חברה משפחתית כללים ועקרונות
 

יש לשקול הפיכתה של "חברה רגילה " לחברה משפחתית במיוחד האמור בחברות המחזיקות נדל"ן וזאת כדי להנות מהטבות המס ומתכנוני המס השמורים לחברה זו בלבד.

 

אורית ליברטי, עו"ד צורשיץ, עו"ד

 

 

נקדים ונגדיר מהי חברה משפחתית

 

סעיף 64 א לפקודת מס הכנסה קובע כי חברה משפחתית היא חברה שבעלי מניותיה הם בני משפחה בהתאם להגדרת"קרוב" בסעיף 76 (ד) לפקודה.

 

לעניין זה נציין כי דיבכך שקיים בעל מניות אחד המשמש כ"בריח תיכון" בין שאר בעלי המניות. בפסק דינו של בית המשפט העליון בעניין מכת"ש נפסק כי חברה תיחשב כחברה משפחתית גםאם לא כל חבריה "קרובים" זה לזה ובלבד שלפחות לאחד מהחברים יש קרבה אל כל שאר החברים והוא משמש מעין בריח תיכון של החברה שאליו נקשרים כל קרוביו שדרגת קרבתם היא בין אלו המנויין בסעיף 76 לפקודה.

 

תנאי שני להיותה של החברה חברה משפחתית הינה כי החברה הגישה לפקיד השומה, בקשה להחשב כחברה משפחתית,לא יאוחר מחודש לפני תחילת שנת המס. דהיינו, חברה המבקשת להחשב משפחתית בשנת המס2011 יש צורך להגיש בקשה להחשב כמשפחתית עד ליום 30/11/2010.

 

אופן מיסוי חברה משפחתית

 

הכנסה חייבת או הפסדים של חברה משפחתית ייחשבו כהכנסתו החייבת או כהפסדיו של אחד מבעלי המניות -הנישום המייצג.

 

נדגיש כי אין בהוראה הנ"ל כדי לשנות את מעמדה של החברה המשפחתית כחברה וכאישיות משפטית נפרדת מבעלי מניותיה. החברה הינה חברה לכל דבר ועניין, רק לצורך קביעת הכנסתה החייבת,ייחשבו אלו כהכנסתו של הנישום המייצג.

 

עוד נציין כי אופי הההכנסה המופקת בחברה המשפחתית וסיווגה נשמר אצל הנישום המייצג, לו מיוחסת ההכנסה ושיעורי המס שיחולו יהיו בהתאם לאופי ההכנסה.

 

האמור לעיל יחול על כל סוגי ההכנסות כמשמעותן בפקודה, דהיינו הכנסות פירות, הכנסות מרווחי הון, הכנסותריבית, הכנסה מדיבידנד וכו'.

 

שבח מקרקעין בחברה משפחתית

 

השאלה כיצד יש להתייחס לשבח מקרקעין הנוצר בחברה משפחתית לא הוכרעה מפורשות.

 

ע"פ הפרשנות מצמצמת ובהתאם ללשון החוק, נראה כי שבח איננו חלק מההכנסה החייבת שכן, "הכנסה" מוגדרת בסעיף 1 לפקודה כסך הכנסתו של אדם מן המקורות המפורשים בסעיפים 2 ו-3, בצירוף סכומים שנקבע לגביהם בכל דין שדינם כהכנסה לעניין "פקודה זו.

 

"הכנסה חייבת" מוגדרת בסעיף 1 לפקודה כהכנסה לאחר הניכויים, הקיזוזים והפטורים שהותרו ממנה לפי כל דין. סעיף 48 ב לחוק מיסוי מקרקעין קובע, כי לעניין שיעורי המס והזיכויים ממנו, יראו את השבח כחלק מההכנסה החייבת במס הכנסה.

 

לעניין זה נקבע בפרשת ניר יוסף כי אין לראות בשבח כחלק מההכנסה החייבת לכל דבר ועניין. באותה פרשה נפסק כי שבח מקרקעין לא ייחשב כחלק מההכנסה החייבת לעניין חישוב נפרד או מאוחד של בני זוג שכן תחולתו של סעיף 48 ב לחוק היא רק לעניין שיעורי המס והזיכויים ממנו, בדומה לכך נפסק בעניין קנדה דיבלופמנט ובעניין גיבור סברינה.

 

ע"פ הפרשנות המרחיבה כפי שאומצה בהוראת ביצוע של רשות המסים הנוגעת לחברה משפחתית נקבע, כי יש לפרש את המושג הכנסה במובנה הרחב הכולל גם שבח מקרקעין, פירוש מצמצם מעוות את כוונת המחוקק ויוצר בעיות סבוכות בהליכי השומה ובחישובי המס.

 

עם זאת, רשויות המס אינן מוכנות להחיל את הפרשנות הזו גם ביחס לפטור דירת מגורים מזכה, וזאת מאחר שחוק מיסוי מקרקעין מתנה את הפטור בכך שהדירה תהיה ב"בעלות יחיד". לדידן, אם החברה המשפחתית תמכור דירת מגורים, הרי שאף שהרווח מהמכירה ייוחס ליחיד וימוסה בשיעורי המס שלו, הרי שעדיין לעניין הפטור תיחשב החברה כמי שהיתה בעלת הדירה, ולא בעל המניות, ולא יינתן הפטור.

 

לסיכום,

 

ניתן להבין מהוראת הפרשנות של רשות המס, כישבח מקרקעין שנצמח אצל חברה משפחתית עשוי להיחשב כחלק מהכנסתה החייבת, וככזה ייוחס לנישום המייצג באופן שיחול שיעור המס החל על היחיד. האמור לעיל הינו משמעותי במיוחד כאשר קיים פער בשיעורי המס בין מיסוי היחיד לבין מיסוי השבח העלול לחול כתוצאה ממיסוי החברה.

 

הפסדי עבר

 

עוד נציין כי סעיף 64 א לפקודה לא יחול על הפסדים שנוצרו בחברה טרם תקופת היותה חברה משפחתית. בית המשפט העליון בפרשת שקרלש קבע כי יש להחיל את הטבות המס החלות על חברה משפחתית החלמקבלת מעמד זה ועד לסיום המעמד. ולפיכך, הפסדים שנצברו לפני גיבושו של המעמד המיוחדאינם נלקחים בחשבון בקביעת הכנסתו החייבת במס של "הנישום" המייצג.

 

הכותבים הינם מומחיםבתחום המיסוי, לשעבר יועצים משפטיים ברשות המיסים.
 


עודכן ב: 05/03/2011