היות שחלק מהעסקים אשר מתחילים את דרכם עושים זאת ללא ניסיון קודם, פעמים רבות תקלים בעלי העסקים בנושאים שונים לראשונה לאחר שהם נמצאים כבר בבעיה ולעתים אף מאוחר מדי.


במאמר זה נרכז מספר בעיות אשר חוזרות אצל עסקים רבים בתחילת דרכם.


אין מבנה להתאגדות העסק


בעסקים רבים בתחילת דרכם, בייחוד במקרים של עסק שהוקם על ידי יזמים בודדים, מחליטים בעלי העסקים להתחיל לפעול ללא כל מבנה משפטי מוגדר. ליזמים רבים, הקמת חברה או שותפות נתפס כפעולה "יקרה" ומיותרת בתחילת דרכו של העסק ולכן קל להשאיר אותה למועד מאוחר יותר.


חשוב להבין כי דווקא באמצעות התארגנות ובחירת מבנה נכון לעסק, תוך שימת דגש גם על אופיו, ניתן להימנע מעוגמת נפש רבה. להתאגדות נכונה יש יתרונות נוספים והיא יכולה, בתנאים מסוימים, לתת יתרונות מס לעסקים וליצור סדר וארגון בעסק תוך ניצול העובדה כי מדובר בעסק בתחילת דרכו.


קניין רוחני


עסקים רבים בתחילת דרכם עלולים למצוא עצמם מפרים זכויות קניין רוחני של צדדים שלישיים, כאשר הדוגמא הנפוצה ביותר היא שימוש בתמונות ברשת האינטרנט. רבים חושבים שעצם העובדה כי תמונה נמצאת באינטרנט ניתן לעשות בה שימוש חופשי ולכן אינם חוששים לפרסם את אותה תמונה, לעתים עם שינויים כאלה ואחרים ברחבי הרשת.


בעלי עסקים אשר עושים שימוש בתמונות או בכל יצירה אחרת אינם מודעים לעובדה כי הינם חשופים לתביעה בגין שימוש אסור בקניין רוחני.
דוגמאות נוספות הן בחירת שם לעסק אשר דומה או זהה לעסק אחר, בחירת לוגו אשר מפר קנין רוחני וכיוב'. דוגמא נפוצה נוספת קשורה לתוכנות המבוססות על שפות קוד פתוחות - בעלי עסקים לא תמיד לוקחים בחשבון את ההשלכות של שימוש בקוד פתוח ומגלים אותן רק בשלבים מאוחרים, לאחר שהשקיעו משאבים.


יש חשיבות רבה להכרת תחום הקניין הרוחני גם בכל הקשור לפיתוח של קניין רוחני על ידי היזמים של העסק, בין בעצמם ובין באמצעות קבלני משנה שיפתחו עבורם. לעניין הפיתוח, על ידי מי וכיצד, ישנה חשיבות רבה לעניין הזכויות בקניין הרוחני ואפשרויות השימוש העתידי בו.


העסקת עובדים


בעלי עסקים רבים אשר מתחילים להעסיק עובדים אינם בקיאים בהוראות וחוקי העבודה החלים בישראל ואינם פונים לייעוץ מתאים. רבים אינם מכירים את המסמכים המחייבים במקרה של העסקת עובד, ואחרים משתמשים בהודעות על תנאי העסקה או הסכמי העסקה שניתן להוריד מהאינטרנט ללא כל בקרה.


עסקים רבים מחתימים את עובדיהם על הסכמים או הודעות ללא כל הבנה של המשמעות של ההוראות ושל תנאי ההעסקה ולעתים אף אינם יורדים לפרטים של אופן ההעסקה, התנאים הנלווים וכיוב'. לא אחת הסכמים אלו, אינם מגנים על המעסיק, על קניינו הרוחני, על הסודות המסחריים שלו ועל המידע העסקי אליו נחשף העובד במשך תקופת העסקתו.


נקודה חשובה נוספת היא האופן בו מנהלים את פיטורי עובדים. אי בקיאות בהוראות השונות הקשורות עם פיטורים עלולה להביא לעלויות מיותרות לעסקים ולהיגרר לתביעות מיותרות.


