לפני כשלושה חודשים הכריזה ממשלת ישראל מלחמת חורמה נגד מעלימי המס וההון , במסגרתה הורחבה האכיפה, נערכת מבצע גדול לאיתור מעלימים בנוסף "לקו חם" אנונימי שסיפק לאזרחים אפשרות לדווח על בעלי עסקים המעלימים מס. שר האוצר החדש אף הכריז כי בכוונתו לחוקק חוקים חדשים שיקשו על העלמות מס וכינה אותן "מכת מדינה". כל זה לא הרתיע בעל עסק למיזוג אוויר להעלים מס בשווי שלושה מיליון ₪ בגינם נגזרו עליו שבעה חודשי מאסר. ואולם, בצעד מפתיע החליט בית המשפט ללכת לקראתו ודחה את המאסר בכמה חודשים, על מנת לאפשר לו להחזיר את חובותיו.

 

יש לכם שאלה?

פורום עבירות מס

 

הנאשם, בעל עסק מצליח למיזוג אוויר, הגיע להסדר טיעון עם המדינה. בכתב האישום המתוקן והמופחת הודה כי העלים מס בשווי 3 מיליון ₪ באמצעות פנקסי חשבונות כוזבים ובמטרה לשלם מס מופחת. היות והצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה בנוגע לעונש, הגיע הדיון להכרעה בבית המשפט. ההגנה גרסה כי יש להטיל עליו עונש מופחת של שישה עבודות שירות, והתביעה מנגד דרשה להטיל עליו עונש של 14 חודשי מאסר בפועל.

 

שלב הטיעונים לעונש:

 

התביעה דרשה 14 חודשי מאסר בפועל בגין השיטתיות שבה פעל הנאשם, שבמשך 5 שנים העלים מיליוני שקלים. עורכי הדין מטעם המדינה הוסיפו כי, שיקול ההרתעה צריך להוות מרכיב מרכזי בענישה ויש לקוות שעונש מאסר ירתיע רבים מלבצע עבירות דומה. עוד הוסיפו כי בהתאם לפסיקות האחרונות, יש להטיל על הנאשם עונש מאסר.


מנגד טען בא כוחו של הנאשם כי יש לזקוף לזכותו את ההודאה המוקדמת, שחסכה הליכי משפט ואת נטילת אחריותו על המעשים. כמו כן ציין עורך דינו את עברו הנקי של הנאשם ואת נסיבות חייו הקשות, בריאותו מתרופפת והוא איבד את ראייתו בעין אחת.


הסנגור ציין כי, הנאשם נמצא בקשיים כלכליים וחובות רבים מצויים לפתחו, אותם הוא מעוניין להחזיר. כל חודש מאסר פירושו הוצאת הנאשם ממעגל העבודה וגדילת החובות. עורך הדין הוסיף כי הממונה על עבודות השירות פסק כי הנאשם כשיר לבצע עבודות שירות ולכן יש לגזור עליו עונש זה, שיעזור לו לחזור למעגל העבודה ולהחזיר את חובותיו לנושים.
 

גזר הדין: שבעה חודשי מאסר בפועל, והבקשה החריגה שאושרה

 

השופט שדן בתיק, כתב כי בבואו לתת את גזר הדין, כי הנאשם פגע בערך השיוויון במס, היות והוא השתמט מנטל המס, הנטל על ציבור המשלמים גדול יותר. השופט הוססיף כי עבירה זו דורשת תיכנון מוקדם רב ונבעה מבצע כסף של הנאשם, והפגיעה בציבור גדולה עקב הסכום הרב שלקח לכיסו.


עם זאת, השופט התחשב בהודאה המוקדמת של הנאשם והעריך את העובדה שחסך זמן ציבורי רב. בשיקלול מצבו הבריאותי והכספי החליט השופט לגזור עליו שבעה חודשי מאסר בפועל.


נוסף על הענישה הקלה יחסית לבקשת התביעה, השופט קיבל את הבקשה החריגה של הנאשם לדחות את גזר הדין עד סוף הקיץ. על מנת שהנאשם יוכל לעבוד בתקופה זאת ולהחזיר את חובותיו.