פש"ר 2548/99 שמואל צור נ' יורם וינטראוב


לחייב צבורים כספים בשבע פוליסות ביטוח חיים ובקופת גמל בסכום כולל של כ- 530,000 ש"ח, הנאמן מבקש להורות על העברת הכספים במלואם לקופת הנאמן על בסיס סעיף 85(א) לפקודה.

 

וזאת לאחר שהסדר הנושים אשר הוצע ע"י החייב לא אושר. החייב טוען, כי כספים אלה אינם ברי העברה והם מוגנים במסגרת סעיף 85(1א) לפקודה, ועל כן ביהמ"ש מנוע מלהעבירם לקופת הנאמן. עוד מוסיף החייב וטוען כי נושיו "ישבו על הגדר" במשך 4 שנים וכאשר הוצע הסדר נושים מטעמו, התנגדו לו ללא כל הסבר.


האם יש להעתר לבקשה?


1. בניגוד לכלל הקובע כי עם הכרזת החייב פושט רגל, נכסיו מוקנים לנאמן (סעיף 42 לפקודה), הרישא לסעיף 85(1א) הדן בסמכותו של הנאמן, קובע כי פדיון קופת גמל דורש את אישורו של ביהמ"ש. הסיפא לסעיף זה, קובע כי ביהמ"ש רשאי עפ"י שיקול דעתו להתיר לפדות את מלוא הסכום או חלקו.

 

עם זאת, ביהמ"ש נעדר סמכות מלהתיר לפדות את קופת הגמל, מקום שמתקיימים שני התנאים המצטברים הבאים: קופת הגמל הנה למטרת קצבה וטרם הגיע מועד התשלום.


2. סעיף זה, שהנו סוציאלי במהותו מהווה חלק ממאגר הוראות נוספות בפקודה (ראה סעיפים 86, 86א), המגבילות או מחריגות נכסים ברי החלוקה, מתוך מטרה להותיר לחייב אמצעי מחייה הוגנים וראויים. ואכן, סעיף 85(1א) מעניק שק"ד לביהמ"ש בהתאם למצבו הכלכלי והסוציאלי של החייב, לקבוע, האם יועברו כספי קופת הגמל או חלק מהם לקופת הנאמן.

 

אולם, ביחס לקופת גמל למטרת קצבה בלבד בשונה מקופת גמל לתגמולים או לפיצויים, נקבע כי אין להקדים את פירעונה וזאת על- מנת שלא להותיר את החייב בפני שוקת שבורה ביום צאתו לגמלאות. קבע המחוקק, לפיכך, כי העברת כספי קופת הגמל למטרת קצבה או חלקם לנאמן תיבחן רק במועד תשלום הגמלה בהתאם למצבו של החייב באותה עת.


3. במקרה דנן, המדובר בקופות גמל שלא למטרת קצבה. סך הנשייה של החייב עומד על כ- 4 מיליון ש"ח כאשר בקופת הנאמן מצוי סכום זעום של 1,600 ₪. החייב בן 62, מטופל בתרופות, ללא נכסים, ונטול פוטנציאל השתכרות נוסף. מאידך גיסא, נכון להיום, החייב מתגורר עם אשתו בדירתה בשיכון בבלי בתל- אביב, נוהג ברכב השייך לאשתו, עובד ומשתכר כ- 4,000 ש"ח בחודש.

 

לפיכך, כספי החייב המנוהלים בקופת הגמל ובפוליסות הביטוח יועברו לקופת הנאמן ויוותר בידי החייב סך של כ- 67,000 ₪.


לסיכום,

 

שיקול הדעת המוקנה לבית המשפט מאפשר דחיית מימוש קופת הגמל עד ליום התשלום וזאת בשונה מקופת גמל שלא למטרת קצבה הניתנת לפדיון מוקדם בכל עת.