המ (ת"א) 7728/83 יהושוע בן ציון נ' הנאמן על נכסי יהושוע בן ציון


המבקש הוא פושט רגל והמשיבים הם הנאמנים בפשיטת הרגל. בקשת המבקש היא כי בית-המשפט יצווה על הנאמנים לתת לפושט הרגל סכום כספי מתוך כספי הנאמנות למימון הוצאותיו המשפטיות דהיינו תשלום שכר עורך ¬דינו.


האם יש להעתר לבקשה?


1. סעיף 127לפקודה קובע: ברשות ועדת הביקורת יכל הנאמן לתת לפושט הרגל הקצבות מתוך נכסיו למחייתו ולמחיית משפחתו או כתמורה בעד שירותיו בפירוק נכסיו; אולם בית המשפט רשאי להפחית את ההקצבה.


2. אין הסעיף מעניק לחייב זכות. הסעיף נותן לנאמן סמכות להעניק קצבה למחיה, אין הוא מטיל עליו חובה. ומשום חוסר חובה זו, ואי קיומה של זכות לא יכול גם בית המשפט לחייב את הנאמן לתת לחייב למחייתו, ורק להפחית יכול הוא.


3. גם סעיף 87 לפקודה אינו עוזר ואינו תומך בעמדת המבקש. הסעיף מתייחס לסכומים ששולמו בעבר כשכר טרחה לעו"ד, והמחוקק סבר, כי סכומים אלה ששולמו, לא שולמו משום העדפת נושים ויש להגן עליהם.


4. אין הגיון במצב שבו יחויבו נושים לאפשר על ידי תמיכה מכספם בשכר טרחת עורך דינו של החייב, לאפשר לחייב להגיש תביעה נגדם עצמם, ובכל אופן, ולחלופין, במקרה מעין דא - יהא על בית המשפט לבדוק מה היא התביעה שהחייב רוצה להגיש, מה העילה ומה המצב המשפטי, ואם יהא סבור כי לענין של המבקש אין בסיס סביר מבחינת הדין העובדות או הראיות - אין ספק כי לא יאשר את התמיכה בתשלום שכר הטרחה.


לסיכום,

 

אין להפריש מתוך כספי הנאמנות את שכר טרחתו של עורך הדין.