ת"א 542/92 גבריאל טלמור, נאמן בפשיטת רגל נ' בן ציון אחיוסף


במסגרת פשיטת-רגל של ברונלה ויעקב פישר, הגיש הנאמן בפשיטת הרגל, עו"ד גבריאל טלמור, בקשה למתן הוראות למחוק מספרי המקרקעין הערת אזהרה הרשומה על דירת המגורים של בני הזוג פישר, בדבר התחייבותם לרשום משכנתא לטובת בן-ציון אחיוסף על הדירה.

 

הערת האזהרה נרשמה על פי הסכם אשר נחתם בין ה"ה בן-ציון אחיוסף וחברת אוניברסל גור בע"מ, מצד אחד, לבין יעקב פישר מצד שני וגב' ברונלה פישר ושירלי פישר, כערבות להתחייבותו של מר יעקב פישר. גב' ברונלה פישר חתמה על ההסכם אף כממשכנת, דהיינו כמי שמתחייבת, יחד עם יעקב פישר, לרשום משכנתא ראשונה על חלקה בדירה, להבטחת סילוקם המלא והמדויק של הסכומים שמר יעקב פישר חייב ויהיה חייב למר אחיוסף.

 

עתה טוען הנאמן, עו"ד טלמור, כי מן הראוי לבטל את רישום הערת האזהרה, מאחר שההסכם על פיו היא נרשמה, נחתם בנסיבות של אילוץ מצד אחיוסף, עקב מצבם הכספי הירוד של בני הזוג פישר ומצבו הנפשי הקשה של מר פישר.
 

האם לנאמן בפשיטת זכות עדיפה?


1. הכלל הוא שאין לנאמן אלא מה שהיה לחייב, לא פחות ולא יותר; שאין כוחו של הנאמן רב לו מכוחו של החייב או נופל ממנו. על יסוד הכלל שאין לנאמן אלא מה שהיה לחייב ניתן לקבוע, כעקרון, שפשיטת הרגל אינה מפקיעה, בדרך כלל, חוזה שנערך בין החייב לבין צד שלישי.


2. בסעיף 127(ב) לחוק המקרקעין נאמר: נרשמה הערת אזהרה ולאחר מכן הוטל עיקול על המקרקעין או על הזכות במקרקעין נשוא ההערה, או שניתן צו לקבלת נכסים בפשיטת רגל או צו פירוק נגד בעל המקרקעין או בעל הזכות במקרקעין, או שנתמנה כונס נכסים על רכושו, הרי כל עוד לא נמחקה ההערה, לא יהיה בכל אלה כדי לפגוע בזכויות הזכאי הנובעות מההתחייבות נשוא ההערה, ובלבד שטענה לביטול העסקה מחמת פשיטת הרגל או הפירוק שהיתה עומדת, אילו בוצעה העסקה במועדה, תעמוד גם נגד ההתחייבות האמורה.

 

במובן זה, ההערה 'מייחדת' את הנכס, בראש וראשונה, להבטחת זכותו של בעליה, ובכך מעניקה לו עדיפות של שאר נושי החייב, שפשט רגלו או שנפתחו הליכים לפירוקו.


3. אין לנאמן בפשיטת-רגל זכות עדיפה על זכותו של בעל הערת האזהרה וכי הערת האזהרה מעמידה את הנושה, שלטובתו נרשמה, במעמד של נושה מובטח. במקרה דנן, מסביר הנאמן, כי הסרת הערת האזהרה "נחוצה למבקש בכדי להסדיר את חובות פושטי הרגל כנגד נושיהם. נימוק זה נסוג מפני עדיפותו של הנושה, מר אחיוסף, כנושה מובטח, על פי הערת האזהרה הרשומה לטובתו.


לסיכום,

 

אין לנאמן בפשיטת רגל זכות עדיפה על זכותו של בעל הערת אזהרה וכי הערת אזהרה מעמידה את הנושה, שלטובתו נרשמה, במעמד של נושה מובטח.