השכן מאיים מקלל ונוהג באלימות ? יש מענה בחוק!

במציאות בה אנו חיים כיום כאשר צפיפות האוכלוסין הולכת וגדלה ורבי הקומות מתרבים במהירות וללא הבחן, הצורך בחוקים פרקטיים המיישבים סכסוכי שכנים לא רק בהיבט הפלילי אלא גם מחוץ לגבולותיו, הולך וגובר.


חוק למניעת הטרדה מאיימת (2001), (להלן:"החוק") הינו חוק חדש יחסית, אשר נועד ליתן מענה פרקטי, לסוגיות של סכסוכים שחוק העונשין מרחיק לכת בהתאמתו אליהם. סעיפיו מושתתים בין היתר על חוק היסוד כבוד האדם וחירותו, התשנ"ב, ומבקשים להגן על כל אדם מפני פגיעה בשלוות חייו, בפרטיותו, בחירותו או בגופו, בידי כל אדם אחר, בין אם הוא בן משפחתו ובין אם לאו.

מהי בעצם הטרדתו של אדם? הטרדתו של אדם, בידי אחר, באה לידי ביטוי בכל דרך שהיא, ובין השאר על ידי בילוש אחריו, פגיעה בפרטיותו, יצירת קשר עימו (בניגוד לרצונו), איום לפגוע בו, ברכושו, בשמו הטוב או בחופש התנועה שלו וכדומה. החוק קובע שהתנהגות תיחשב הטרדה גם אם נעשתה לא כלפי המוטרד עצמו, אלא כלפי אדם קרוב לו, במפורש או במשתמע, במישרין או בעקיפין,

לדוגמא: כאשר שכן א’ מעוניין להעביר מסר מאיים כלשהו ופונה לשכן ב’ באמצעות ילדיו של שכן ב’, החוק מגדיר זאת כהטרדה מאיימת ומאפשר מענה המתבטא בקבלת צו מבית משפט השלום, אשר מגביל את יכולת התקשרותו של הצד המאיים עם המאוים ו/או מי מטעמו, הפרת צו למניעת הטרדה מאיימת מקנה למשטרה הסמכות לעצור את המפר, ושוללת ממנו היכולת להתגונן בטענה שהצד הנפגע ו/או מי מטעמו לא עמדו על קיום הצו.

צו למניעת הטרדה מאיימת יכול למשל לאסור על הפוגע להתקרב לנפגע (מגוריו, עבודתו) או ליצור כל קשר עם הנפגע, לבלוש אחריו, לאיים עליו, להטרידו בכל דרך או מקום, או להחזיק בנשק ( בית המשפט רשאי, בתנאים הקבועים בחוק, להתיר המשך החזקת הנשק אם הנשק משמש את הפוגע לעבודתו).

תוקפו של צו למניעת הטרדה מאיימת הינו לתקופה שלא תעלה על שישה (6) חודשים. ניתן להאריך צו הגנה מפעם לפעם, עד לתקופה כוללת של שנה ובמקרים מיוחדים עד שנתיים.

חשוב לציין כי החוק מקנה הגנה מפני מקרי סגירת חשבונות והתנקמויות של אנשים זה בזה באמצעות החוק, האמור בא לידי ביטוי במצבים שבהם בית המשפט לא ייתן צו למניעת הטרדה מאיימת במידה והמעשים נעשו בתום לב, ללא ידיעת הפוגע על הפגיעה, או כשהפוגע פעל במסגרת עבודתו, או תוך מילוי חובה חוקית או מקצועית.

לסיכום, במקרה בו נקלעתם למצב בו ישנו ספק לגבי התאמת הצו למקרה חשוב להיוועץ בגורם מקצועי, שכן במידה ובית המשפט יחליט לדחות את הבקשה למתן צו למניעת הטרדה מאיימת ולקבוע שהיא קנטרנית, רשאי הוא להורות למי שביקש את הצו לשלם הוצאות ופיצוי נאות למשיב.