לרוב בעל העסק לא מודע לדקויות השונות בעת עריכת ראיון עבודה, קבלת העובד וכן מה קורה במהלך הזמן בו מועסק העובד וכן כל הליך הפיטורין.


מקרים רבים של בעיות ניתן לראות בהעסקת פרי לנסרים. לא תמיד בעל העסק מודע לדקויות והבדלים בין עובד שכיר לפרי לנסר וכיצד להימנע מבעיות בנושא.


לרוב, בעל עסק יעדיף להעסיק פרי לנסר או נותן שירות מאשר עובד שכיר. העסקת עובד שכיר מורכבת יותר וכרוכה בד"כ בעלויות גבוהות יותר מפרי לנסר. יוצא מצב שבו בעלי עסקים רבים מעסיקים פרי לנסרים, אך בפועל הם מעסיקים עובדים שכירים שלא עומדים בתנאי החוק. דבר שכמובן גורר סכסוכים ותביעות.


נקודה נוספת בעייתית היא שיש נטיה לחשוב שניתן להעסיק כל עובד ב"משרת אמון" (משרת אמון הינה משרה אשר חוק שעות העבודה ומנוחה אינם חלים עליה מתוקף תפקידם). חשוב להדגיש כי לא ניתן לסווג כל עובד כעובד ב"משרת אמון". משרת אמון חלה על עובדים מסוימים ולא ניתן להחיל מושג זה על כל עובד במטרה לחמוק מהוראות החוק לגבי שעות העבודה והמנוחה.


בנוסף לאמור בקשר עם משרת אמון, חשוב להקפיד על הוראות החוק לגבי העסקה בשעות נוספות.


תקנון התנהגות ושימוש בציוד העסק


נקודה חשובה שכמעט ולא מקבלת ביטוי מצד בעלי עסקים המעסיקים עובדים הינו תקנון התנהגות או שימוש בציוד העסק ומחשוב של העסק. מאוד מומלץ להכין תקנון התנהגות במקום העבודה וכן תקנון שימוש והגנת פרטיות במקום העבודה. הדבר קריטי במיוחד במקרים של שימוש במחשוב, אינטרנט, רכב וכיוב' על ידי העובדים. כמו כן, ככל ובית העסק מרושת במצלמות ויש גישה למחשבי העובדים ותיבות הדואר האלקטרוני שלהם, חשוב לציין זאת בתקנון של בית העסק שכן אחרת הדבר עלול להיחשב כהפרת הפרטיות.


שמירה על הקניין הרוחני


נקודה חשובה עם השלכות מרחיקות לכת הינו כל נושא קניין רוחני של העסק. ישנם בתי עסק אשר כל מטרתם הינה פיתוח תוכנה, פטנטים וכיוב' או כחלק מעבודתם הם מגלים תהליכים חדשים אשר עלולים להוות פטנט או ידע חדש או מהווים קניין רוחני. אכן לרוב במקרה בו עובד גילה או פיתח קניין רוחני, הרי שקניין רוחני כאמור שעובד מגלה במהלך עבודתו שייכת באופן בלעדי למעסיק, אך עסקים רבים לא מתייחסים למצב בו יצטרכו לשלם תמלוגים לעובד.


במציאות ישנם הוראות בחוק המקנות זכויות כאלה ואחרות לעובדים בקשר עם קניין רוחני כגון סעיף 132 לחוק הפטנטים הקובע כי עובד שהגיע לאמצאה עקב עבודתו אצל מעביד ובתקופת עבודתו היא קניינו של המעביד, אלא אם קיים ביניהם הסכם אחר לעניין זה, וסעיף 134 לחוק הפטנטים שקובע שכאשר אין בהסכם בין העובד למעביד אם זכאי העובד לתמורה בעד אמצאת שירות, ייקבע הדבר על ידי הועדה לענייני פיצויים ותגמולים. כמו כן, סעיף 45 לחוק זכויות יוצרים קובע את המונח זכויות מוסריות.


נקודה נוספת קריטית הינה חובת הסודיות ולעיתים אי תחרות המוטלים על עובדים. חשוב להבין את משמעות הטלת החובה לשמור על סודיות ועל איזה מידע וכן האם ניתן בכלל להגביל את העובד של העסק מלעבוד בעסק מתחרה או להגבילו מלפתוח עסק מתחרה. ישנה נטיה לבעלי עסקים להכליל סעיפים מרחיקי לכת בכל הקשור לאי תחרות. לא פעם מטילים בעלי העסק אי תחרות על עובדים זוטרים וכיוב'.

 

חשוב להבין שלא כל מה שכתוב בהסכם העסקה ניתן לאכיפה והטלת הגבלת אי תחרות אינה תמיד ניתנת לאכיפה.


לא כל בעל עסק מודע לדקויות בקשר עם העסקת עובדים לרבות ההשלכות לעניין הקניין הרוחני, וחשוב להבין את אופן העסקת העובד, את הדרך הנכונה להעסקתו וכן אילו סעיפים יש וחשוב לכלול בכדי שהעסק לא ימצא עצמו עומד בפני שוקת שבורה.