שקלים, נטען כי הנתבעות הטעו את הצרכנים בכך שהם הוליכו אותם שולל אודות שמירת הוראות חוק צער בעלי חיים וסטנדרטיים בינלאומיים רלבנטיים. מדובר כאמור בקשה לתביעה ייצוגית כנגד חברת תנובה וחברת הבת שלה "אדום אדום".

 

המבקשת, חרדית בת 31


התובעת הינה אישה חרדית בת 31, רות קוליאן, אשר טוענת כי הנתבעות הפרו את תקנות הובלת הבהמות וחוק צער בעלי חיים. כמו כן, לטענתה של התובעת, לו הרבנים אשר העניקו לנתבעות את אישורי הכשרות המחמירים היו יודעים כיצד העסק מתנהל בפועל, לבטח לא הייתה ניתנת במקרה זה דרגת הכשרות הגבוהה. כאמור, התובעת טוענת כי שחיטת הבקר במקרה דנן הייתה בניגוד לחוק ולסטנדרטיים הבינלאומיים.


יצוין כי תחקיר כלבוטק חשף תמונות בהן תועדה התעללות שיטתית בבעלי החיים על ידי עובדי בית המטבחיים, תוך כדי (בין השאר) שימוש במכות ובשוקרים חשמליים. החיות ספגו מכות מחפצים יבשים, וכן מהלומות בידיים וברגליים כאשר לא היה בכוחן של הבהמות לעמוד על רגליהן. בתביעה נטען כי התמונות מוכיחות בוודאות מכות נמרצות לעגלים וטלאים בכל חלקי גוף החיה, לרבות בראש. התובעת מוסיפה כי ההתעללויות רבצו גם לפתחן של הנתבעות, ולא רק של העובדים, וזאת למשל בשל מבנה לקוי של בית המטבחיים. הודגש כי החיות במקום נמצאות בצפיפות בלתי נסבלת והתנגדותן של החיות לעבור במעברים התקבלה על ידי העובדים באלימות שערה. בתביעה נטען כי מקורה של התנהגות העובדים בהעדר הכשרה, מניעים פסולים, חוסר רגישות וחוסר מיומנות.
 

לא פעם ראשונה

 

תביעות ייצוגיות הינן כלים משפטיים אשר מאפשרים לתובעים בודדים להגיש תביעות רחבות היקף בגין עוולה ממנה סבלה קבוצת בני אדם. פעמים רבות, השימוש בכלי התביעה הייצוגית נעשה כנגד תאגידים וחברות גדולות. לא מדובר בפעם הראשונה בה תחקיר של כלבוטק מהווה עילה להגשת תביעה ייצוגית. רק לאחרונה, בדצמבר 2011, הוגשה תביעה ייצוגית כנגד יצרנית כלי הבישול הקרמיים, חברת נאופלם. תביעה זו, על סך 55 מיליון שקלים, הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בעקבות תחקיר כלבוטק. כעת, יש לחכות ולראות האם בית המשפט המחוזי ייאשר את התביעה כנגד "אדום אדום" ותנובה, אם לאו.