אלי דורון , עו"ד מתי ברוכים, משפטן


האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לבין יוון, אשר נכנסה לתוקפה ביום 1.1.1999, נותנת כלי בידיו של המשקיע הישראלי לממש הזדמנויות עסקיות רבות שנפתחות בפניו ביוון.

 

במאמר שלהלן נדון בהוראותיה של אמנה זו ונדגים, כיצד ניתן לעשות שימוש בכלי זה, ובמיוחד בהשקעותיהם של יזמי נדל"ן ישראלים ביוון, המנצלים את הוראותיה של האמנה.

מקרקעין – בהתאם להוראות האמנה, הכנסה שמפיק תושב מדינה מתקשרת ממקרקעין הנמצאים במדינה המתקשרת האחרת (לרבות הכנסה מחקלאות או ייעור) ניתן לחייבה במס באותה מדינה אחרת. רווחים שהפיק תושב של מדינה מתקשרת מהעברת מקרקעין, והנמצאים במדינה המתקשרת האחרת, ניתן לחייבם במס רק במדינה המתקשרת האחרת. הווה אומר, כי תושב ישראלי שמוכר מקרקעין המצויים ביוון, ימוסה רק ביוון, לאור זכות המיסוי הבלעדית הקנויה ליוון באמנה. האמנה אינה מקפחת את ישראל, וכלל זה חל גם בכיוון ההפוך, כך שמקרקעין בישראל שנמכרים על ידי תושב יווני ימוסו אך ורק בישראל.

דיבידנדים - דיבידנדים ששילמה חברה שהיא תושבת מדינה מתקשרת לתושב מדינה המתקשרת האחרת, ניתן לחייבם במס באותה מדינה אחרת.

 

ואולם ניתן לחייב במס את הדיבידנדים גם במדינה המתקשרת שבה נמצא מקום מושב החברה המשלמת את הדיבידנדים, ובהתאם לחוקי אותה מדינה. לדוגמא, תושב ישראל אשר הנו בעל מניות בחברה יוונית, המקבל דיבידנד מחברה זו ישלם מס בשיעור של 20%. במקרה בו היה במועד קבלת הדיבידנד, או במועד כלשהו בשנים עשר החודשים שקדמו לו, בעל מניות מהותי, ישלם מס בשיער של 25%. זאת, לאור העבודה, כי בהתאם לדין היווני, דיבידנדים המשולמים לתושבים זרים אינם כפופים לניכוי מס במקור.

ריבית ותמלוגים - ריבית ו/או תמלוגים שמקורם במדינה מתקשרת והמשתלמים לתושב המדינה המתקשרת האחרת, ניתן לחייבם במס באותה מדינה אחרת. אף על פי כן, ניתן לחייב ריבית ו/או תמלוגים כאלו במס גם במדינה המתקשרת שבה מקורם ובהתאם לחוקי אותה מדינה, אך אם המקבל הוא בעל הזכות שביושר לריבית ו/או תמלוגים, המס המוטל כך לא יעלה על 10 אחוזים מן הסכום ברוטו של הריבית ו/או התמלוגים.

מניות - רווחים שמפיק תושב מדינה מתקשרת ממכירה, החלפה או סילוק בדרך אחרת, ישירה או עקיפה, של מניות או זכויות דומות בחברה שהיא תושבת המדינה המתקשרת האחרת, ניתן לחייב במס במדינה המתקשרת האחרת, אבל רק אם תושב המדינה שהוזכרה ראשונה היה הבעלים, ישירות או בעקיפין, בכל עת בתוך תקופת שנים עשר החודשים שקדמה למכירה, להחלפה או לסילוק בדרך אחרת, של מניות המעניקות זכות ל-5 אחוז או יותר מכוח ההצבעה בחברה. רווחים מהעברת מניות או זכויות דומות שאינן נסחרות בבורסה והן מניות בחברה ש-50 אחוז או יותר מנכסיה הם מקרקעין הנמצאים במדינה מתקשרת, ניתן לחייבם במס רק באותה מדינה.

נציין, כי סעיף זה פתח פתח נרחב לתכנוני מס מגוונים; על פי תכנונים אלה חברות מסוימות, תושבת ישראל, המחזיקות במקרקעין הן בישראל והן ביוון, יכולות בנסיבות מסוימות ליהנות מסעיף 13 גם לגבי מקרקעין הנמצאים בישראל. עוד נציין, כי רווחים מהעברת זכות בשותפות, נאמנות או עיזבון, שעיקר נכסיהם הם מקרקעין הנמצאים במדינה מקשרת, יהיו חייבים במס רק באותה מדינה.

לאור העובדה, כי האמור להלן אינו ממצה את הסוגיה הנדונה באופן סופי ומוחלט, וכמובן לאור נסיבותיו האישיות של כל נישום ונישום, אין להסתמך על האמור לעיל כחוות דעת ו/או יעוץ משפטי. לדעתנו, טוב יעשה משקיע ישראלי בטרם אץ הוא לבצע פעילות עסקית בינלאומית הקשורה ליוון, לו ייוועץ עם עורך דין ו/או רואה חשבון הבקיא בדיני המס, בכדי לנצל את מלוא זכויותיו על פי האמנה. [email protected]