1. חברות היי טק High Tech ("הזנק") רבות זכאיות לשומת ארנונה (הנחה) כשל בית תוכנה, כמשמעו בצו הארנונה של הרשות המקומית הרלבנטית.

 

2. קבלה של שומת ארנונה של בית תוכנה משמעה לעיתים קרובות מתן הנחה של כ 2/3 (66%!) מ"מחיר" שומת ארנונה בסווג משרדים, הסיווג על פיו מסווגות ומשלמות מרבית חברות התוכנה.

 

3. מייד עם קבלת חיוב הארנונה הראשוני יש להגיש השגה מנומקת וממוסמכת היטב בכלל הטיעונים שעל פי הם ניתן לבסס כי החברה הטוענת היא אכן חברת תוכנה.

 

4. יכולת התמרון לגבי שנים עבר מוגבלת במידה רבה, במידה והחברה לא טרחה להשיג על סיווג הארנונה במועד.

 

5. למרות שסיכויי ההצלחה בשלב זה אינם גבוהים, הרי ששלב זה הינו קריטי, מאחר והוא עשוי לגדר את המחלוקת ואת הטיעונים שניתן יהא להשמיע בהמשך ההליך. מכאן, שניסוח ההשגה משמעותי ויש ככל הניתן להיעזר בבעל מקצוע המכיר המטרייה. המועד להגשת ההשגה גם הוא מוגבל בימים מקבלת שומת הארנונה הראשונית.

 

6. הרשויות המקומית (דוגמת עיריות תל אביב, הרצליה, רמת גן, פתח תקווה ועוד) ידחו על פי רוב השגות הארנונה של חברות תוכנה בטיעונים שונים ומשונים ובין השאר כי החברות אינן עוסקות בכתיבת תוכנה, אלא עוסקות בחומרה, בקושחה, בבניית אתרי אינטרנט, בפרסום, "בשימור תוכנה" , וכיוב' הגדרות שונות ומשונות, כיד הדמיון של מנהל אגף הארנונה המקומית.

 

7. הודעת הדחייה לבקשה להכרה כחברת תוכנה, חזקה ותומצא לחברה. הדבר היחיד אשר עשוי לשחק לטובת החברה הינו איחור בהמצאת הודעת הדחיה. גם איחור שכזה יכולה ועדת הערר שליד הרשות המקומית לרפא בהינף החלטה.

 

8. גם תשובתו של מנהל הארנונה צריכה להיות מבוססת ומנומקת, מלווה בביקור בנכס, וגם תשובה זו של מנהל הארנונה מגבילה אותו, במידת מה, בהמשך ההליך.

 

9. לאחר קבלת הודעת הדחיה, השלב הבא הינו הגשת ערר לוועדת הערר שליד הרשות המקומית. חזקה וערר שכזה צריך להיות מבוסס ומנומק בנימוקים משפטיים ומגובה בכלל העובדות הרלבנטיות. למותר לציין, שסיכויי ההצלחה בערר ממין זה תלויים במידה רבה ביכולת המשפטית של מנסח הערר.

 

10. המבחנים שעל פיהם תבחן על פי רוב החברה כחברת תוכנה יכללו בין השאר את "מבחן ההנגדה","מרכז הגרוויטציה" של החברה וכיוב' "ניירות לקמוס", שעל פיהם יכולה וועדת הערר לקבל החלטה אם החברה העוררת הינה אכן חברת תוכנה- High tech.

 

11. ההליך בפני וועדת הערר מקביל במובנים רבים להליך המשפטי, והוא מחייב הגשת כלל הניירת המשפטית ובכלל זה תצהירים, חקירת עדים וסיכומים.

 

12. במידה וועדת הערר מוצאת לנכון לדחות ערר חברת התוכנה, שמורה בפני זו הדרך לפנות לבית המשפט הרלבנטי לצורך ערעור על ההחלטה.

 

13. כמובן שוועדת הערר רשאית לקבל הערר ולפסוק כי החברה חייבת בתשלום ארנונה בסיווג כשל בית תוכנה.

 

14. גם החלטה שכזו אינה סוף פסוק. מנהל הארנונה רשאי כמובן, לערור גם הוא לבית המשפט ולחליפין זכאי מנהל הארנונה בשנת הכספים העוקבת לפסוק שוב, כי החברה איננה עוד זכאית לסיווג חברת תוכנה (מאחר וסיימה הליך הפיתוח וכיוב' טיעונים) ולהתחיל ההליך מבראשית...

 

 

 

נעם קולודני, עו"ד