מהי צוואה?

 

צוואה ע"פ המחוקק הינה דרך שבה אדם מגדיר מה יעשה ברכושו ובנכסיו לאחר מותו.

 

צוואה היא הדרך הנהוגה והמקובלת כדי לתת למעשה הבהרה של רצונך האחרון ליורשיך ולמדינה, כדי לקבוע כיצד יחולקו נכסיך לאחר מותך.

 

הצוואה היא חוזה לכל דבר בעניין בין הנפטר שאינו בחיים לבין יורשיו, זהו חוזה שנאכף ע"י המדינה ורשויותיה בין אם זה בית המשפט ובין אם זה האפוטרופוס הכללי, למרות שהמצווה למעשה אינו עוד בחיים ואינו יכול עוד להגן על זכויותיו ורצונותיו כפי שיכול היה בחייו. חשוב להבין שצוואה היא הדרך המועדפת גם ע"י החוק וגם לדעת עו"ד, על מנת לפתור את המחלוקות הרבות שצצות בנושא ירושת כספים והעברתם מדור לדור.

 

פעמים רבות חשיבותה של צוואה היא דווקא בהסדרת הזכויות ברכוש שנמשך השימוש בו.

 

לדוגמא: עסק משפחתי, מניות, תפקידי ניהול שנשאבהם הנפטר בעודו בחייו, הסדרה באמצעות צוואה מה ייעשה במניות או בעסק וכיצד יימשך הניהול חשובה ביותר.

 

מומלץ מאד לבעלי עסקים עצמאיים למרות שהדבר דורש חשיבה והכנה, להכין צוואה מסודרת שתבהיר למשפחה מהי לדעתם הדרך הנכונה ביותר להמשיך את העסק אחרי פטירתם, לא מעטים המקרים בהם בהיעדר צוואה מסודרת המעבירה לבן זה או אחר את העסק החלו מאבקי ירושה ומלחמות בין האחים, וכתוצאה מכך נפגע העסק.

 

יש לשים לב לעובדה שצוואה ניתן לשנותה ככל שאדם חפץ זאת אומרת, כיום החלטת להוריש את הרכוש לאשתך ולילדים ומחר החלטת שהרכוש ילך אך ורק לילדים, זכותך המלאה לעשות זאת, ולתקן את הצוואה.

 

צוואה מאוחרת גוברת תמיד על צוואה מוקדמת, ולכן בכל צוואה שנכתבת מצהיר האדם שזוהי צוואתו האחרונה, דהיינו זוהי הצוואה התקפה והמחייבת.

 

מה קורה כאשר אין צוואה?

 

כאשר אדם נפטר ואין צוואה, החוק קובע חלוקה בין יורשיו. ראשית עזבונו אמור להתחלק שווה בשווה בין ילדיו ואשתו, ואם אין לו ילדים ואישה, אזי עזבונו מתחלק בין אחיו.

 

החוק קובע סדרה של קדימויות וחלוקות משנה גם לגבי מקרים נדירים יותר בהם אין לאיש אחים ורק הוריו חיים, וכן במקרה הביניים בויש לאיש גם אישה וגם אחים או כל חלוקה שונה של יורשים.

 

אבל החוק אינו מגדיר מהם הנכסים שיקבל כל אחד ואחד מאותם יורשים על פי חוק, ולצערנו הרב רבות הן המשפחות שזוהי הבעיה המהותית ביותר בחלוקת הירושה.

 

החוק קובע חלקים: החוק מגדיר מחצית, רבע, שליש.החוק אינו קובע למשל האם הדירה תינתן לזה או לזה מעבר למס' הוראות יחידות שקובעות למשל שמכונית המשפחה תישאר בבעלות אשתו של המנוח ומס' הוראות דומות לגבי רכוש נוסף.

 

כתוצאה מכך שאין הגדרת חלוקת רכוש ברורה אלא רק מנגנון כמותי שאומר מחצית, רבע, שליש או חלק אחר מהעיזבון, נוצר צורך להבהיר ולבחון מהם כל נכסי העיזבון, כולל החובות שחייב העיזבון (העיזבון כולל את כל נכסיושל הנפטר ואת כל חובותיו), כדי שאפשר יהיה בכלל להתחיל לחלק אותם בין היורשים השונים.

 

ברגע שאין צוואה מסודרת ויורשים פונים לאופציה של הוצאת צו ירושה, מתחיל תהליך בעל לפחות שני שלבים: בשלב הראשון בקשה לרשם לענייני ירושות להכריז על כך שהחלוקה תיעשה על פי החוק ולתת בצורה כזאת צו ירושה,והשלב השני: מינוי עו"ד כמנהל עיזבון שיברר, יבחן ויבדוק מהם כל נכסי העיזבון ויעסוק במשך לפעמים חודשים או שנים בחלוקתם בצורה זו או אחרת בין היורשים השונים.

 

מדוע נדרש טיפול של עו"ד?

 

הדרישה לעו"ד כמנהל עיזבון נובעת מכך שבתפקידו המשפטי הזה עו"ד צריך מצד אחד לזהות נכסים וזכויות כספיות שעומדות לעיזבון ומצד שני לטפל, להתייחס ולהתמודד עם כל מיני דרישות חוב שונות של נושים שלהם המנוח היה חב כספים החל מבנקים וכלה באנשים פרטיים שאיתם היה קשור בקשרי מסחר כאלו ואחרים.

 

פעמים רבות קורה שבעת בדיקת העיזבון מתברר שלעיזבון יש מקרקעין שונים, דירה, מגרשים, חנויות או כל נדל"ן אחר, וכדי לחלק אותם בין כל היורשים, שיכולים להיות רבים מאד, יש צורך לבצע פעולות משפטיות של מכירה בהסכמת היורשים או בלא הסכמתם בהוראת בימ"ש.

