אם הגעת עד לפה, אל תתעלם מחשיבותו של הסכם סודיות כדי לא לאבד את הזכויות שלך ברעיון.

על מנת לחלוק ידע ורעיונות מקוריים אשר נועדו לשימוש מסחרי נדרשת רמה גבוהה של ביטחון אישי ועסקי. כמו כן, בכדי לקבל הכרה על המצאה כלשהיא כפטנט עליה להיות המצאה חדשה, במובן שהיא אינה זמינה לציבור בעת הגשת הבקשה לפטנט.

לכן כאשר הינכם רוצים לפתח את הרעיונות שלכם למשהו ממשי יותר, חובה לבחור את הדרך בה תשמרו על סודיות וחיסיון לפני שניגשים להציג אותו בפני חברה או אדם פרטי. בנוסף לכל המצאה שברצונכם לרשום עליה פטנט, רעיונות חסויים אף שאינם חוסים תחת הגדרת פטנט (סודות מסחרים) יכולים להיות קניין רוחני חשוב באותה מידה כמו פטנט.

הסכמי שמירת סודיות, או הסכמי אי-חשיפה (בתרגום חופשי מאנגלית), הינם מסמכים מחייבים משפטים אשר מאפשרים לצד אשר רוצה להגן על הרעיון שלו, לקבוע את התנאים לחשיפת הרעיון לצד השני. אם הינך עומד לחשוף מידע של סוד מקצועי או רעיון לצד אחר, מומלץ כי תשקול בחיוב שימוש בהסכם מסוג זה. אומנם, גם ללא הסכם כזה עדיין מוטלת חובת סודיות על הצד שנחשף לסוד או לרעיון, אך גיבוי גילוי הרעיון במסמך משפטי מוסיף לכך חוזק משמעותי.

הצד האחר להסכם יכול להיות אדם פרטי או ארגון. למשל, ההסכם יכול לכלול לא רק שותפים עסקיים פוטנציאלים אבל גם את שותפיך, קבלני-משנה איתם אתה עובד, עובדים או אפילו בני משפחה וחברים. באופן רגיל, הסכמי סודיות יהיו חלק מהסכם רחב יותר כמו הסכם העסקה. אולם לחברות חדשות מומלץ לשקול מה יקרה במקרה בו אחד השותפים, קבלני המשנה או העובדים לא חותמים מסיבה כלשהיא על הסכם סודיות.

לכן אם בכוונתך לספר לגוף כלשהוא על הרעיון שלך, נקודה חשובה לקחת בחשבון היא לפני גילוי הרעיון או הסוד המקצועי: האם אני זקוק להסכם סודיות?

אם יהיה בידך הסכם סודיות חתום תוכל לחשוף יותר מהרעיון שבאמתחתך עם מרווח ביטחון גדול יותר. ואם לא יהיה בידך הסכם כזה? יכול להיות של תוכל לחשוף מספיק מהרעיון שלך על מנת לגרום לצד האחר להתעניין בו.

אבל האם תמיד צריך הסכם סודיות? יהיו חברות אשר מסיבות עסקיות לחלוטין, לא מסכימות לחתום על הסכם שכזה. אין הכוונה שהן לא הוגנות או בעלות כוונת זדון כלשהיא, אלא לפעמים אינן מעוניינות לקבל אף מידע סודי או חסוי.

אחת הסיבות יכולה להיות, להמנע מהתנגשות עם תוכניות עתידות או תוכניות שנמצאות במחקר או פיתוח. לכן, בעת פגישה ראשונית עם חברה אחרת או נציגה, ייתכן ותצטרך להדגיש את היתרונות של ההמצאה מבלי להכנס לפרטיה הטכניים.

 אם הינך יכול להסביר מהם הקווים המנחים של הרעיון שלך אולם מבלי להכנס לאופן התפקוד שלו, זה יכול להספיק על מנת ליצור את האפקט הנדרש בפגישה הראשונה.

למרות כל האמור לעיל רצוי לבחון את הסיכון של היעדר הסכם הסודיות.באופן כללי, רצוי לדון עם השותפים ו/או משקיעים הפוטנציאלים בתנאיו האפשריים של הסכם סודיות.

נקודות לתשומת לב כאשר מגיעים לטיפול בהסכם סודיות:

1. מומלץ ורצוי להתייעץ עם עורך דין או עורך פטנטים על הדרך להגן על הרעיון והסיכונים הקיימים כאשר חושפים את הסוד לצדדים אחרים.

2. לברר האם לאדם או החברה שהינך פונה אליהם ישנו הסכם סודיות בו הם רוצים להשתמש ושיישרת את שני הצדדים – קרא אותו בזהירות וקבל ייעוץ משפטי.

3. הכן, בעזרתו של עורך דין, הסכם שמירת סודיות ושלח אותו לצד האחר.

4. הכן רישומים או פרוטוקולים של הפגישה. בסוף הפגישה בקש מהצד האחר לחתום על מסמך המתאר את המצגת שהוצגה או את הרעיון.

5. לא קיים הסכם סודיות המתאים לכל. כל הסכם סודיות צריך להערך בהתאם למקרה המיוחד אותו הוא בא לתאר ועל הרעיון אשר הוא מגן.