כל אזרח ישראלי זקוק מדי פעם לעורך דין או לייעוץ משפטי. בין אם מדובר ברכישת נדל"ן, חתימה על חוזה עבודה, הפרת הסכם, כתב אישום פלילי, ענייני תעבורה, פשיטת רגל, הוצאה לפועל, תאונות דרכים, תאונות עבודה, פיצויי פיטורים וכדומה. במקביל לעליה המשמעותית במספרם של עורכי הדין בישראל, עלה גם מספרם של התביעות וההליכים המשפטיים.

 

כיצד אפוא יש לבחור את עורך הדין המתאים עבורכם? האם כדאי לפנות למשרד גדול או שמא עדיף משרד קטן? מהם תחומי העיסוק השונים של עורכי הדין? מאמר זה ינסה לשפוך אור על חלק מסוגיות אלו.


המלצות ממכרים, חברים וקרובי משפחה


מרבית הצרכנים יבחרו עורך דין על פי המלצות ממכרים, חברים וקרובי משפחה. אחת הטעויות הנפוצות בעניין זה הינה בחירת עורך הדין הראשון או פנייה לעורך דין אשר הינו חבר או מכר. ראשית, מומלץ בהחלט לערוך סקר קצר על מנת להשוות את המחירים השונים. לא אחת, תופתעו לגלות כי ישנם פערים של ממש בין עורך דין אחד למשנהו.

 

פערים אלו יכולים להיות כתוצאה מניסיון, הצלחות בבתי משפט, פרסום, יוקרה וכדומה. לקוחות רבים נוטים לבחור עורך דין המוכר להם מחברים, וזאת בשל האמון אשר הם רוכשים לו (מעין חבות הדדית המבוססת על קרבה מוקדמת). גם כאן מומלץ לנקוט במשנה זהירות שכן לא די באמון בין הלקוח לעורך הדין, אלא יש לבחור עורך הדין לפי מומחיותו ומקצועיותו בתחום המדובר. יצוין כי אמון יכול להיבנות גם בין לקוח לבין עורך דין אשר אינו מכר או חבר.


איך להיעזר ברשת האינטרנט


רשת האינטרנט חדרה בשנים האחרונות לכל ענף וענף בחיינו, ומקצוע עריכת הדין שותף אף הוא למהפכת המידע. כיום, ניתן לבחור עורכי דין באינטרנט וזאת תוך התרשמות מאתרים אישיים, ניהול פורומים, כתיבת מאמרים, אמירות המיוחסות להם באמצעי התקשורת, ניהול תיקים, גישה לפסקי דין בייצוגם וכדומה. רשת האינטרנט מאפשרת ללקוח לקבל מידע רב על עורך הדין לרבות על ניסיונו, הצלחותיו והשכלתו.


בחירה לפי תחום עיסוק


מערכת המשפט הישראלית מורכבת ממספר רב של ענפים משפטיים השונים זה מזה. לדוגמא, משפט מסחרי, דיני נזיקין, דיני עבודה, דיני משפחה, משפט פלילי, דיני תעבורה וכדומה. כל אחד מתחומים אלו הינו עולם בפני עצמו ובתוכו פועלים עורכי דין העוסקים בו באופן ספציפי. בבואכם לבחור עורך דין, מומלץ לפנות ראשית לאתרים אינטרנטיים על מנת לקבל מושג כללי בנוגע לתחום בו אתם זקוקים לייעוץ משפטי.

 

כאשר תיפנו לבחור עורך דין עבורכם, עליכם לבדוק האם מדובר בעורך דין העוסק בתחום הדרוש. יודגש כי עורכי דין רבים עוסקים במספר תחומים במקביל ואין העיסוק הרב מעיד על העדר מקצועיות.


פגישה ראשונית עם עורך הדין


הדרך הטובה ביותר להתרשם מעורך הדין הינה על ידי קביעת פגישה במשרדו. נכון, רושם ראשוני יכול להיות גם רושם מטעה, אך על פי רוב ניתן יהיה לחוש בפגישה זו האם ישנם חיבור ואמון בין הצדדים. מידת הכימיה בין עורך הדין לבין הלקוח חשובה אף היא, וזאת משום שאתם ובא כוחכם אמורים לצעוד כברת דרך ביחד, ולשניכם מטרה משותפת. חשוב לציין כי עורכי דין ידועים או הנחשבים למומחים בתחומם נוטים לגבות לעיתים תשלום גם בעבור פגישת ההתייעצות הראשונה.
 

על מנת לחסוך בעלויות ואו בזמן, הקפידו להגיע לפגישת הייעוץ עם כל המסמכים והעובדות הרלבנטיים. אל תחששו גם לחשוף עניינים "סודיים" או "רגישים". בין עורך דין לבין הלקוח (גם כאשר הוא פוטנציאלי בלבד) קיים חיסיון בנוגע לכל הפרטים הללו. דהיינו, גם במידה ועורך הדין לא ייצגכם בסופו של היום, אין הוא רשאי לעשות שימוש בחומר שהוצג בפניו כנגדכם.


