ה"פ 133/97 בנק לאומי למשכנתאות בע"מ נ' חושבי


בקשה לביטול צו מניעה זמני אשר ניתן ביום 12.1.97 במעמד צד אחד, לפיו נאסר על המבקש - בנק לאומי למשכנתאות בע"מ להמשיך בפעולות במסגרת תיק הוצל"פ לשם מימוש המשכון שנרשם לטובת הבנק על ביתו של המשיב.

 

ביום 12.12.96 הגיעו הבנק, חושבי ורעייתו, להסדר, אשר קיבל תוקף של החלטה על ידי כב' ראש ההוצל"פ, לפיו התחייב חושבי לפנות את הנכס ולמסור את החזקה בו לכונס הנכסים בתיק הוצל "פ לשם מימושו. בד בבד, או סמוך לאחר מכן, הגיעו כונס הנכסים והנאמן בפש"ר להסדר, לפיו הובטח לנאמן חלק מסכום המימוש. הסכמת הבנק להעביר לנאמן חלק מסכום המימוש של הבית הושגה על רקע טענתו של הנאמן כי המשכון נפגם עקב האיחור ברישומו.

 

ההסדר האחרון אושר על-ידי בית המשפט הדן בתיק פשיטת הרגל של חושבי. חושבי איננו כופר בעשייתם של ההסכמים האמורים, אלא שלטענתו, בהיותו פושט רגל, לא היו לו הכוח והכשירות לחתום על ההסכם עם הבנק.


האם יש לבטל את צו המניעה הזמני?


1. ככל שמדובר בזכויותיו הקנייניות של המבקש בבית, אין למבקש מעמד להגיש בקשה זו, שכן, כל רכושו מוקנה לנאמן ורק זה יכול לטעון לזכות על נכסיו של פושט הרגל.


2. אשר לזכות המגורים של המבקש בביתו, שהיא זכות אישית, מקובלת עמדת הנאמן, שמימושה של זכות זו יכול שייעשה רק בפני בית המשפט הדן בפשיטת הרגל.


3.
לאחר שההסדר בין הבנק לנאמן אושר על-ידי בית המשפט של פשיטת הרגל, הרי שהדרך לתקוף את ההחלטה המאשרת את ההסדר, היא בהגשת בקשה לביטול ההחלטה בפני בית המשפט שאישר את ההסדר, או בהגשת ערעור על אותה החלטה.


4. הטענה שההסדר שנעשה על-ידי חושבי איננו תופס משום שלא הודע עליו לנאמן, עומדת, אם בכלל, רק לנאמן, וזה, כפי שפורט לעיל, אכן עשה שימוש בטענה זו והגיע על יסודה להסדר עם הבנק.

 

חושבי, מכל מקום, אינו יכול להיבנות מטענה זו וליהנות מפירותיה של הפעולה הלא חוקית, שעשה, לטענתו. הטענה כי ההסדר מיום 12.12.96 נחתם על-ידי חושבי "מתוך טעות והטעייה ורק עקב הלחץ הכבד שהופעל עליו באיום של ביצוע מיידי של צו הפינוי...", הועלתה לראשונה בסיכומיו של בא-כוחו.

 

אין לטענה זו זכר בתצהיר שנעשה על ידי חושבי בתמיכה לבקשתו, ואין לקבלה בהעדר כל בסיס עובדתי. מעבר לכל אלה, פנייתו של חושבי לבית המשפט תוך העלמת ההסכם שעשה עם כונס הנכסים נגועה בחוסר ניקיון כפיים וראוי היה לבטל את הצו, אפילו בשל נימוק זה לבד.


לסיכום,

 

יש לבטל את צו המניעה הזמני שניתן. זכות המגורים של החייב תמומש בפני ביהמ"ש הדן בפשיטת רגל ובמקרה דנן, יש לאפשר לבנק לממש אותה.