נכנסתם לעסקת מכר במקרקעין, כדאי לדעת כי זיכרון דברים יכול שיהיה הסכם מחייב לכל דבר ועניין. על מנת לא להתחייב בעסקה בה ניתנה הסכמתכם העקרונית בלבד יש להבין תחילה את משמעותו ומשקלו של מסמך המכותר "כזיכרון דברים .

ע"פ פסיקות ביהמ"ש האחרונות ישנם שלשה פרמטרים מרכזיים אשר בהתקיימם, לזיכרון הדברים יהיה תוקף מחייב, כמו הסכם לכל דבר ועניין.

הראשון הינו כוונתם של הצדדים מבחינה סובייקטיבית, לאמור, כיצד "האדם הסביר" היה נוהג בסיטואציה בדומה וכחלק בלתי נפרד מה הקשר העובדתי משפטי בין זיכרון הדברים בשלב המו"מ המבשיל ועד לשלב ההסכם .

השני הינו "גמירות הדעת" של הצדדים, היינו האם הצדדים גמרו בדעתם כי ברצונם לרכוש את הנכס בשלב זיכרון הדברים וכפועל יוצא כבר בשלב כה טרומי ליצור קשר חוזי מחייב בעל תוקף משפטי לכל דבר ועניין .

השלישי הינו מסוימות היינו הסכמה על הפרטים המהותיים של העסקה כגון : גובה תשלום , זמן פינוי וכדומה, לא אחת קבע בימ"ש, כי אקט התשלום על ידי צד אחד וקבלתו על ידי הצד האחר יש בו ללמד על כך שהצדדים הסכימו לאמור בזיכרון דברים, וזאת גם מבלי לחתום על חוזה מפורט. בנוסף חשוב לזכור כי כשמדובר בעסקה במקרקעין, על זיכרון הדברים לעמוד בדרישת הכתב כאמור בסעיף 8 לחוק המקרקעין, תשכ"ט-1969.

לסיכום אציין ואתייחס בעיקר לעסקאות מקרקעין, לא מומלץ לחתום על זיכרון דברים בשלב טרומי של עסקת מקרקעין, כיוון שעסקת מקרקעין מעצם טיבה טומנת בחובה פרמטרים רבים וקריטיים לביצוע העסקה אשר באופן טבעי אין בזיכרון הדברים לכלול, יתרה מזאת יש לעשות מס’ בדיקות לא מבוטל לפני שנותנים הסכמה להתקשר בקניית נכס מקרקעין, לכן אין לפעול בחופזה ויש לשקול כל צעד בזהירות המחייבת .


אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו’/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.