ע"א 92/76 יהושוע בן ציון נ' מ"י


בפסק-דין שניתן על-ידי בית-משפט זה נדחה ערעורו של המערער על הרשעתו על-ידי בית-המשפט המחוזי בעבירות שונות ועל גזר-הדין, לפיו הוא נידון לעונש מאסר כולל של 12 שנים, נתקבל ערעור המשיבה על קולת העונש, ועל המערער הוטל, בנוסף למאסר הנ"ל, קנס בסך 25 מיליון לירות "שייגבה כחוב אזרחי".

 

המערער לא שילם את הקנס והמשיבה מסרה לו התראת פשיטת-רגל. הוא ביקש לבטל את ההתראה, אך קשתו נדחתה על-ידי בית-המשפט המחוזי. על כך מערער המערער.


האם קנס שהוטל על חייב בשל עבירה פלילית יכול להיות חוב בר-תביעה?


1. קנס שהוטל על-ידי בית-משפט מהווה חוב כספי המגיע למדינה, וחוב זה הוא בר-הוכחה בפשיטת-רגל, אם הקנס הוטל לפני צו קבלת נכסים.


2. לפי סיף 3(2) (ז) לפקודת פשיטת הרגל, נושה שקיבל פסק-דין סופי רשאי למסור לחייב התראת פשיטת-רגל. העובדה שאותו נושה זכאי לגבות את חובו על-ידי נקיטת אמצעי הוצאה-לפועל נגד החייב, בין לפי חוק ההוצאה לפועל ובין לפי פקודת המסים (גביה), איננה פוגעת כהוא זה בזכותו של הנושה לנקוט הליכי פשיטת-רגל נגד החייב.


3. המטרה העיקרית של פקודת המסים (גביה) היא - לאפשר גביית מסים וחובות שהפקודה חלה עליהם, בדרך מקוצרת, מבלי להיזקק להליכים משפטיים ולהליכי הוצאה-לפועל רגילים.

 

לעומת זאת המטרה העיקרית של פקודת פשיטת הרגל היא- להסדיר את איסוף נכסיו של אדם, שאין ביכלתו לפרוע את חובותיו, לממש את הנכסים ולחלק את הכספים בין הנושים לפי סדרי קדימה שנקבעו בפקודה. בה בשעה, שפקודת פשיטת הרגל מכילה הוראות בדבר הפסקת פעולות ההוצאה-לפועל במקרה של פשיטת-רגל, אין למצוא כל הוראה בפקודת המסים, השוללת או מעכבת הליכי פשיטת-רגל לגבי חוב, שפקודת המסים חלה עליו, והוראה כזו אינה משתמעת כלל מפקודת המסים.

 

כשם שנושה, שלזכותו פסק-דין אזרחי, רשאי שלא למצות את דרכי הגביה הפתוחות לפניו לפי חוק ההוצאה לפועל, אלא לפתוח בהליכי פשיטת-רגל, כך גם יכולה לעשות המדינה על-אף העובדה שהיא זכאית לגבות את החוב לפי פקודת המסים (גביה).

 

ההוראה בסעיף 33 לחוק דרכי ענישה באה להקנות למדינה את הזכות לגבות את הקנס לפי פקודת המסים (גביה), אך לא חייבה אותה להיזקק לאותה פקודה ואינה מונעת מהמדינה את האפשרות לפתיחת הליכי פשיטת-רגל.


לסיכום,

 

קנס שהוטל על חייב בשל עבירה פלילית יכול להיות חוב בר-תביעה.