במדינה בה רוב האוכלוסייה מתרכזת בערים וגרה בבניינים משותפים, המגע עם שכנים הוא בלתי נמנע. מה שהופך את היחסים בין השכנים למרכיב מהותי באיכות חייהם של ישראלים רבים. היו מקרים מעולם בהם יחסי שכנות הפכו לחברות קרובה. ואולם, יחסי שכנים שעולים על שרטון עלולים לגרום לסיוט מתמשך ולפגיעה משמעותית באיכות החיים. כפי שנראה במשפט שלפנינו, שהוכרע לפני מספר ימים (18.4.2013)

 

יש לכם שאלה?

פורום בתים משותפים | תביעות למפקחת
פורום סכסוכי שכנים


תביעה שהוגשה לבית הדין לתביעות קטנות בקריות ע"י תושבת באחת הערים האזור גוללה סיפור שלם של התנכלות מצד שכנה, קשיש בן 85. לדבריה, מאז הגישה נגדו תלונה במשטרה בטענה שהרעיל את חתולתה, השכן החל להתנכל לה באופן קבוע. הקשיש בן ה-85 נהג, בהזדמנויות שונות, לשפוך שתן וצבע על שמשת מכוניתה ולהוציא את האוויר מגלגלי רכבה. לאור הדברים, תבעה אותו על סך של 30,000 ₪
 

ההתנכלויות המשיכו גם אחרי שהתובעת עברה לגור בבית אחר בשכונה, וכבר אינה שכנתו של הקשיש. לדבריה, יש עוד מספר שכנים שסובלים מנחת זרועו. יש לציין כי זאת התביעה השלישית שהיא מגישה כנגד השכן, כאשר גם בפעמים הקודמות נמצא אשם. אך כל זה לא הרתיע אותו מלהמשיך ולהטריד את הנתבעת.


על מנת להוכיח את טענותיה, התקינה המצלמות ליד רכבה אשר תיעדו אדם שופך נוזלים שונים על הרכב, בשתי הזדמנויות שונות. בסרטון פניו אינם נראות בבירור אך לפי ההשוואה עם מבנה הגוף, מדובר בשכן. כמו כן הביאה התביעה עד, שכן משותף של השניים, אישר זיהה את הנתבע כמי שביצע את המעשה. השכן, בתגובה, הכחיש מכל וכל את המיוחס לא וטען שלא הוא ביצע את המעשים.

 

פסק הדין: השופטת קיבלה את גרסת התובעת

 

השופטת ציינה כי עדות הנתבעת לגבי המעשים המיוחסים לשכן היא עקבית, מסודרת ואמינה. ניכר היה בעדותה כי היא פונה לבית המשפט לקבלת פיתרון אמיתי למצוקתה לאחר שתלונות במשטרה ואף תביעות קודמות בבית המשפט לא הרתיעו את הנתבע. לעומתה, עדות הנתבע הייתה קצרה ולקונית והשופטת לא התרשמה ממנה.

 

השופטת הוסיפה כי בנוסף לעדות, הסרטון שהוצג בפני בית המשפט בו רואים אדם שופך נוזלים על רכבה של התובעת והעובדה שמבנה גופו תואם לזה של הנתבע, וזיהויו ע"י עד ראיה. תרמו לקבלת התביעה. עם זאת, השופטת חשבה שהסכום אותו דורשת הנתבעת גבוה מדי, ולכן קבעה כי על השכן לפצות אותה ב6,000 ₪ בנוסף ל-1,000 ₪ הוצאות משפט.

 

בסוף פסק הדין השופטת הביעה צער על כך שהשכן, בן 85, לא הפיק את הלקח מהתביעות הקודמות שהוגשו נגדו והמשיך במסכת ההטרדות. השופטת מתחה ביקורת על התנהגותו של הנתבע וטענה שהוא מתעלם מקודים חברתיים ומוסריים בסיסיים והיא מקווה שתביעה זאת תשים סוף למסכת ההטרדות שהוא נוקט כלפי התובעת.