בקשה לאיחוד תיקים נועדה לשימוש במצב לפיו, חייב אשר נפתחו כנגדו מס’ תיקי הוצאה לפועל ואין באפשרותו הכלכלית לעמוד בכל ההחזרים שנדרשים ממנו מכל התיקים במקביל .

מחד גיסא מטרתו של ההליך להקל על מצוקתו כאמור וליתן לחייב אפשרות לשלם את חובותיו לכל תיקי הנושים יחדיו, בתשלומים קבועים וקצובים אשר נקבעים ע"י ראש הוצאה לפועל.

מאידך גיסא ניתן מענה לזוכים, לפיו, תשלומים יחסית נמוכים מגובים בהליך בפיקוחו של ראש הוצאה לפועל.

יצויין כי החלטה בדבר איחוד תיקים לא תוגש בתיקי מזונות ו/או משכנתא ו/או תיקים בעלי חיוביים לא כספיים.

בקשה לאיחוד תיקים תוגש ע"י החייב בלשכת ההוצאה לפועל בא נפתחו מרבית התיקים כנגד החייב ותופנה לראש הוצאה לפועל . לבקשה יש לצרף כמה שיותר ראיות המפרטות בצורה הברורה ביותר את המצב הכלכלי בון שרוי החייב, הכנסותיו והכנסות בני משפחתו ב-5 שנים האחרונות, תביעות משפטיות, תיקי הוצאה לפועל פתוחים כנגדו וכו’, ברוב המקרים ידרוש ראש הוצאה לפועל קיומה של חקירת יכולת לחייב, בה תיבדק יכולתו הכלכלית של החייב לעומק.

לאחר שכל שהבקשה על צרופותיה הוגשו בפני ראש הוצאה לפועל מוזמנים הצדדים לדיון בו יוחלט על איחוד התיקים או לאו, בכל מקרה סטאטוס של איחוד תיקים אינו עוצר את הליכי הוצאה לפועל שננקטו כנגד החייב (למעט מקרים חריגים).

בדיון בבקשה תינתן ההזדמנות לצדדים לטעון את טענותיהם, בסיומו תינתן החלטה בדבר האיחוד, באם יוחלט על מתן הצו החייב ישלם סכום חודשי קבוע-גובה הסכום יקבע ע"י ראש הוצל"פ בהתאם למצבו הכלכלי, הסכום ישולם באמצעות שוברים ללשכת ההוצאה לפועל והסכום יחולק באופן אוטומאטי בין הזוכים .

הזוכים יקבלו תשלומים חודשיים קבועים וזאת באופן יחסי לגובה החוב שלהם אל מול אותו החייב, היינו ככל שסכום החוב בתיק גבוה יותר, כך התשלום החודשי שיופרש יהיה גבוה יותר.

להבטחת התשלומים הנ"ל יש סמכות לראש הוצל"פ להורות על עיכוב יציאתו מהארץ של החייב ו/או עיקול נכסי החייב ו/או מתן ערובה להנחת דעתו של ראש הוצאה לפועל להבטחת התשלומים החודשיים

לסיכום, חשוב לזכור כי בקשה לאיחוד תיקים ניתן להגיש ע"י אותו חייב פעם אחת בלבד, לכן חשוב לנצל הזדמנות זאת ולהגיש את הבקשה בשיקול דעת ובצורה הנכונה ביותר .

המאמר נכתב ע"י עו"ד המתמחה בתחום, ומהווה מידע כללי וראשוני בלבד ואינו מיועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.