בש"א 4868/04 קורן שבתאי נ' כונס הנכסים הרשמי


בקשת החייב כי יינתן לו הפטר מחובותיו במסגרת הליכי פשיטת הרגל. ביום 12.11.99 ניתן צו כינוס על נכסי החייב לבקשתו וביום 21.05.00 הוכרז החייב כפושט רגל. במסגרת הליך זה הושת על החייב תשלום חודשי לקופת פשיטת הרג, בסך של 600 ₪.

 

בעת הגשת הבקשה לצו כינוס הצהיר החייב על חובות לנושים בשיעור של 717,792 ₪ ומספר נושיו- 13. בפועל הוגשו 6 תביעות חוב לכונס הנכסים בסך של 610,247 ₪, מתוכם תביעה אחת בדין קדימה מטעם רשויות המס והמע"מ.

 

החייב סיפר כי נקלע לחובות כתוצאה מניהול עסק לכלי ירייה בסוף שנות ה-80 במגדל העמק. החייב הנו אדם צעיר כבן 42 שנים, נשוי ואב לשלושה ילדים מנישואים קודמים, אחד מהם קטין. החייב עובד כשכיר ומשתכר סך של 8,600 ₪ לחודש.

 

החייב משלם מזונות לטובת בנו הקטין בסך של 2,100 ₪. החייב אינו בקו הבריאות והוא סובל ממחלת סכרת בגינה הוא מטופל . החייב מוכר כנכה צה"ל. נכסים שונים שהיו לחייב מומשו לטובת קופת פשיטת הרגל והחייב נכון לממש קרונות וקרן פנסיה שעדין לא מומשו לטובת הקופה.


האם יש ליתן הפטר במקרה דנן?


1. במקרה דנן עומדות להכרעה שתי עמדות מנוגדות. מחד גיסא, עמדת החייב, המבקש כי תינתן לו הזדמנות לפתוח דף חדש בחייו. החייב מציין לזכותו כי שיתף פעולה לאורך השנים עם כונס הנכסים וכי הוא מוכן להעשיר את קופת פשיטת הרגל באופן שיטיב עם הנושים.

 

מאידך גיסא, עמדת חלק מהנושים, שלושה במספר, אשר טוענים כנגד בקשת החייב ובעיקר כי מתן הפטר בשלב זה יפגע בסיכוייהם להיפרע מהחובות באופן מלא. לאיזונים אלה נדרש בית המשפט בבואו לבחון בקשה שכזו.


2. כדי להכריע בשאלות אלו נדרש בית המשפט לאזן בין שיקולים נוספים והם נסיבות אישיות של החייב, מידת תום הלב ושיתוף הפעולה עם כונס הנכסים, סכום החובות, היכולות הכלכליות של החייב ופוטנציאל ההשתכרות הנוכחי והעתידי שלו, מימוש נכסי החייב והתועלת שתצמח לנושים מהמשך ניהול הליכי פשיטת הרגל.


3. בנסיבות המקרה דנן, יש לקבל את בקשת החייב. הדעה נותנת כי הסכום שיצטבר בקופת פשיטת הרגל ישרת את אינטרס הנושים ויאפשר חלוקת דיבידנד בשיעור של 10.5% מקרן החוב לנושים הרגילים, מעבר לחלוקת דיבידנד בשיעור של 100%, אשר חולק כבר לנושים בדין קדימה.

 

במכלול השיקולים השונים ביהמ"ש בחן גם את כושרו הכלכלי של החייב, המלמד על יכולת פירעון מוגבלת שתומכת בבקשתו. לאור כל זאת ביהמ"ש הגיע לכלל מסקנה כי באיזון הנכון בין רצונו של החייב לפתוח דף חדש בחייו, ובין זכותם הקניינית של הנושים כי חובותיהם ייפרעו, גובר אינטרס החייב.


לסיכום,

 

יש לקבל את בקשת החייב למתן הפטר שכן באיזון הנכון בין רצונו של החייב לפתוח דף חדש בחייו, ובין זכותם הקניינית של הנושים כי חובותיהם ייפרעו, גובר אינטרס החייב.