ע"א 75/74 יעקב לוין נ' יצחק קוטנר


פשיטת-הרגל הוכרזה בראשית שנת 1965 ולמרות מאמצי הנאמן שולמו עד היום רק 40% מהחובות הרגילים שאין להם דין קדימה.

 

תשלומי המערער לנאמן מיגיע כפיו נמשכים והולכים בסכומים קטנים יחסית. למערער 1/7 בנכס דלא ניידי שקיבל בירושה, והכנסה ממנו משתלמת גם היא לנאמן. אבל כל זה לא הספיק עד כה לחיסול פשיטת-הרגל.

 

 

הנאמן ניסה למכור את חלקו של המערער בנכס הזה והדבר לא עלה בידו מאותה סיבה שהדבר לא עלה קודם לכן בידי ההוצאה-לפועל - חוסר קונים. המשיב הביע את נכונותו לרכוש את חלקו של המערער בנכס ובדרך זו לבוא על סיפוקו, אך ההצעה נדחתה על-ידי בית-המשפט. הנכס נשאר רכושו של המערער ורק ההכנסה ממנו הולכת לתשלום החובות בפשיטת-הרגל.


מהם שני הסוגים של ביטול הכרזת פשיטת רגל?


1. פקודת פשיטת-הרגל מבדילה בין שני סוגים של ביטול הכרזת פשיטת-הרגל:ב אחד לפי סעיף 29, שהוא ביטול מדעיקרא; ואחר לפי סעיף 94, שהוא תוצאה של מצב שנוצר אחר מתן הצו.


2. סמכות זו האחרונה לביטול צו קודם היא רחבה ביותר ומאפשרת לבית-המשפט לעיין מחדש בכל ענין שפסק בו בפשיטת-רגל ולתת החלטה אחרת המתאימה לנסיבות החדשות. לא אחת מופעלת סמכות זו לביטול צו פשיטת-רגל כדי למנוע שימוש לרעה בהליכי פשיטת-הרגל על-ידי החייב, אם מתוך כך שהוא מנצלם לטובתו, אם מתוך כך שאינו משתף כעולה כראוי עם הנאמן בפשיטת-רגל ומפריע למהלכם התקין, ואם מתוך כך שמתברר שאין טעם בהמשכת פשיטת-הרגל מחוסר אפשרות לרדת לנכסי פושט-הרגל לממשם.


3. במקרה שלפנינו, המשיב, לאחר שניסה לשווא לגבות את החוב שבפסקי-הדין שניתנו לטובתו על-ידי ההוצאה-לפועל, ויתר על דרך זו ובחר בדרך פשיטת-הרגל.

 

 

המערער התנגד לצו קבלת הנכסים ולהכרזתו כפושט-רגל, אך בית- המשפט לא שעה להתנגדותו ונענה למשיב. חזרה כעת להוצאה-לפועל וכולה אמנם להועיל למשיב כמבואר לעיל, אבל חושבני שאין עוד אפשרות להחזיר את הגלגל אחורנית ולבטל את פשיטת-הרגל. אין לעשות זאת לפי סעיף 94 חוסר סיבה הנובעת מהתנהגותו של המערער; לפי סעיף 29 - לא-כל-שכן.

 

 

סעיף זה חל רק בשני מקרים: כאשר לא היה מקום להכריז על פשיטת-הרגל מלכתחילה, וכאשר חובות החייב שולמו במלואם. בנסיבות המקרה, המשיב הוא האחרון שיכול לטעון שמלכתחילה לא היה צורך להכריז את המערער בפושט-רגל, כשהוא עצמו ביקש בשעתו את ההכרזה והוכיח את נחיצותה.


4. גם השימוש בסעיף 94 אינו בא בחשבון כאן מאחר ו"הנאתו" היתירה של המערער ממוסד פשיטת-הרגל בהשוואה להוצאה-לפועל היא כל כולה במסגרת הפקודה ונובעת ממנה, ואין לראות בה שימוש מכוון מצדו לרעת הנושים.


לסיכום,

 

 

פקודת פשיטת-הרגל מבדילה בין שני סוגים של ביטול הכרזת פשיטת-הרגל:ב אחד לפי סעיף 29, שהוא ביטול מדעיקרא; ואחר לפי סעיף 94, שהוא תוצאה של מצב שנוצר אחר מתן הצו.