בש"א 4674/04 כונס הנכסים הרשמי נ' אילן זהבי


בקשת כונס הנכסים הרשמי למתן הוראות בנוגע לכספים המצויים בפוליסות ביטוח מנהלים אשר מנוהלות בחברת הביטוח "המגן" לטובת החייבים.


האם קופת גמל מהווה נכס העומד לתשלום חובות?


1. המסגרת הנורמטיבית לענין פדיון קופת גמל מוסדרת בסעיף 85(1א) לפקודת פשיטת הרגל: הנאמן לא יפדה כספים המגיעים לחייב מכוח חברותו בקופת גמל כמשמעותה בסעיף 47 לפקודת מס הכנסה, אלא לאחר שקיבל את אישורו של בית המשפט לכך; בית המשפט רשאי להורות על פדיון הכספים האמורים, כולם או מקצתם, ובלבד שאם כספי קופת הגמל הינם למטרת קצבה, וטרם הגיע המועד לתשלומם כקצבה, לא יורה בית המשפט על העברתם לנאמן.


2. בניגוד לכלל הקובע כי עם הכרזת החייב כפושט רגל מוקנים נכסיו לנאמן (סעיף 42 לפקודה), קובעת ההוראה האמורה כי פדיון של קופת גמל של החייב מחייבת את אישורו של בית המשפט. בית המשפט רשאי, על פי שיקול דעתו, בהתאם למצבו הכלכלי והסוציאלי של החייב, להורות על פדיון הקופה והעברת הכספים או חלקם לקופת הנושים.

 

כל זאת בסייג והוא כי, מקום בו הוכח כי כספי הקופה הנה למטרת קיצבה ומועד תשלומה טרם הגיע לא יהא רשאי בית המשפט להורות על פדיון הקופה. העברת כספי קיצבה אלו לידי הנאמן תבחן רק במועד תשלום הגימלה ולא טרם הגיע מועד פרעונה.


3. בענייננו זה אין חולק כי אין בפוליסות הביטוח האמורות רכיב של כספי קופת גמל למטרת קיצבה כי אם בקופת גמל לתגמולים הניתנת לפדיון מוקדם וללא כל הגבלה. לפיכך יש להורות על פדיון רכיב זה של הפוליסות הנדונות והעברת כספי רכיב זה לקופת פשיטת הרגל.


לסיכום,

 

פדיון של קופת גמל של החייב מחייבת את אישורו של בית המשפט. בית המשפט רשאי, על פי שיקול דעתו, בהתאם למצבו הכלכלי והסוציאלי של החייב, להורות על פדיון הקופה והעברת הכספים או חלקם לקופת הנושים.