לאחר שסרבני תוכניות פינוי בינוי נחלו מפלה רבתי בבתי המשפט וספגו קנסות בסך מאות אלפי שקלים, הגיע כעת תורם של סרבני תמ"א 38. החלטה תקדימית של המפקחת על המקרקעין בנתניה, קבעה כי האינטרס הציבורי בדבר חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, יגבר כמעט תמיד על הזכות הקניינית של דייר בודד המסרב לחתום על התוכנית.

 

יתרה מכך, המפקחת אף כפתה, באופן תקדימי, על דיירת סרבנית להסכים לתוכנית בפועל ולא הסתפקה רק בסנקציה כספית. על פי פסק הדין, עורך דינם של התובעים יוכל כעת לחתום בשמה של הדיירת על חוזה התקשרות אל מול היזם לביצוע תוכנית תמ"א 38 ולפעול לתיקון צו הבית המשותף ולרישום הזכויות לאחר השלמת עבודות החיזוק והוספת הדירות החדשות.

 

מדובר בהחלטה אשר ניתנה לאחרונה על ידי המפקחת אסתי שחל, בעניינו של בית מגורים משותף בהרצליה. על פי התוכנית, היזם התחייב לחזק את הבניין כנגד רעידות אדמה, בתמורה לקבלת זכויות לבנייה ושיווק של קומה נוספת בבניין שתכלול שתי דירות חדשות. הדיירים מצידם צפויים ליהנות מתמורה כספית וכן מהתחייבות היזם לבנייה של מרפסות לכלל הדירות הקיימות, הוספת מעלית לבניין, ובנייה של שטחי חניה על חשבון הגינה המשותפת.

 

אלא שאחת הדיירות בבניין התנגדה נחרצות לתוכנית שהתגבשה בשלל נימוקים ובהם טענה כי הוספת קומה תהפוך באחת את דירתה שטופת השמש למקום קר ואפל ובכך תפגע בריאותה.

 

המפקחת על המקרקעין דחתה את טענותיה, וקבעה באופן נחרץ כי יש להעדיף את האינטרס הציבורי העומד בבסיסו של חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים בפני רעידות אדמה התשס"ח -2008). המפקחת קבעה כי גם אם הנתבעת הייתה מוכיחה כי מצבה הבריאותי מחייב שדירתה תהיה חמה במיוחד, הרי שטענה זו תיסוג אל מול האינטרס לחיזוק הבניין כנגד רעידות אדמה. עם זאת המפקחת קבעה כי לא ניתן לחייב אותה להוסיף מרפסת לדירתה, על אף כי הדבר יגרום לפגיעה באחידות החיצונית של הבניין.

 

התוצאה של החלטה זו היא יצירת חומה משפטית בצורה אשר תקשה מאוד מעתה ואילך על דיירים סרבנים. המפקחת אימצה בפסק הדין נימוקים חדשניים שניתנו אך לאחרונה על ידי בתי המשפט כנגד דיירים סרבניים בפרויקטים מסוג פינוי בינוי. אלא שפסקי דין אלו הטילו על הסרבנים חיוב כספי בלבד תוך שבית המשפט קובע כי לא ניתן לחייב אותם לחתום פיזית על חוזה בשל חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.

 

במקרה זה, לעומת זאת, המפקחת קבעה כי בשל האינטרס הציבורי יש לכפות בפועל על הדיירת את ביצוע התוכנית ולא להסתפק בהטלת סנקציה כספית.

 

הכותבת היא הבעלים של משרד עו"ד קרן כהן בלחרסקי המתמחה בתחום הנדל"ן והתחדשות עירונית