מאת: עו"ד אורן אמסלם

 

תלמידים רבים נפגעים מידי שנה בדרגות חומרה שונות במהלך פעילות בתוך בית הספר בשעות הלימודים (למשל במהלך שיעור, ביציאה להפסקה, בחצר בית הספר) בפעילויות בית הספר מחוץ לשטח המוסד החינוכי (למשל טיולים, סדנאות, ימי כיף) וכן בפעילויות בשעות הפנאי במקום המגורים.

 

כתוצאה מכך, נאלץ התלמיד להתמודד עם הנזק הישיר הכרוך בפגיעה פיזית ולעיתים גם נפשית, וההורים נאלצים אף הם לסבול מנזק עקיף בדמות הפסד ימי עבודה ושהייה בבית בצמוד לילד.

 

הורים רבים אינם יודעים כלל, כי ילדיהם מבוטחים במסגרת פוליסת תאונות אישיות וכי קיימת זכאות לפיצוי כספי גם אם לבית הספר אין כל אשמה בקרות האירוע וגם אם האירוע התרחש מעבר לשעות הלימודים.

 

יצוין, כי במקרים בהם הורים משמשים כמלווים לפעילות בית ספרית (למשל טיולים, ימי כיף) הרי שגם הם זכאים לפיצוי כספי, אם נפגעו במהלך אותה פעילות.

 

עם קרות הפגיעה, חשוב להקפיד על צילום מקום התאונה, רישום פרטי עדים לפגיעה, במידה והיו כאלו, איסוף מסמכים רפואיים וקבלות על הוצאות וכן לפנות למזכירות בית הספר לצורך קבלת פרטי חברת הביטוח, מילוי טופס תביעה ואישור בדבר מספר ימי ההעדרות של הילד מבית הספר.

 

יודגש, כי הפיצוי הכספי לנפגע נקבע בהתאם לתנאי פוליסת הביטוח לרבות הנכות שנקבעת בעקבות הפציעה, כל זאת לאחר בדיקה על ידי רופא מומחה לפי תחום הפגיעה.

 

אם ילדכם נפגע בבית הספר או בפעילות בית ספרית, ייתכן כי מעבר לזכאות לפיצוי על פי פוליסת תאונות אישיות קיימת גם רשלנות של בית הספר ו/או הצוות האחראי למשל כתוצאה מחוסר השגחה על התלמיד, הפרה של כללי זהירות בעת שיעור או במהלך סדנא או טיול וכיו"ב.

 

במקרים אלו, קיימת לתלמיד (במידה והוא קטין באמצעות הוריו) אפשרות לתבוע את משרד החינוך בגין הפגיעה והנזקים הישירים והעקיפים הנובעים ממנה לרבות הפסדי שכר, כאב וסבל, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה ועוד.

 

בתביעה מסוג זה, על התובע להראות, כי משרד החינוך באמצעות שלוחיו (בית הספר, מוריו ועובדיו) חב כלפיו בחובת זהירות, שהופרה וגרמה לנזק גוף, וכי קיים קשר סיבתי בין הפרת חובת הזהירות לבין נזק הגוף שנגרם לו.

 

נזק הגוף שנגרם לנפגע צריך להיתמך בחוות דעת רפואית שתצביע על נכותו הרפואית ואשר תוגש יחד עם התביעה לבית המשפט.

 

נוכח האפשרויות הקיימות לתביעה וההבדל בין מקרה אחד למשנהו, חשוב להיוועץ לאחר קרות הפגיעה עם עורך דין המתמחה בתחום הנזיקין והביטוח, כל זאת כדי לשמור על זכויות הנפגע בצורה מירבית.

 


עודכן ב: 16/10/2011