לכל מי שיש רעיון לעסק, ומעוניין לספק שירותים או להקים סטארטאפ, בוודאי בחן את השאלה כיצד להפוך את הרעיון לעסק מרוויח. טרם הקמת העסק יש לבחון את אפשרויות ההתאגדות השונות ולהבין את המשמעויות של כל אחת מהן. אפשרויות ההתאגדות העיקריות הן עוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות או חברה. אז מה ההבדל ביניהם ואיך עושים זאת בפועל?


מהן אפשרויות ההתאגדות? 

 

עוסק פטור 


אדם יחיד אשר מנהל עסק או נותן שירות אשר סך מחזור עסקאותיו מוגבל לסך של 77,993 ש"ח לשנה (נכון לשנת 2013, הסכום משתנה מידי פעם). עוסק פטור, פטור מגביית מע"מ מהכנסותיו והוא אינו רשאי לקזז מע"מ. עוסק פטור אחראי ללא הגבלה לחובותיו. חשוב לזכור כי ישנם מקצועות מסוימים אשר לא יכולים להתאגד כעוסק פטור וביניהם ניתן למצוא עורכי דין, חוקרים פרטיים, סוכני ביטוח, רואי חשבון, רופאים וכדומה.

 

עוסק מורשה

 

אדם אשר מנהל עסק או נותן שירות אשר מחזור עסקאותיו הינם יותר מ-77,993 ש"ח לשנה. עוסק מורשה אחראי ללא הגבלה לחובותיו. עוסק מורשה חייב בגביית מע"מ כחלק מהכנסותיו.

 

שותפות רגילה 


שותפות של יותר משני אנשים המעוניינים לנהל עסק יחדיו. כל אחד מהשותפים אחראי ללא הגבלה לחובות השותפות. רישום שותפות מחייב רישום במע"מ כעוסק מורשה (אין אפשרות לרשום עוסק מורשה כעוסק פטור).

 

שותפות מוגבלת


שותפות של יותר משני אנשים המעוניינים לנהל עסק יחדיו כאשר השותפים מוגבלים בסכום ההשקעה שלהם, למעט שותף אחד אשר הינו אחראי באופן מלא לחובות השותפות. רישום שותפות מוגבלת מחייב רישום במע"מ כעוסק מורשה (אין אפשרות לרשום שותפות מוגבלת כעוסק פטור). התאגדות כשותפות מוגבלת הינה צורת התאגדות נפוצה בקרב קרנות ההשקעה השונים.


חברה בע"מ

 

התאגדות של אדם אחד או יותר שנרשמה עפ"י חוק אצל רשם החברות. חוק החברות מסדיר את אופן הקמת החברה ודרכי ניהולה. חובות בעלי המניות מוגבלים לסכום המניות שבהם הם מחזיקים וטרם נפרעו. חברה הינה ישות עצמאית בעל אישיות משפטית נפרדת היכולה לתבוע ולהיתבע וחובותיה אינם מיוחסים לבעלי מניותיה אלא לחברה עצמה (למעט מקרים מסוימים שנקבעו בחוק לפיהם בסמכות בימ"ש לייחס את חובות החברה לבעליה או נושאי המשרה שלה). רישום חברה בע"מ מחייב רישום במע"מ כעוסק מורשה (אין אפשרות לרשום חברה בע"מ כעוסק פטור). התאגדות כחברה בע"מ הינה צורת ההתאגדות המוכרת והמקובלת ביותר בארץ ובעולם.

 

חברה שאינה בע"מ

 

חברה אשר אין לה את הסיומת בע"מ (או בעירבון מוגבל). אחריות בעלי המניות בה לא מוגבלת. מדובר בד"כ בהקמת חברות מקצועיות כגון, רו"ח, עו"ד, רופאים וכדומה שעל פי חוק או כללי האתיקה החלים עליהם אסור להם להקים חברה מוגבלת במניות. רישום חברה שאינה בע"מ מחייב רישום במע"מ כעוסק מורשה (אין אפשרות לרשום חברה כעוסק פטור).


חשוב לציין כי טרם פתיחת תיק במע"מ או מס הכנסה, יש לפתוח חשבון בנק של העסק היות וללא חשבון בנק, לא יפתחו תיקי מס הכנסה ומע"מ.


אופן ההתאגדות של כל אחת מהצורות


לצורך רישום עוסק פטור, יש להירשם במשרדי מע"מ ומס הכנסה באמצעות מילוי הטפסים הרלוונטיים וצירוף המסמכים הנדרשים לכך. פעולה זו ניתן לבצע גם באמצעות רו"ח. חשוב לציין כי אף שעוסק פטור הינו פטור מגביית מע"מ בגין הכנסותיו, עליו להירשם במע"מ.
לצורך רישום עוסק מורשה, יש להירשם במשרדי מע"מ ומס הכנסה לצורך כך באמצעות מילוי טפסים רלוונטיים וצירוף המסמכים הנדרשים לכך. פעולות אלה ניתן לבצע גם באמצעות רו"ח.


לצורך רישום שותפות יש להגיש לרשם השותפויות את הטפסים הרלוונטיים וצירוף המסמכים הנדרשים, הכוללים את המידע הבא: שם השותפות, מהות העסק, מען רשום בישראל, שם מען והגדרתו של כל שותף, שמות השותפים המורשים לנהל את השותפות ולחתום בשמה וכיוב'.


לצורך רישום שותפות מוגבלת יש להגיש את הטפסים הרלוונטיים וצירוף המסמכים הנדרשים, הכוללים מידע נוסף על הפרטים הנדרשים משותפות רגילה: הודעה שהשותפות היא מוגבלת, פרטים על כל שותף מוגבל והסכום, יש לצרף את הסכם השותפות המוגבלת וכיוב'.
לצורך הקמת חברה בע"מ יש להגיש לרשם החברות את הטפסים הרלוונטיים וצירוף המסמכים הנדרשים, הכוללים הצהרת בעלי מניות החברה, בקשה לרישום חברה, הצהרת דירקטורים ראשונים, תקנון חברה הכולל את שם החברה ומטרותיה, הון המניות הרשום והאם מדובר בחברה מוגבלת במניות או לא.


לצורך הקמת חברה שאינה בע"מ יש להגיש את אותם מסמכים כמו שמקימים חברה בע"מ ולפרט בתקנון החברה ובבקשה לרישום חברה שלא מדובר בחברה מוגבלת במניות.


במידה ובכוונתכם להעסיק עובדים או אתם עתידים לשלם תשלומים אחרים החייבים בניכוי מס במקור יש לפתוח במס הכנסה גם תיק ניכויים.

 

יש לך שאלה? 

פורום הקמת חברות ושותפויות | ייעוץ לחברות ושותפויות
פורום דיני זכיינות


לסיכום, הליך הקמת העסק בכל אחת מאפשרויות ההתאגדות הינו הליך פשוט ומהיר יחסית, אולם חשוב לציין כי לכל אחת מהאפשרויות ישנן השלכות שונות, הן מבחינת האחריות האישית של בעלי העסק והן מבחינה חשבונאית ומיסים. על כן, חשוב להתייעץ עם רואה חשבון ועורך דין טרם הקמת העסק כדי להחליט מהי צורת ההתאגדות המתאימה ביותר בהתאם למחזור העסקאות הצפוי, האחריות האישית של בעל העסק ומהות העסק.