ע"א 341/82 מרכדי בר דרור נ' מ' כסיף


המערער התחייב להעביר לאחים תייר זכויות שרכש במסעדה מסוימת. התברר כי לא יכול היה לקיים את התחייבויותיו, משום שאותן זכויות שהתחייב להעביר לא היו אותה עת מגובשות עדיין בידיו.

 

 

האחים תייר תבעוהו לדין וזכו בתביעתם, וערעוריו של החייב נדחו. תובעים אלה הם נושיו העיקריים. ב- 1975פתחו נושים אלה נגד החייב בהליכי הוצאה לפועל.

 

 

נערכה לחייב חקירת יכולת, ובעקבותיה החליטה ראש ההוצאה לפועל לחייבו לשלם להם תשלומים חודשיים. החייב לא עמד בתשלומים ולא שילם מאומה לנושיו.

 

 

במקום זאת פנה בבקשה לבית המשפט להכריזו כפושט-רגל. הוא הוכרז כפושט-רגל, וכונס הנכסים הרשמי מונה לכונס נכסיו. החייב הגיש בקשה לביטול פשיטת הרגל.


האם ישנה דרך חזרה מבקשת צו כינוס שהוגשה?


1. הלכה פסוקה היא, כי לבית המשפט פיקוח בפשיטת-רגל על כל הכנסה של החייב. בידו לקבוע מה ייעשה בה. הוא רשאי להורות, מכוח סעיף 111הנ"ל, איזה חלק ממנה על החייב להפריש לתשלום חובותיו, והוא רשאי אף להורות, שהסכום, שיישאר בידי החייב למחייתו, יעלה או יפחת מהסכום, הפטור מעיקול בהוצאה לפועל, הכול בהתאם לנסיבות המקרה ותוך איזון בין צורכי החייב לבין האינטרס של הנושים.


2. החייב הוא שפנה בבקשה להכריזו כפושט רגל, לאחר שחויב בתשלומים בהוצאה לפועל. משבקשתו נענתה, עשה בה שימוש לרעה ולא שיתף פעולה, כמוטל עליו כחוק, עם הכנ"ר, שלבקשתו בוטלה פשיטת הרגל. בכך נחשף שוב להליכי ההוצאה לפועל והשיג הסכם תשלומים, שגם אותו לא קיים אלא ביקש להימלט שוב מהוצאה לפועל לפשיטת רגל, ובקשתו נענתה.

 

 

כל אותה עת, החל מ- 1975ועד סוף 1981, הצליח לתמרן בין הוצאה לפועל לבין פשיטת רגל מבלי לשלם לנושיו כמעט מאומה. עתה כאשר נתהדקה הרצועה בפשיטת הרגל ונסגרה עליו על-ידי צו המאסר, שוב ניסה לחמוק מפשיטת רגל להוצאה לפועל.


3. זאת אין לאפשר לו. משמגיש החייב בקשה לקבלת נכסים, אין עניין פשיטת הרגל נתון עוד לשליטתו, ולא הוא שיוכל לבחור, אם יישאר פושט רגל אם לאו. הנימוק לבקשת החיב היה, שאין תועלת בפשיטת הרגל, כי אין לו מה לשלם. נימוק זה אינו משכנע לצורך בקשת העיכוב.


לסיכום,

 

 

אין חזרה מבקשה לצו כינוס שהוגשה אלא ברשות בית המשפט. משמגיש החייב בקשה לקבלת נכסים, אין עניין פשיטת הרגל נתון עוד לשליטתו, ולא הוא שיוכל לבחור, אם יישאר פושט רגל אם לאו.


 


 


עודכן ב: 28/02/2010