פש"ר 1307/01 יהודית ויורם ליבאי נ' כונס הנכסים הרשמי


בקשתם של החייבים, בני הזוג ליבאי, כי אורה על עיכוב כל ההליכים התלויים ועומדים כנגדם, עד לכינוס אספות נושים והכרעה בהצעת ההסדר שהגישו, לפי סעיף 19א לפקודת פשיטת הרגל.


האם יש להורות על עיכוב ההליכים?


1. מה שעומד לדיון בפני ביהמ"ש היום אינו אישור הסדר הנושים, אלא אך ורק עיכוב הליכים, שמטרתו מתן אפשרות לחייבים להציע הסדר, ומתן אפשרות לנושים להביע דעתם באספות נושים. מטרה חשובה לא פחות הינה האפשרות לדעת את מצבת החובות האמיתית, זאת ע"י בדיקת נאמן.

 

יתכן מאד, כי לאחר חישוב מצבת החובות האמיתית תשתנה הן תמונת הכדאיות הכלכלית, וכמו כן, עשויים לחול שינויים אחרים בעמדות הנושים :ו יתכנו מצבים מסויימים, בהם נושה פלוני מתנגד בתוקף לעיכוב הליכים ולהסדר אך ורק משום שהוא מעוניין להמנע מבדיקה אובייקטיבית ובלתי תלויה של חובו.

 

עיכוב הליכים שתלווה בבדיקת נאמן תפטור את הנושים מאינטרסים "זרים" כגון אלו, ותאפשר להם לחוות את דעתם באובייקטיביות על הצעת החייבים.


2. לשם עיכוב הליכים אין צורך בכך כי רוב הנושים יתמכו בהצעת ההסדר. כל שצריך הינו סיכוי מניח את הדעת כי הצעת ההסדר רצינית, ועומדת בתנאי הסף של סעיף 19א לפקודת פשיטת הרגל.


3. על החייבים דנן טרם הוטל צו כינוס, ולא הושתו עליהם תשלומים חודשיים בהם אינם עומדים. לכן, אין פסול אינהרנטי בכך כי הם חיים ברמת חיים גבוהה ומבקשים להגיע להסדר עם נושיהם בנסיון לשמר משהו ממנה עבור עצמם.

 

יגעתי ולא מצאתי בדין כלל המאלץ חייבים להשאר חסרי כל לאחר הסדר נושים, קל וחומר לפני שהחלו הדיונים באישורו. מאידך, יכולתם של החייבים יכולה להיות סוגיה אותה ישקלו הנושים, בבוא העת, כאשר יחליטו האם לאשר או לדחות את הצעת ההסדר.


4. הארכת ההליכים אינה "סוף פסוק" מבחינת הצעת ההסדר, אלא נהפוך הוא; היא זו שתאפשר כינוס אספות נושים, אשר מהוות במה, לעיתים קרובות, למשא ומתן בין החייבים לנושיהם, במהלכם משפרים החייבים את הצעותיהם.


לסיכום,

 

יש לקבל את הבקשה לעיכוב הליכים. לשם עיכוב הליכים אין צורך בכך כי רוב הנושים יתמכו בהצעת ההסדר. כל שצריך הינו סיכוי מניח את הדעת כי הצעת ההסדר רצינית, ועומדת בתנאי הסף של סעיף 19א לפקודת פשיטת הרגל.