מעבר לאמור, עסקים רבים אשר אינם מקפידים על שמירה דקדקנית של זכויות העובד וחובות שונות החלות על המעביד מכח הדין, לא רק שחושפים את עצמם לתביעות מצד העובדים, אלא אף נחשפים לעיצומים, קנסות והליכים פליליים הננקטים על ידי משרד הכלכלה והתעשייה.


שימוש במסמכים משפטיים מהאינטרנט


בעלי עסקים רבים נוטים לחשוב שמסמכים משפטיים, לרבות חוזים, הם מסמכים קיימים שאין צורך לערוך בהם יותר מידי שינויים. מכאן התפתחה פרקטיקה שגויה להוריד מהאינטרנט הסכם או מסמך משפטי אחר ולעשות בו שימוש לצרכי העסק.


שימוש במסמכים המצויים באינטרנט ללא הבנה של משמעות המסמך, וכן שימוש במסמך שלא מספק את המענה הדרוש, או לא מביא לידי ביטוי את דרישות הצדדים להסכם או כזה אינו נותן ביטוי למטרה הספציפית עלול להביא לתוצאות הרות גורל, לסכסוכים מיותרים, עלויות כספיות ובסופו של דבר לניהול הליכים משפטיים יקרים מהם ניתן היה להימנע.


כדאי לזכור תמיד שלא כל מצב תואם למצב אחר ולא כל הסכם או מסמך משפטי תואם לכל סיטואציה ואינו מביא בחשבון את הדרישות הספציפיות של אותה סיטואציה או עסקה.


אי הגדרת תחומי אחריות


יזמים רבים מתחילים לפעול ללא כל הסכם אשר מסדיר את מערכת היחסים ביניהם. חלקם אף מגדיל ומוריד הסכם שותפים כזה או אחר מהאינטרנט ללא כל הבנה של הוראות ההסכם ומבלי לבחון האם ההסכם נותן ביטוי לדרישות, להסכמות או לחששות של השותפים.


פעמים רבות גם כאשר ישנם הסכמים, הם אינם מגדירים את חלוקת האחריות בין השותפים. הסכם כללי שאינו נותן ביטוי לתחומי האחריות והגדרת התפקידים של השותפים עלול להביא למחלוקות רבות בין השותפים, ולא חסרים המקרים בהם העסק נאלץ לסגור בעקבות התנהלות כזו.


אין הגדרה של אופן היפרדות שותפים


עסקים רבים מוקמים במטרה לעשות את האקזיט המיוחל ולא חושבים על סיטואציות אחרות שעשויות להתעורר במהלך חיי העסק. כך, למשל רבים מהסכמי השותפים או הסכמי בעלי המניות והמייסדים לאו דווקא נותנים ביטוי למקרים של היפרדות בין הצדדים או הוספת שותף.


לעתים ההסכמים אפילו לא נותנים ביטוי להסכמת הצדדים במקרים בהם מגיע אותו אקזיט מיוחל ואיך מתנהלים לאחריו. לא פעם, מתעורר סכסוך בין השותפים לגבי תנאי מכירה של העסק, ובין היתר, מחיר המכירה, מועד המכירה וכיו"ב.


כשם שבני זוג בתחילת יחסיהם לא חושבים קדימה ליום בו יעלו יחסיהם על שרטון וייאלצו להפרד, רבים ועל כן אינם מסדירים את הליך ההיפרדות או הגירושין, גם לשותפים עסקיים רבים יש נטייה לדחות את ההתמודדות של הגירושין או הפרידה לעתיד.


כפועל יוצא מאותה דחיה, במהלך העסקים, ובמשך הזמן, עשויים שותפים עסקיים למצוא עצמם בסכסוך עם הסכם שלא נותן מתווה להיפרדות. במקרים כאלה, העסק עלול למצוא את עצמו תקוע במצב של "נעילה" –דבר אשר במהירות יכול להביא אותו לכדי פירוק.

 

על מנת להימנע מסיטואציות דומות, אנו מציעים לבעלי ומנהלי עסקים לעשות שימוש ביועצים השונים המלווים עסקים דווקא בתחילת דרכם ובכך לחסוך הרבה עוגמת נפש בהמשך הדרך, כאשר העסק כבר מצוי במצב בו הושקעו שעות עבודה רבות והשקעות כספיות, ואף כשהעסק רווחי ועובד.