יום הנופש של של בנק הפועלים הסתיים בטרגדיה קשה בספא בהרצליה. בשלב מסוים במהלך יום הכיף, פרצה במתחם הספא שריפה אשר גבתה את חייו של מנהל הסניף וכן פצעה באורח קשה עובדים נוספים. בעל הספא עצמו נפגע בשריפה. על פי פרסומים ראשוניים באתרי החדשות, נראה כי למקום לא היה רישיון עסק מחמת אי עמידה בתנאים הדרושים לפי החוק. יצוין כי נכון לעתה (30.12) בעל העסק מכחיש את הטענות. להלן מאמר העוסק בקצרה בקשר שבין רישיון עסק למערכות כיבוי אש.

 

יש לכם שאלה?

פורום הקמת חברות ושותפויות | ייעוץ לחברות ושותפויות
פורום משפט מסחרי ודיני חברות
פורום יזמות עסקית | ליווי עסקי
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה


חוק רישוי עסקים הינו אחד החוקים החשובים והמהותיים ביותר מבחינתו של בעל עסק המבקש לקבל רישיון עבור פרנסתו. חוק זה מחייב את בעלי העסקים בישראל לקבל רישיון אשר מבטיח למעשה כי כל הסידורים הרלבנטיים נעשו במקום על מנת לשמור על בטיחותם של העובדים והלקוחות. עסקים אשר מוגדרים כעסקים טעוני רישיון חייבים במסגרת הבקשה לקבלת רישיון עסק גם את אישורם של שירותי הכבאות.


חשוב להדגיש כי אין הבדל בעניין זה בין מפעל רחב מימדים לבין עסק קטן כמסעדה או פיצוציה. בעל המקום חייב, בבואו לבקש רישיון העסק, להוכיח שהוא דאג לכל מערכות הכיבוי הדרושות לפי החוק. מערכות הכיבוי הללו יכולות להיות קריטיות מבחינת בטיחותם של הבאים בשעריו של העסק. לעיתים, קיימת לכך גם השלכה בנוגע לגורמים הנמצאים מסביב לעסק (לדוגמא, עסקים סמוכים או לקוחות העוברים ליד העסק בעת שריפה).


מערכות כיבוי אש אינן רק עניין פרוצדוראלי אשר יש "לסמן עליו V". מדובר בסוגיה שיכולה להיות רלבנטית גם מבחינת חיי אדם. מערכות אלה נועדו על מנת לתת מענה לעסק במקרה של שריפה. מיותר לציין כי שריפה יכולה לגרום לנזקים כבדים לרכוש, עד כדי אובדן מוחלט. גרוע מכך, אש משתוללת יכולה גם לגבות חיי אדם אשר לא ניתן לבטחם או לרוכשם מחדש.


בדיקה של שירותי הכבאות


בעת הגשת בקשה לרישיון עסק במחלקת רישוי עסקים, המקום נבדק על ידי נציגים מטעם שירותי הכבאות. בדיקה זו עומדת על סוג העסק, כמות האנשים המקסימאלית אשר יכולה להיכנס בשעריו בו זמנית, תכולת העסק (האם יש בו חומרים דליקים ומסוכנים), שטחו, אופן המבנה (האם קיימות יציאות מילוט), בטיחות המקום ועוד. בהתאם לבדיקה האמורה, שירותי הכבאות קובעים את מערך כיבוי האש שצריך להיות מותקן במקום. קביעתם של האחרונים מהווה תנאי לקבלת הרישיון. כמו כן, שירותי הכבאות בודקים את המערכות לאחר התקנתן ובאופן שגרתי גם עם קבלת הרישיון.


חשוב להדגיש כי לרשות הכבאות קיימת סמכות להורות על התקנתם של אמצעי כיבוי, וזאת מכוח תפקידיה המוגדרים בחוק שירותי כבאות. החוק מגדיר את הסמכות הנ"ל כסמכות שניתנה לרשות במטרה להבטיח את שירותי הכבאות בתחומה ולמנוע שריפות ו/או התפשטותן. יודגש כי סמכותה של רשות הכבאות הינה אף רחבה יותר מההוראות הקבועות בחוק זה. מדובר גם בסמכות הנתמכת בחוק רישוי עסקים, צו רישוי עסקים, וחוק התכנון והבנייה.


השופטת תמר שרון-נתנאל, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, התייחסה לסמכות זו בפסיקתה. שרון-נתנאל ציינה כי רשות הכבאות "מוסמכת גם מוסמכת" להורות על התקנתם של אמצעי כיבוי בהתאם לשיקול דעתה, וזאת בכדי למלא את תפקידה במניעה וכיבוי שריפות. כמו כן, היא מחויבת בביצוע ביקורת אודות התקנת המערכות, הן לאחר ההתקנה והן בשגרה. בסמכותה של הרשות להורות גם על התקנתן של מערכות מעבר לקבוע בתקנות, ובזאת בהתאם לנסיבות העומדות על הפרק.


מערכות רבות ומגוונות


כפי שצוין לעיל, מערכות כיבוי אש לעסק הדרושות לשם קבלת רישיונות הינן רבות ומגוונות. כמו כן, מערכות אלה משתנות מבחינת היקפן בהתאם לעסק הספציפי העומד על הפרק. ברור אפוא כי התקנת מערכת כיבוי אש בחנות איננה זהה לאמצעים לכיבוי שריפות הפועלים בקניון מסחרי. אי לכך, ככל שהעסק גדול ומורכב יותר, וככל שהוא "מועד לפורענות" (למשל - מסעדה המדליקה אש באופן תדיר), כך אמצעי ההגנה יהיו רבים ויקרים יותר. מומלץ בהחלט לחשוב על האלמנטים הנ"ל כבר עם תכנון העסק והקמתו.
 

לעיתים, שירותי הכבאות ידרשו מבעל העסק לערוך במקום שיפוצים מתאימים על מנת להתקין מערכות כיבוי אש אפקטיביות ובטיחותיות. אי לכך, מומלץ בהחלט להתייעץ עם מומחים העוסקים בתחום, הן מומחים בתחום כיבוי אש והן עורכי דין העוסקים בהגשת בקשות לרישוי עסקים.


להלן מערכות כיבוי אש נפוצות המבוקשות על ידי שירותי הכבאות:

  1. מטפים - כמעט בכל עסק קיימת דרישה להחזקת מספר רב של מטפים. המטפים מסייעים במתן מענה ראשוני לשריפה ויכולים בהחלט להיות משמעותיים מבחינת אופן התפתחות אירוע אש בעסק. שירותי הכבאות יקבעו את מספר המטפים ואת מיקומם.
  2. גלאי עשן - גלאי עשן הינו מערכות כיבוי אש אשר דרושות בעסקים רבים - קטנים וגדולים כאחד. מדובר במערכת המאמינה כי "אין עשן בלי אש" ואשר יכולה לאתר סכנה לשריפה בטרם האירוע מתפשט כדי סכנת חיים.
  3. ספרינקלרים - ספרינקלרים הינם ברזי מים המותקנים בתקרה ובחלקם העליון של הקירות. תפקידם להתיז מים על המתחם בעת קבלת חיווי או הוראה. מדובר במערכות כיבוי אשר הנפוצות בעסקים הומי אדם או במקומות בהם קיימת תנועה ערה של עובדים ולקוחות.