 

ניהול העיזבון גורע כספים מן העיזבון ועו"ד שונים נוטלים סכומים בהתאם למקצועיותם מתוך העיזבון.

 

מדובר במקרים רבים באחוז כולל מכל העיזבון, כפי שייקבע בין היורשים לבין אותו עו"ד שנבחר לתפקיד מנהל העיזבון.

 

כתוצאה מהיעדר צוואה, מתעכב הליך חלוקת הרכוש, והתהליך יכול לקחת שנים.

 

העיכוב נובע הרבה פעמים מתהליך המכירה של נכסי נדל"ן שונים, וכן מבירורים של תביעות בעלי חוב כלפי העיזבון.

 

יתרונות הצוואה

 

לצוואה יתרונות רבים: צוואה מגדירה בצורה ברורה ומפורשת האם נכסי העיזבון יועברו לאדם כזה או אחר, ומיידית ניתן לאכוף וליישם את רצונו של המצווה לאחר קבלת צו קיום צוואה בהעברתם של נכסי נדל"ן או נכסי מיטלטלין שונים לידי היורשים.

 

לדוגמא מקרה בו אדם ירצה שאוסף השעונים הגדול שלו ילך לבן אחיו שלמה, ניתן ברגע שנתן בימ"ש צו קיום צוואה להעביר את אותו אוסף לשלמה בלי קשר לחלוקת שאר חלקי העיזבון ליורשים השונים. במקרה של צוואה תהליך החלוקה בדרך כלל מהיר יותר וחשוב מכך רצונו האחרון של המצווה בא לידי ביטוי.

 

למעשה הצוואה היא הדרך האחרונה של יורשי האדם לכבדו גם לאחר פטירתו ולא רק בחייו.

 

ידוע שבמקרים שלאותו אדם יש רכוש ונכסים רבים הדבר מהווה גורם מפלג שיכול להביא משפחות רבות לקרבות בבימ"ש ולכך שיורשים ובני משפחה שונים יפסיקו לדבר וינתקו קשר אחד עם השני.

 

ברגע שצוואה נעשתה אזי המצב שונה היות ומרגע שנקבע שצוואה זו אכן תקפה, אין עוד מחלוקות בין היורשים ורצונו של הנפטר יעשה ככל שרק ניתן לקיימו.

 

ברור שהוראות בלתי סבירות של הצוואה, לא יבצע אותן בימ"ש בגלל חוסר סבירותן.

 

כיצד צריך להכין צוואה?

 

ראשית - צוואה חשוב שתיעשה כראוי ע"י עו"ד כדי שהניסוח שיהיה ברור וחד משמעי לגבי דרך העברת הנכסים לכל יורש ויורש.

 

שנית - חשוב שתיעשה בפני שני עדים שאין להם טובת הנאה ישירה או עקיפה מתוך הצוואה הזאת.

 

שלישית - חשוב לא פחות שתופקד בצורה הנכונה כדי שיהיה אפשר לאתרה לאחר פטירת המנוח.

 

לא מעטים המקרים שאדם עשה צוואה אצל עו"ד פלוני ואח"כ נפסק הקשר ביניהם למשך שנים רבות, ולכן כאשר האיש נפטר לא ידעו קרוביו על קיומה של צוואה.

 

כדי לפטור זאת הוקם מנגנון משפטי מונו פקידים מיוחדים הנקראים רשמים לענייני ירושה וניתן להכין את הצוואה בכל צורה שרוצים, ולהפקידה למשמרת במשרדי הרשם לענייני ירושה. לאחר פטירת האדם אחד הדברים הראשונים שיורשיו צריכים לעשות זה לבדוק את קיומה של צוואה במשרדי הרשם לענייני ירושות, כדי לבחון האם אכן הייתה חלוקת רכוש באמצעות צוואה שהם חייבים וצריכים להתייחס אליה.

 

רק בהיעדר צוואה ולאחר שכל המאמצים לאתר צוואה כשלו, אזי פונים לאופציה השנייה שהיא חלוקת העיזבון באמצעות צו ירושה, חלוקה ע"פ החוק.

 

צו ירושה ניתן לקבל או ע"י פנייה של חלק מהיורשים לבית הדין לענייני משפחה או לחילופין בפנייה בהסכמה של כל היורשים לבית הדין הרבני.

 

הליך הדיון בבית הדין הרבני הוא לפי הדין היהודי שקובע חלוקות שונות לגברים ונשים שקובע הוראות דתיות שונות שלא תמיד נוחות לצדדים, ולכן למעשה נדרשת הסכמתם של כל היורשים כדי שהדין הדתי יחול על ירושת האדם וכדי שבאמת הירושה תחולק לפי החלטת בית הדין הרבני.

 

די בכך שיורש אחד אינו מסכים לחלוקת הרכוש בצורה כזאת, כדי להביא שלא תהיה ברירה והמשפחה תיאלץ לפנות לבית הדין לענייני משפחה ולנהל שם את ההליך.

 

לשכת עו"ד יוצאת בימים אלה במבצע מיוחד לאור החשיבות הרבה שרואה לשכת עו"ד לקיומה של צוואה לכל אדם ואדם.

 

במבצע "צוואה לכל אדם" במחיר נמוך וסביר לכל נפש, יוכל כל אדם לפנות לעו"ד כפי שיחפוץ, או לעו"ד מבין רשימה מומלצת שתציג הלשכה, ולנסח אצלו צוואה אשר לפי החלטתו תופקד במשרד עו"ד או תופקד במשרד רשם הירושות כדי שרצונו של אדם יעשה לאחר פטירתו.

 


 


עודכן ב: 31/10/2011