המחבר :עו"ד ליעד ברילנשטיין

 

במאמר הנ"ל המחבר יעסוק באופן כללי ביתרונות הבולטים הטמונים בהליך פשיטת הרגל – בקשת חייב, בין היתר, את החסרונות בהליך, שכן ידיעה של היתרונות והחסרונות הללו מהווה גורם מכריע לפני בהחלטה לפנייה בהליך מהסוג הזה .

 

הליך פשיטת הרגל מתנהל בהתאם לפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש"ם-1980.

 

עם הגשת הבקשה למן צו כינוס ופשיטת רגל ולאחר תשלום האגרה בגובה 2,530 ש"ח (עדכני להיום) נפתח תיק בבית המשפט המחוזי הקרוב למקום מגוריו של החייב/ת .

 

לאחר תקופה של מס' חודשים ולאחר שבית המשפט מקבל את תגובת הכונס הרשמי לעניין זכאותו של החייב ליתן כנגדו צו כינוס, בית המשפט נותן החלטתו החיובית ברובם של המקרים ליתן צו כינוס כנגד נכסי החייב .

 

בשלב דנא שהינו שלב טרומי להכרזה על חייב כפושט רגל מכונסים ונאספים נכסי החייב במטרה לחלקם בעתיד בין נושיו.

 

במקביל כונס הנכסים הרשמי- גוף ממשלתי, מתמנה להיות כונס זמני של נכסי החייב . מטרת הכינוס היא להגן על נכסי החייב מפני נושים ו/או הברחתם. בנוסף, ההליכים המשפטיים נגד החייב ,כגון: תובענה, הוצאה לפועל וכיוצ"ב נגד החייב, יעוכבו לאחר שהחייב יעדכן את דבר צו הכינוס בתיקי הוצל"פ המתנהלים כנגדו והודעות לנושיו אשר טרם פעלו לגביית חובם.

 

במקביל מושטים על החייב תשלומים חודשיים אשר משולמים לקופת הנושים ובשלב זה מפסיק החייב לשלם תשלומים כלשהן בתיקי הוצל"פ . בשלב זה "מוקפאות" הרביות שנהוגות בהוצאה לפועל והתשלומים החודשיים המועברים לקופת הנושים מקוזזים מהסכומים הנתבעים בתביעות החוב כך שבמשך כל ההליך, שיכול להימשך שנים, לא נוספות ריביות והצמדות לסכומים הנתבעים.

 

חשוב לזכור בנקודה זו כי בכל הליך פשיטת הרגל החייב נבחן בתום ליבו ביצירת החובות בגינן מוגשת הבקשה וכן נבחן תום ליבו במסגרת הבקשה לגופה הליך שנהג בחוסר תום לב במהלך ההליך ו/או ביצירת החובות לא יזכה למטריה שמעניק בית המשפט לכיסוי חובותיו אל מול הנושים.


השלב שבין צו הכינוס לדיון בפשיטת הרגל (שכיום עומד על כשנה וארבעה חודשים מיום מתן צו הכינוס) : החליט בית המשפט לתת צו כינוס, יקבע בהחלטתו מועד לדיון בפשיטת הרגל, שיתקיים 6 חודשים מיום מתן צו הכינוס.

 

במהלך תקופה של 6 חודשים דלעיל מיום מתן צו הכינוס רשאי כל נושה להגיש לכונס הרשמי תביעה נגד החייב שתיקרא תביעת חוב, שבה מפורט הסכום המגיע לנושה מן החייב, בד בבד מבוצעות חקירות ואסיפות נושים לטובת בירור החובות וקביעת מסמרות בעניין תביעות החוב .

 

 

השלב האחרון של פשיטת הרגל המהוה ביום ההליך הוא מתן הפטר פושט הרגל מחובותיו. ההפטר פוטר את פושט הרגל מכל חוב בר תביעה בפשיטת הרגל ומאפשר לו לפתוח דף חדש בחייו. ראוי לציין כי במקרים נדירים בית המשפט יענה לבקשת הפטר חלוט כאשר שולמו סכומים זעומים לקופת הנושים לכן חשוב להבין כי תשלום תשלומים ראויים והתנהגות בתום לב במהלך הליך פשיטת הרגל תיטיב עם החייב ותגדיל את סיכויו להגיע ליום המיוחל ולמתן הפטר חלוט .דרך מבורכת ומקובלת לא פחות לסיום ההליך הינה בהסדר חוב אם הנושים בפיקוח בית המשפט ובאישורו.