להקים חברה חדשה זהו דבר משמח ומבטא ציפייה והצלחה לעסקים, אך כחלק מעובדות החיים רבות מהחברות אינן מגיעות לפריחה והצלחה ובהיותן עסק כושל מופסקת פעילותן.


חברות אלו נחשבות לישות משפטית חיה, קיימת ונושמת, למרות אין בהן כל פעילות עסקית ונסגרו התיקים במע"מ ובמס הכנסה.
 
חברות בלתי פעילות אלו אמורות לשלם אגרה שנתית של 1,000 ₪ לערך מידי שנה לרשם החברות ובפועל בהיותן בלתי פעילות אין להן הכנסה ורבות מהן אינן משלמות אגרה שנתית זו.


מעשית מנהלי החברות אשר לא שלמו אגרה שנתית ובעליהן חשופים לסכנה של הטלת הליך קנס מנהלי בסך 5,000 ₪ הן על החברה והן אישית על בעלי מניותיה לכל שנה שהחוב לגביה לא שולם.


מעבר לכך מדינת ישראל רואה בחברות אלה חברות מפירות חוק אשר לגביהן ולגבי בעלי החברות צפויות להינקט סדרת סנקציות חוקיות כדי לאכוף עליהן את תשלומי חובות האגרה למדינת ישראל.
 
רשות החברות החלה בשנה האחרונה במהלך לעודד את פירוקן וחיסולן של חברות בלתי פעילות אלה, וזאת הן על ידי שינוי החוק, כך שחברה בלתי פעילה שאינה משלמת חובותיה תוגדר במעמד מיוחד של כל חברה מפרה ובעקבות זאת יוטלו סנקציות על מנהליה ועליה.
 
מצד שני כדי להקל ולזרז את חיסולן של מאות חברות שאינן פעילות  הוגדר מסלול פירוק מקוצר מרצון לחברות בלתי פעילות אלה, כדי לאפשר את הפירוק בפועל.
 
יוסבר, כי עד התיקון והקמת מסלול הפירוק המהיר על ידי רשות החברות מדובר היה בהליך קשה וארוך לפירוק החברה וזאת גם כאשר נעשה הפירוק בהסכמת כל הבעלים, ואין כלל חובות לחברה ומדובר היה במספר שנים לביצוע וגם פירוק.


הליך פירוק חברה נעשה תמיד על ידי הליך משפטי שכולל מינוי מפרק לחברה, שיבדוק מה הם החובות שלה ובהתאם ייתן דו"ח מחייב לבעלי המניות על נכסי החברה ויאשר את ביצוע הפירוק.


הליך הפירוק מפורסם ברשומות בשני שלבים: שלב ראשון של הודעה על פרוק מרצון ופרסומה בעיתונות, ושלב שני של פרסום הודעה על קיומה של אסיפה כללית מסכמת של החברה והשלמת הליך פרוק תוך מתן דו"ח על ידי מפרק החברה..


לאחר סיומם של ההליכים, מפורקת החברה ואין עוד צבירת חובות אגרה לרשם החברות. יתר על כן חברות שצברו חובות עבר, בגין אי תשלום אגרות ניתן למחוק חלק מחובות אלה לשנים בהן החברה לא הייתה פעילה ולא היו לה תיקים במס הכנסה ובמע"מ.
 
מחיקת חובות העבר וכן השלמת הליך הפירוק הופכות את החברה לישות שנמחקה ומחסלות אותה. חברה שנמחקה בעקבות הפירוק אינה קיימת עוד וכמובן אינה צוברת חובות אגרה או קנסות.
 
 


עודכן ב: 25/04/2013