לאחרונה ניתן פסק דין למסעדת בני הדייג שהתבסס על חוות דעת כלכלית שנערכה על ידי רשות המיסים ועל חוות דעת כלכלית נגדית שנערכה על ידי כלכלנית מטעם המסעדה. סכומי המס שבעלי המסעדה נדרשו לשלם כתוספת מס, היו סכומים אדירים ולא הגיוניים. ספק אם בית המשפט נתן את דעתו לסכומים, שכן דובר על מסעדה ולא על מפעל תעשייתי או חברת הייטק.


מזה עשרות שנים רשות המיסים אינה משנה את אופן עריכת חוות הדעת שלה בתחום המסעדות. בתי המשפט בשורה של פסקי דין מציינים ליקויים בחוות הדעת ולמרות זאת קיימים פסקי דין בהם הרשות רושמת הצלחות. ניתן לאפיין את המקרים הללו במחסור בראיות התומכות בהנחות המובאות על ידי בעלי המסעדות.


רשות המיסים בחוות הדעת המוגשות על ידה, מתבססת בחלקה על ידע אישי של עורכת חוות הדעת ועל הנחות, שלטענתם, הנן הנחות סבירות והגיוניות אך אינן נתמכות בראיות. הדבר בולט במיוחד באותם מקרים בהם ספרי המסעדות נפסלו בחלקם על בסיס ליקויים שאינם פוגעים משמעותית בתוצאה העסקית של המסעדות.


בתי המשפט לעיתים פונים אף הם להגיון ולשכל הישר


בפסק דין של מסעדת סימה הירושלמית (אותה ייצגתי כעו"ד) הובאו ראיות לכלל ההנחות שרשויות המס טענו כי אינן הגיוניות. כמו כן בעלי המסעדה הצליחו להוכיח באמצעות ראיות כי הנחות רשות המיסים היו הנחות שגויות.


הנחות רשויות המס כי כל בעלי המסעדות פועלים על פי הגיון כלכלי ובודקים את התנהלותן על פי מבחנים כלכליים באופן שוטף, אינה נכונה ולרוב אינה נתמכת בראיות. לא פעם בעלי מסעדות נדרשים להגדיל מנות או להוזיל מחירים על מנת לשרוד ולהמשיך לפעול.


מסעדות רבות אף פועלות תקופות ממושכות ללא רווח מבלי לדעת כי הן בפועל מפסידות. מסעדות רבות אף נסגרות מחוסר יכולת להמשיך ולהתקיים כשמתברר להן כי הפסידו לאורך שנים רבות.


רשויות המס חייבות להבין כי הן אינן יכולות לשים עצמן במקום בעלי העסק


הם חייבים להבין כי עליהם לפעול בזהירות ובאחריות כיוון שתוספות המס פוגעות באופן אנוש בקניינו של אדם. אסור שהם יסתמכו על ידע אישי או על הגיון פקיד המס. עליהם להביא ראיות ולבססן בדרך מקצועית. המדגמים עליהם הם מבססים את תוצאות המס חייבים להיות מייצגים ולא שרירותיים.


בעלי העסק חייבים אף הם לבסס את עמדתם על ראיות ועל ניהול ספרים. עליהם לבדוק כי הנם מנהלים את כל הספרים הנדרשים על פי הוראות ניהול ספרים. במקרים בהם קיים ספק לעניין צורת הניהול עליהם לפנות לאנשי מקצוע ולקבל הנחיות כיצד עליהם לנהל את הספרים.


קל יותר לתקוף שומות כלכליות המבוססות על תוצאה עסקית בלתי סבירה כשהספרים קבילים. רמת ההוכחה הנדרשת קלה יותר. באותם מקרים בהם נקבע כי הספרים נפסלו, רמת ההוכחה הנדרשת גבוהה יותר ובתי המשפט נוטים לרוב לקבל את עמדת הרשות.


כבעלת ניסיון רב בתחום, ככל שבעלי העסקים יבססו את עמדתם על ראיות ועל נתונים יצליחו הם לערער את עמדת רשות המיסים ולשכנע את בתי המשפט בנכונות טענתם ולהקטין את חבות המס.

 

מאת: בן זאב גילה, עו"ד

 


עודכן ב: 15/10/2018