בישראל חיים כיום כ-200 אלף קשישים סיעודיים הסובלים מנכויות ומוגבלויות ברמות שונות. ואכן, לא כל אחד יכול לממן מכספו הפרטי טיפולים סיעודיים יקרים. במידה ולא רכשתם ביטוח סיעודי מבעוד מועד, ייתכן ותאלצו לפנות למדינה בכדי לזכות בכספים ובסיוע. אחת הדרכים לעשות זאת הינה על ידי פניה לביטוח לאומי. חוק הביטוח הלאומי קובע כי קשישים סיעודיים העומדים בקריטריונים מסוימים זכאים הן לגמלת סיעוד והן לשירותים נוספים (כגון מטפל זר וכדומה). עם זאת, היות והמוסד לביטוח לאומי איננו יכול לממן את השירותים לכל הקשישים הסיעודיים בישראל, הוא מעניק את הגמלה רק למעוטי יכולת בלבד. אחד הקריטריונים הקובעים מבחינה זו הינו מבחן הכנסות.

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעת ביטוח
פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
פורום ביטוח לאומי
פורום תביעת סיעוד | ביטוח סיעודי


כאמור, גמלת סיעוד הינה זכות סוציאלית של מבוטח סיעודי בביטוח לאומי לקבל שירותי סעד וסיוע בפעולות היום-יום (לרבות ניהול משק הבית). עם זאת, ברור אפוא כי הביטוח הלאומי איננו מעניק גמלת סיעוד לכל מי אשר עותר לזכות זו. במקרים כגון דא, זכאותו של פלוני לגמלת סיעוד נבחנת בהתאם להוראותיו המפורשות של חוק הסיעוד של ביטוח לאומי. על פי חוק זה, גמלת סיעוד תינתן רק למי שתלוי בעזרתו של הזולת בביצוע פעולות יומיומיות, וכן הוא תושב ישראל אשר יצאה לגמלאות לאחר גיל פרישה. השירותים הניתנים למבוטח במסגרת גמלת סיעוד הינם שהייה במרכז יום לקשישים, עזרה מצד מטפלת/עובד זר, שירותי כביסה, אספקה של מוצרי ספיגה ולחצן מצוקה.


זכאותו של קשיש לגמלת סיעוד, ושיעורה של הגמלה אשר תוענק לו בסופו של היום, נקבעים על בסיס מבחן תלות. דהיינו, מבחן הבודק מהי רמת התפקוד העצמאית של הקשיש בביתו, וזאת בכפוף גם למצב הכנסתו. דהיינו, במידה והכנסתו של הקשיש חוצה את התקרה הקבועה בחוק, הוא איננו זכאי לגמלת סיעוד. עם זאת, חשוב לציין כי במידה והכנסת הקשיש גבוהה מהתקרה, אך בת זוגו זקוקה גם היא לגמלת סיעוד מביטוח לאומי, ייתכן ויהיה ניתן לזכות בגמלה לאחר הגשת תביעה בנושא עבור שני בני הזוג. במידה ושני בני הזוג יעמדו בקריטריונים הקבועים במבחן התלות, תיערך להם בדיקת הכנסה מחודשת.


תקרת ההכנסות מבחינת גמלת סיעוד הינה כדלקמן (נכון למרץ 2013): 

 

  סכום הכנסה שיעור גמלה
יחיד עד 8,828 ש"ח גמלה מלאה
יחיד 8,828-13,242 ש"ח 50% גמלה
זוג עד 13,242 ש"ח גמלה מלאה
זוג 13,242-19,863 ש"ח 50% גמלה

 


 

 

 

 

 

 

 

 

חשוב להדגיש כי קשישים סיעודיים רבים הינם גם ניצולי שואה. ואכן, ישנם ניצולי השואה המקבלים "רנטה" מחו"ל באופן חודשי. מדובר בסכומים אשר יכולים להיות משולמים בשיעור של הכנסה ממש. עם זאת, החל משנת 2011, המדינה קבעה כי רנטה מחו"ל איננה כלולה במסגרת מבחן ההכנסות לקביעת זכאות לגמלת סיעוד. כמו כן, גם תשלומים מביטוחים סיעודיים אינם נכנסים בגדר חישוב במסגרת מבחן ההכנסות הנ"ל.


במידה והמוסד לביטוח לאומי דוחה בקשה של קשיש או של קשיש ובת זוגו, פתוחה בפני האחרונים האופציה לקבל שירותים שונים מהרשות המקומית. עם זאת, גמלת סיעוד - לרבות שירותים של מטפל/ת או עובד/ת זר/ה - לא יהיו מנת חלקם מביטוח לאומי.