השוכר מסרב לפנות את המושכר, מה עושים ?

מאת : עו"ד ליעד ברילנשטיין

חתמתם על הסכם שכירות, אולם, בעל כורחכם השוכר מפסיק לשלם ו/או מסרב לפנות את הנכס בסיומו של ההסכם, מה עושים? ובכן זהו כמובן הסיוט בהתגלמותו של כל אחד מהמשכירים אשר הינו הבעלים של נכס.

לצערי המקרים בהם המשכירים נקלעים לבעיות פינוי הינן לא מבוטלות במספרם ובחלק נכבד מהמקרים המשכירים אינם יודעים כיצד לפעול מחשש להפעלת כוח בלתי סביר בפינוי המשכיר מהמושכר ו/או מהוצאות שאין ביכולתם לעמוד בהם.
ישנן מס’ דרכים להתמודדות עם הבעיה המתוארת לעיל אולם הדרך המומלצת ביותר הינה משפטית .

אחת הדרכים המקובלות, אולם לאו דווקא יעילות, הינה פניה לבית המשפט באזור הימצאותו של המושכר ולהגיש תביעה לפינוי הנכס. החיסרון בנקיטה בתביעה מהסוג הנ"ל הינו הזמן הממושך עד שמתקבלת החלטה בבית המשפט וגם כאשר ניתן פס"ד לטובתכם לפינוי המושכר,אתם נאלצים לפנות לרשויות האכיפה כדוגמת משטרת ישראל והוצאה לפועל על מנת לבצע את פס"ד שבידכם, הליך שהוא בפני עצמו גם ממושך וגם יקר, מה גם שהמשכיר בינתיים נהנה מדירתכם עוד מס’ חודשים מבלי לשלם דמי שכירות.

שיטה יעילה יותר הינה עוד בשלב הטרומי של החתימה על הסכם השכירות בה הצדדים בטוחים וסמוכים אחד על השני שההסכם לא יופר ולאור זאת ניתן לעשות הסכם חובבני שהורד מהאינטרנט ו/או קיבלתם מחבר.

חשוב לזכור השלב של החתימה על ההסכם שכירות הינו קריטי ומנבא את הבאות המלצתי היא בשלב הנ"ל לשכור את שירותיו של עו"ד המתמחה בנדל"ן ולהעביר לרשותו את ניסוח הסכם השכירות תוך כדי וידוי כי אותו עו"ד ייצג אתכם השוכרים ואך ורק אתכם במקרה של סכסוך בין הצדדים וכן ציון בסעיף נפרד כי בחתימתו של השוכר על ההסכם הוא מביע הסכמתו למינוי עו"ד כאמור ככונס נכסים של הנכס במקרה שידרוש זאת.

חשוב להכניס בהסכם השכירות סעפי "עשייה עצמית" המאפשרים למשכיר לנקוט בכוח סביר המתבטא בניתוק חשמל, גז, מים, החלפת מנעולים וכו’ .

עוד בשלב הטרומי של ההסכם חשוב לדאוג לבטוחות מספיקות אשר יהיו ניתנות למימוש קל והמהיר החוסך את הפרוצדורות הממושכות בבתי המשפט. הערבות העדיפה והיעילה ביותר, וגם הנדירה יותר, הינה ערבות בנקאית מטעם בנק המשכיר לפיה נקבע סכום מסוים שבמקרה של הפרת ההסכם מטעמו של השוכר ימומש באופן מידי ובקלות יחסית, העמלה בעבור ערבות בנקאית היא יחסית זניחה, הבעיה נוצרת כאשר סכום הערבות הבנקאית יורד ממסגרת האשראי בעו"ש של השוכר דבר שבד"כ מקשה על מתן ערבות שכזו .

הערבות היותר מקובלת הינה ערבות בשטר חוב אשר חתומים עליו שני ערבים טובים אשר הוכיחו כי יש ביכולתם כלכלית לעמוד מאחורי התחייבויות השוכר וההפרות אם ויהיו. חשוב לבדוק את הערבים ולבקש מהם הוכחות ליכולת הכלכלית שלהם כגון : תלושי שכר, וותק במקום העבודה וכו’.

המידע כללי וראשוני בלבד ואינו מיועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.