בישראל חיים כיום קשישים רבים אשר זקוקים לסיוע רפואי וחברתי. לא אחת, קשישים אלה עוברים לגור בבתי אבות פרטיים, מרכזי יום ו/או דיור מוגן. כל אחד מהבאים מציע לדייר אפשרויות שונות למגורים.

 

יש לכם שאלה?

פורום דיור מוגן לגיל השלישי (גיל הזהב)
פורום תביעת סיעוד | ביטוח סיעודי
פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות

 

כמו כן, ובאופן ברור, הכניסה למגורים בדיור מוגן תדרוש חתימה על חוזה מול המקום. במסגרת חוזה זה, נפרשות בין הקשיש (ובני משפחתו) חובותיו וזכויותיו של האחרון. אי לכך, חשוב לשים לב למספר דגשים. חוזה בית אבות מעגן אפוא את הסכמתו של הדייר לגור במקום על בסיס התנאים המפורטים בחוזה. כמו כן, החוזה מקפל בתוכו גם את הסכמתו של המוסד לקבל את הדייר למגורים (ולהעניק לו את השירותים המוסכמים). בדומה לכל חוזה, מדובר במסמך מחייב בעל תוקף משפטי. מטרתו של חוזה בית אבות הינה להסדיר חובות, זכויות וסוגיות הקשורות בתשלום. בקליפת אגוז, חוזה בית אבות צריך לכלול את ההיבטים הבאים:

  1. מגוריו של הדייר.
  2. אופן הטיפול בדייר.
  3. השירותים להם הדייר זכאי במהלך שהותו במקום.

חוזים אחידים והאתגרים הנובעים מהם


חשוב להדגיש כי חתימה על חוזה מול בית אבות הינה חובה הנובעת מהחוק. רבים מבתי האבות ומוסדות הדיור המוגן מחזיקים באמתחתם חוזים אחידים. חוזה אחיד הינו חוזה אשר נחתם באופן זהה מול כל הדיירים וסעיפיו קבועים מראש. ההיגיון מאחוריו ברור. בית האבות, אשר על דייריו נמנים עשרות ומאות דיירים מתחלפים מדי שנה, איננו עורך חוזה נפרד ופרטני מול כל אחד ואחד מלקוחותיו.


כמו כן, חוזה אחיד זה מבוסס על ניסיון העבר של המוסד ועל סוגיות ספציפיות הרלבנטיות למהותו (על בסיס החוק, הפסיקה וכדומה). חוזים אחידים עלולים פעמים רבות להיות חוזים "מפלים". דהיינו, חוזים אשר מרביתם לטובת המוסד ולא לטובת הדייר ובני משפחתו.


דגשים עיקריים בחוזה בית אבות


חשוב להדגיש כי חוזים אחידים נערכים על ידי יועצים משפטיים ועורכי דין, וזאת בכדי להעניק לבית האבות את ההגנה המשפטית הרחבה ביותר. אי לכך, הדייר ובני משפחתו חייבים לעבור על החוזה בעיון ולבחון אותו עד לפרטיו הקטנים ביותר. מומלץ כמובן לעשות זאת ביחד עם עורכי דין העוסקים בתחום. להלן רשימה (לא סגורה, כמובן) של הפרטים החשובים שצריכים למצוא ביטוי במסגרת חוזה בית אבות:

  • תנאי הדיור של הדייר בחדר - חוזה בית אבות צריך להגדיר את חדרו של הדייר לרבות גודלו, הריהוט, השירותים, המטבח וכדומה. כמו כן, יש לבחון מה מגיע לדייר במסגרת התשלום הכללי, ומה דורש תוספת תשלום. במידה וישנם שירותים נלווים בתוספת תשלום, חשוב לציין את סכום התוספת באופן מפורש.
  • סוג השירותים - בתי אבות מציעים לדיירים שירותים נוספים כגון טיפולים רפואיים, חוגי ספורט, רפואה משלימה, שירותים משפטיים, הרצאות, קונצרטים, "פסיליטיס" (בריכה, חדר כושר, חדר אוכל) וכדומה. חוזה בית אבות צריך לכלול את מלוא השירותים המוצעים לדייר ובאופן דווקני ופרטני. זכרו, שירות אשר לא יימצא לו ביטוי בחוזה, בית האבות יכול שלא להעניק אותו. גם כאן, במידה וישנם שירותים הדורשים תוספת תשלום, חשוב כי הדברים יהיו ברורים בחוזה עד לרמת הסכום המבוקש.
  • תשלום - סוגיית התשלום, מן הסתם, הינה אחת הסוגיות החשובות ביותר. במסגרת התשלום, חשוב כי חוזה בית אבות יכלול את גובהו, אופן העברתו, תאריכי ההקפדה וזהות המשלם (הדייר, בני משפחתו, צד שלישי וכדומה). כמו כן, יש לקבוע מהם התנאים לגבי העזיבה מבחינת החזר תשלום. מבחינת התשלום, יש לבחון גם את הצמדתו למדד, למטבע זר וכדומה. במסגרת הסדרת התשלום, יש לבחון גם מהם הביטחונות הכספיים בהם הדייר ובני משפחתו מחויבים כלפי בית האבות. כמו כן, מהו עתיד הביטחונות במקרה של עזיבה (או חו"ח פטירה). מיותר לציין כי יש להתייחס גם למצבים בהם הדייר איננו מעביר את התשלום החודשי ובית האבות נדרש לפנות לביטחונות הכספיים.
  • אובדן או פגיעה ברכוש - בית אבות הינו בית עבור הדייר בו האחרון מאחסן גם חפצים אישיים. עם זאת, בניגוד לביתו הפרטי של הדייר, במקום ישנה תנועה ערה של אנשי צוות ודיירים נוספים. אי לכך, יש לבחון היטב את סוגיות הרכוש מבחינת כספות, מנעולים וכדומה.
  • אחריות המוסד - בית אבות חייב כלפי דייריו בחובות אחריות שונות. חשוב להביא את החובות הנ"ל לידי ביטוי בחוזה וזאת על מנת להגן על הדייר במקרה של פגיעה גופנית, תאונה, רשלנות מצד הצוות המקצועי וכדומה. כמו כן, אחריות המוסד צריכה להיות מוגדרת גם על בסיס הסדרי ביטחון ומדיניות סדורה במקרים שונים.
  • אשפוז או עזיבה - דיירים רבים בבתי אבות נאלצים לעזוב לתקופות מסוימות (או בכלל) בשל אשפוז רפואי. למשל, לצורך ניתוח או בגין התדרדרות במצב בריאותי. חשוב כי חוזה בית אבות יתייחס למקרים אלה ויסדיר אותם מבחינת תשלום. למשל, האם יש לשמור את החדר לדייר העוזב למשך חודשים ארוכים והאם הדייר צריך לשלם סכום מסוים בגין בדיקות רפואיות או ניתוחים המביאים אותו לאשפוז ממושך בבית או בבית החולים.
  • מעבר בין מחלקות - מטבע הדברים, דיירים מסוימים בבתי אבות "ייאלצו" לעבור מחלקות שונות. לדוגמא, דייר נתמך אשר הופך לסיעודי ומועבר למחלקה הסיעודית במקום. לא אחת, שהייה בבית אבות אורכת מספר שנים אשר במהלכן מצבו הרפואי של הדייר יכול להשתנות (לטובה או לרעה). חשוב מאד להגדיר במסגרת חוזה בית אבות את סוגיית המעבר בין המחלקות. לדוגמא, מי מקבל את ההחלטה על המעבר, האם יש לקבל את אישור המשפחה, מהו החדר החדש והתנאים שבו, האם מדובר בתוספת תשלום (או הפחתת תשלום) וכיוצא בזה.
  • תקופת ניסיון - מוסדות דיור מוגן ובתי אבות רשאים לקבוע תקופת ניסיון בת שלושה חודשים על מנת לבחון את התאמתו של המוסד לדייר ולהיפך. מדובר בסעיף נפוץ בחוזים אשר יש לשים אליו לב בעת חתימה על חוזה כגון דא.