פש"ר 179/91 שאול ששון נ' כונס הנכסים הרשמי


ביום 12.6.91 הוכרזו החייבים פושטי רגל, לבקשתם. הם חוייבו בתשלום של 1,600 ש"ח ביחד מדי חודש לקופת הכינוס. סך כל החובות המאושרים עומדים על כ-800,000 ש"ח הנובעים מחובות שעיקרם מעסקים שהיו בבעלות החייבים.

 

 

מחקירת הכונס הרשמי עולה כי החייבים גרים בשכירות עם ארבעת ילדיהם ואין להם נכסי מקרקעין.או נכסים אחרים, לטענתם, פרט לקרן השתלמות העומדת על כ-19,000 ש"ח. החייבים הצהירו כי יהיו מוכנים להפנות את קרן ההשתלמות (בסכום של כ19,000 - ש"ח) לקופת הכינוס לצורך חלוקה בין הנושים בתוספת להשלמת הפיגורים והסכום שכבר הצטבר בקופה, ובתנאים אלה הם מבקשים הפטר.


האם דרישת תום הלב חלה בבקשת הפטר?


1. בקשת ההפטר מוגשת קודם זמנה.


2. דרישת תום הלב הינה אלמנט מהותי הן באשר לגיבוש זכותו של אדם להיכנס להליכי פשיטת רגל ולהיות מוכרז פושט רגל, והן כתנאי ליציאתו מהליכים אלה וקבלת הפטר. תום הלב נדרש הן באשר לשלב יצירת החובות והן באשר למהלך פשיטת הרגל, ובהיותו יסוד מהותי, כאמור ,יש להקפיד על יישומו הנאות.


3. בענייננו, אין לומר כי החייבים נהגו בתום לב במהלך הליכי פשיטת הרגל. לפחות פעמיים, למשך תקופות ארוכות של זמן, הפסיקו לשלם את תשלומיהם החודשיים לקופת הכינוס. רק כאשר חרב ביטול ההליכים היתה מונחת על צווארם, גייסו לפתע את כספי הפיגורים והפקידו אותם כדי למנוע את הנחתת הגזירה.

 

 

לאחרונה ,עשו זאת בדיון זה, ורק ממש קודם לקיומו השלימו את החסר. יתר על כן: דו"חות חודשיים לא הוגשו עד היום, וזאת לאחר פיגור בהגשה במשך תקופה ארוכה. גם קיום הדיון בבקשת ההפטר לא הניע את החייבים להגיש את הדו"חות התקופתיים הנדרשים מהם.

 

הנאמן התלונן פעמיים על חוסר שיתוף פעולה מצד החייבים עמו במשך תקופה ארוכה והכונס הרשמי ציין בחוות דעתו כי היה קושי ניכר לזמן את החייבים לחקירה במשרדיו.


4. להתנהגות כזו מצד החייבים לא ייקרא התנהגות בתום לב, והיא אינה מזכה חייבים הנוהגים כך בהפטר, קודם שהוכיחו את מודעותם לצורך לקיים את החובות המוטלות עליהם במסגרת הליך פשיטת הרגל כיאות ויישמו מודעות זו הלכה למעשה.


לסיכום,

 

 

דרישת תום הלב הינה אלמנט מהותי הן באשר לגיבוש זכותו של אדם להיכנס להליכי פשיטת רגל ולהיות מוכרז פושט רגל, והן כתנאי ליציאתו מהליכים אלה וקבלת הפטר.


 


 


עודכן ב: 28/02/2010