משרד גדול או משרד קטן?


אחת ההתלבטויות העיקריות אשר עומדת בפני לקוח בטרם הוא מתקשר עם עורך דין מטעמו היא האם לפנות למשרד עורכי דין גדול ומוכר, או שמא עדיף להתקשר עם משרד קטן. מומחים בתחום טוענים כי התלבטות זו מורכבת משניים, הטיפול אשר יוענק ללקוח הלכה למעשה, והתחום המשפטי אליו שייך התיק.

 

ראשית, יש לדעת כי משרדים גדולים מפעילים מספר רב של עורכי דין ומתמחים, וייתכן כי מרבית העבודה על תיקכם תנוהל על ידי מתמחים ועורכי דין צעירים, גם במשרדים אלו. לא אחת, השותף הבכיר ינהל עבורכם את הדיונים בבית המשפט או הפגישות הרלבנטיות, אך מרבית העבודה מאחורי הקלעים תיעשה על ידי עורכי דין צעירים ומנוסים פחות.

 

מומלץ לבחון עניין זה בעת ההתקשרות עם עורך הדין, תוך בדיקה מעמיקה מיהו עורך הדין אשר יטפל בתיק בסופו של היום (הימנעו מהפתעה בבית המשפט כאשר אתם מגיעים להיכל ופוגשים עורך דין מהמשרד עימו התקשרתם בפעם הראשונה).


משרדי עורכי דין קטנים מעניקים בדרך כלל יחס אישי וחם ללקוחות, ועורך הדין אשר מטפל בתיק הוא גם עורך הדין הבכיר במשרד. סוגיה זו משמעותית גם מבחינת תחום התיק. לדוגמא, ייתכן ולקוחות הזקוקים לייצוג משפטי בעניינים הקשורים בדיני אישות (כגון גירושין, מזונות, משמרות וכדומה) יעדיפו משרד קטן המעניק יחס אישי. לעומת זאת, חברות מסחריות אשר מתכוונות לפנות לעסקים בינלאומיים ומשקיעות סכומי כסף ניכרים יבחרו לא אחת במשרדים גדולים בעלי שם ומוניטין.


דעה נוספת


בטרם התקשרתם עם עורך דין מסוים, שאלו אותו בנוגע לאסטרטגיה המשפטית בה הוא עומד לנקוט בעניינכם. לעיתים, רצוי ואף מומלץ לפנות לעורך דין נוסף מטעמכם על מנת לשמוע דעה נוספת. קל וחומר הדברים אמורים כאשר על הפרק עומדות סוגיות רגישות ומהותיות, אשר יש בהן כדי להשפיע על הלקוח ובני משפחתו באופן משמעותי.


כמה עולה ייצוג משפטי?


ישנן מספר שיטות להסכמה על תשלום בין הלקוח לבין עורך הדין. השיטות הנפוצות ביותר הן הסכמה על תשלום באחוזים או קביעת סכום כולל. תשלום על פי אחוזים נהוג בעיקר בתביעות נזיקין אשר במסגרתם עותר הלקוח לפיצויים כספיים בגין נזקים שנגרמו לו. במקרים אלו, עורך הדין פועל ביתר שאת על מנת להגדיל את סכום הפיצוי שכן שכרו מושפע מהסכום אשר ייפסק לבסוף.

 

שיטה זו מעניקה גם פיתרון לאנשים אשר הפרוטה אינה בכיסם והם יכולים לבסס את תשלום שכר טרחת עורך הדין מכספי הפיצויים. לשכת עורכי הדין מפרסמת לוח תעריפים מפורט בעניין זה, אך מדובר בהמלצה בלבד, ועורכי הדין אינם מחויבים אליו (למעט תביעות נזיקין לאחר תאונות דרכים בהם נאסר על עורכי הדין לגבות למעלה מהמותר).


הסכמי שכר טרחה אשר מבוססים על בסיס סכומים קבועים יכולים להיות בהתאם לשלבים בתיק (לדוגמא, עלות עבור מכתב התראה, עלות עבור כל הליך בנפרד וכדומה), על בסיס סיכום לגבי כל התיק בכללותו, על פי שעות עבודה וכדומה. בכל מקרה, אחוזי התשלומים או הסכומים הנקבעים מראש משתנים מעורך דין אחד למשנהו.

 

פערים אלו יכולים להיות משמעותיים וזאת כתלות בתיק, בעורך הדין, ובניסיונו. כאן המקום לציין כי אין להתפתות לפנות לעורכי דין יקרים, שכן מחיר שכר הטרחה אינו בהכרח מעיד על מיומנות ויכולות משפטיות. עם זאת, פעמים רבות מומלץ שלא להירתע מהמחיר וזאת משום שהצלחה בהליך משפטי טומנת בחובה החזר כספי, בעוד כישלון בהליך משפטי עלול לגרום להפסדים כספיים ולעוגמת נפש.

.