תמ"א 38 ובניה ירוקה- הזדמנות חד פעמית

 

גל עסקאות תמ"א 38 השוטף את המדינה הינו הזדמנות חד פעמית להפוך בניינים ישנים לבניינים ירוקים וידידותיים יותר לסביבה. מטרתו של טור זה הינה לעודד דיירים לנצל את המומנטום שנוצר בבניינים המתעתדים לבצע שיפוץ מכוח תמ"א 38 ולדרוש מיזמי תמ"א רכיבים המאפיינים בנייה ירוקה במסגרת המשא ומתן על המפרט הטכני של השיפוץ.

 

בנייה ירוקה הינה מושג רחב הכולל מגוון גדול של טכניקות בנייה, שמטרתן להפוך את הבניין לידידותי יותר לסביבה. למעשה, שיפוץ מכוח תמ"א 38 בבסיסו הינו ירוק יותר מאשר בנייה של בניין חדש לגמרי על מגרש ריק, הן בשל העובדה שהתוספת של יחידות הדיור נעשית על בניין קיים והן בשל העובדה שהוספת יחידות דיור במרכזי ערים מצמצמת משמעותית את תנועת כלי הרכב אל תוך העיר ומחוצה לה, ובכך גם מביאה לירידה משמעותית בזיהום האויר.

 

לאחרונה קיימת התעוררות בנושא הבנייה הירוקה בעסקאות תמ"א 38 ומעבר לבסיס הירוק המאפיין את התמ"א ניתן להפוך את השיפוץ עצמו להזדמנות משמעותית יותר ליישום רכיבים נוספים של בנייה ירוקה ובכך לשיפור איכות הסביבה שאינם מצריכים השקה של משאבים ניכרים מצד היזם. הכל תלוי בפתיחות מצד הדיירים לנושא ובנכונות של היזמים להשקיע תקציבים גדולים יותר, ובעיקר חשיבה מתקדמת, באימוץ רכיבים ירוקים בבנייה.

 

להלן מס' דרישות מינימאליות שמומלץ לדיירים להעלות במסגרת המו"מ עם היזם:

 

· מערכות המים בבניין- בניין הכנה למערכת להשבת מים אפורים באופן שבו יעשה שימוש חוזר במי דלוחין לצורך הדחה חוזרת של האסלה וצרכי השקיה בדירות הגן ובשטחים הירוקים בבניין. (טרם נתקבל אישור משרד הבריאות לעניין ואולם הפוטנציאל הינו -חסכון של כ- 30% בצריכת המים). בנוסף, בניית משטחים הסופגים את מי הגשמים ומסייעים בחלחול המים באדמה ובהפיכתם למי תהום והתקנת מיכלים לאיסוף מים מהמזגנים ומהמרזבים לטובת השקיית השטחים הירוקים בבניין.

 

· גינון והשקיה- דרישה לתכנון נוף המתאים למשק המים בישראל ולמאפיינים האקלימיים בארץ והתקנת מערכות השקייה חסכוניות המותאמות לסוג הצמחיה.

 

· יצירת מעטפת בניין ירוקה- דרישה להשתמש בחומרי בידוד תקניים , התקנת חלונות עם זכוכית כפולה ומבודדת, שימוש באלמנטים של הצללה שיפחיתו את חשיפה ישירה לשמש ושימוש בחומרי גמר חיצוניים בצבעים בהירים.

 

· חסכון באנרגיה- החלפת כל הנורות בשטחים המשותפים לנורות חסכוניות ותאורת לדים החסכוניות בצריכת החשמל, התקנת מערכת מרכזית למניעת אבנית בגופי החימום.

 

· שיפוץ חדרי אשפה- הכוללים מתקנים להפרדת פסולת ומסייעים ומתמרצים את דיירי הבניין לבצע מחזור.

 

 

 

 


 


עודכן ב: 22/12/2010