מדי יום, נולדים בישראל כ-440 ילדים בממוצע (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2011). ואכן, אין ספק שמדובר בלידות רבות.

 

יש לכם שאלה?

פורום רשלנות רפואית בלידה
פורום רשלנות בניתוח | רשלנות רפואית בניתוחים פלסטיים
פורום תאונות קשות, נכויות ופגיעות גוף קשות

 

הליך הלידה יכול להיות מורכב ולא אחת הוא נעשה תוך כדי רשלנות רפואית. במקרים חמורים במיוחד, רשלנות רפואית בלידה עלולה לגרום גם לנזקים בלתי הפיכים. במקרים כגון דא, ייתכן ויהיה מקום להגיש תביעה נזיקית כנגד הרופאים ובית החולים. אחד הנזקים הקשים ביותר העלולים להיגרם בגין רשלנות רפואית בלידה הינו שיתוק מוחין.


שיתוק מוחין מלידה עלול לנבוע מכמה סיבות. העיקריות שבהן הינן בעיה באספקת החמצן למוחו של הילד במהלך הלידה. לעיתים, שיתוק המוחין התפתח כבר במהלך ההריון אך הרופאים לא השכילו לאבחן זאת במועד (ובכך מנעו מההורים לבצע הפלה בזמן). חשוב להדגיש כי לא כל מקרה של שיתוק מוחין לאחר הלידה מעיד בהכרח על רשלנות רפואית. ישנם בהחלט מקרים בהם לא היה ניתן למנוע את התופעה הקשה. עם זאת, עורכי דין העוסקים בתחום סבורים כי הורים רבים אינם יודעים שחלק ניכר מהילדים שנולדו כאשר הם סובלים משיתוק מוחין היו "תולדה" של רשלנות רפואית בלידה.


תביעות רשלנות רפואית בלידה - מדוע הן כה נפוצות?


תביעות בגין רשלנות רפואית בלידה הינן תביעות הרשלנות הרפואית הנפוצות ביותר בישראל. שכיחותן של תביעות אלה נעוצה בכמה סיבות. ראשית, כפי שצוין לעיל, מדובר במאות לידות המתרחשות מדי יום. אין עוד ניתוח כה נפוץ המתקיים בבתי החולים בארץ על בסיס יומיומי. ואכן, ככל שמספר הלידות גדול יותר, כך הסיכוי לרשלנות עולה בהתאמה. עניין נוסף, רשלנות רפואית בלידה גורמת לא אחת לנזקים קשים. לדוגמא, שיתוק מוחין. אי לכך, לא ניתן להתעלם מהנזק. משמע, הורים הנאלצים להתמודד עם ילד הסובל משיתוק מוחין מבקשים למצוא מזור בדמות פיצויים מהגורם האחראי לעניין.


סיבה נוספת המשפיעה על שכיחותן של תביעות אלה קשורה למניין תקופת ההתיישנות בהליכים כגון דא. תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה הינה תביעה המוגשת למעשה על ידי הקטין באמצעות הוריו. היות והקטין איננו בעל כשרות משפטית לתבוע בעצמו, עד הפיכתו לבגיר, מרוץ ההתיישנות בגין נזקיו איננו מתחיל להימנות אלא בגיל 18. במילים פשוטות, בניגוד לבגיר אשר צריך להגיש את תביעתו בתוך שבע שנים ממועד גילוי הרשלנות הרפואית, הרי שכאשר מדובר בקטין, תקופת ההתיישנות תפקע מבחינת תביעתו רק בגיל 25. לכך ניתן לצרף את המודעות ההולכת וגוברת מבחינת הקשר שבין נזקים מולדים לרשלנות רפואית (וביתר שאת במקרים של שיתוק מוחין מלידה).


פיצויים משמעותיים ודוגמאות


סכום הפיצויים הנפסקים בגין שיתוק מוחין שמקורו ברשלנות רפואית יכול להיות גבוה ומשמעותי. מדובר בפיצויים אשר מטרתם לפצות את ההורים בעבור הסבל שנגרם להם ולבנם לכל חייו של האחרון. כמו כן, הפיצויים משקפים גם את פרנסתו של הילד אשר ירדה לטמיון נוכח מצבו הרפואי, ואת ההוצאות הרפואיות הגבוהות הכרוכות בטיפול באדם הסובל מבעיה קוגניטיבית כה קשה. להלן דוגמא למספר מקרים.


אי אבחון מצוקה עוברית - במקרה דנן, בית המשפט פסק לטובתם של ההורים והילד פיצוים בסך 7 מיליון שקלים בגין רשלנות רפואית בלידה שגרמה לשיתוק מוחין. התובעים טענו כי הצוות הרפואי התרשל כלפי בנם בכך שהוא לא אבחן את המצוקה העוברית ממנו הוא סבל. יודגש כי מדובר בלידת תאומים כאשר אחיו התאום של התובע נולד בריא ושלם. ההורים ציינו כי למרות שבבוקר הלידה, כאשר האם הייתה מחוברת למוניטור, היה ניתן להבחין בירידת דופק אצל אחד העוברים, הרופאים לא פעלו כנדרש. בית המשפט המחוזי קיבל את טענותיהם וקבע כי הרופאים התרשלו ועל כן ההורים זכאים לפיצוי.


הפריה חוץ גופית שלא לפי הנהלים - בינואר 2011, בית המשפט המחוזי בבאר שבע פסק פיצויים בשיעור של 6 מיליון שקלים להורים וילד הסובל משיתוק מוחין. במקרה דנן, נקבע כי משרד הבריאות יפצה את התובעים משום שהילד נולד לאחר הפריה מרובת עוברים אשר בוצעה על ידי הצוות הרפואי שלא לפי הנהלים. בית המשפט אישר למעשה הסכם פשרה בין הצדדים. הפרת הנהלים באה לידי ביטוי בהפריה של מספר עוברים גדול מן המותר. ההיריון מרובה העוברים הסתיים בלידה מוקדמת ואחד הילדים נולד כאשר הוא סובל משיתוק מוחין.


לסיכום,


רשלנות בלידה יכולה בהחלט לגרום לנזקים משמעותיים. חלקם (לדוגמא - שיתוק מוחין) הינם בלתי הפיכים. היות ואין ספק כי מדובר בנזק קשה ביותר, אשר הופך את חיי המשפחה מקצה לקצה, בתי המשפט נוטים לפסוק לטובתם של הורים אלה פיצויים משמעותיים. עם זאת, על מנת לזכות בפיצויים בגין רשלנות בלידה, יש להוכיח את עובדות המקרה. דהיינו, להוכיח את קיומה של הרשלנות ואת הקשר הסיבתי שבינה לבין הנזק שנגרם. על מנת לעמוד בנטל האמור (המונח כמובן לפתחו של התובע), מומלץ לבחון את הנושא ביחד עם עורך דין העוסק בתחום.