מאת :עו"ד ליעד ברילנשטיין

 

 

תמ"א 38 הינה תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה (להלן:"התוכנית"), מטרתה של התוכנית לאפשר חיזוק מבנה ללא צורך בהכנת תוכנית מפורטת, ובכך לעודד בעלי בתים לחזק את המבנים שבבעלותם. התמריץ העיקרי לבעלי הבתים הנובע מהתוכנית הוא הענקת זכויות בנייה (לצורך מימון החיזוק). עד היום פרויקטים בהם יושמה התוכנית, בוצעו בעיקר בערי מרכז הארץ,זאת עקב ערך הקרקע הגבוה אשר מאפשר הפקת רווחים גבוהים יותר ליזם כתוצאה מהפרויקט.

 

כיום, בעקבות עליית מחירי הנדל"ן בשנים האחרונות באזור חיפה והקריות, הפכו ליעד אטרקטיבי ליזמים לביצוע פרויקטים של התוכנית.

הלכה למעשה קיימת כדאיות כלכלית משמעותית ליזמי פרויקטים לפי התוכנית, ומניסיונו של הח"מ אף קיימת לאחרונה היענות גבוה של בעלי הדירות באזור חיפה לביצוע התוכנית, זאת בניגוד למצב שהיה בשנים האחרונות.

 

פרטי ההתקשרות בין בעלי הדירות ליזם נתונים למו"מ בין הצדדים. על הצדדים להעריך את ההכנסות הצפויות ממכירת הדירות החדשות, מחד, ואת עלויות החיזוק הצפויות, מאידך.

 

להלן עיקר התוספות/שינויים להם זכאים בעלי הדירות, בכפוף לאישור הוועדה המקומית:

 

א. חיזוק המבנה.

ב. חניה צמודה.

ג. תוספת מעלית .

ד. עיצוב מחדש של לובי הכניסה.

ה. אופציה להוספת ממ"ד לכל דירה.

 

היתרון המרכזי הינו ברור! ההתקשרות עם יזם של התוכנית, ממומנת במלואה על ידי היזם ובעלי הדירות אינם נדרשים לשלם מכיסם על תוספות הבניה.

 

מנגד היזם מקבל את הזכויות הבאות:

 

א. הקמת עד שתי קומות בהן היזם בונה דירות חדשות וזוכה בבעלותן .

ב. הרחבת את שטח הקומה שמתחת לבניין, בשטח של עד מחצית משטח הקומה שמתחתיה.

 

יחד עם זאת, על הדיירים לבדוק מס' נתונים אקוטיים להמשך ביצוע הפרויקט כגון : ערבויות בנקאיות מצד היזם, ביטוחים, טיב החומרים ואיכות עבודות הביצוע, ליווי הנדסי ועוד ...

 

לכן מומלץ להיוועץ עם עורך דין מנוסה בתחום, באמצעותו תבוצע ההתקשרות אל מול היזם והגורמים השונים, כולל ביצוע בדיקות הכרחיות לפני כניסת הדיירים לפרויקט אשר השלכותיו יכולות להיות מרחיקות לכת מבחינתם.

 

אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.