בעבר, בתביעת פיצויי פיטורין הנטל להוכחת תקופת העבודה, היקף משרה וכן גובה השכר מוטל היה על כתפי התובע, היינו על כתפי העובד אשר ביקש לתבוע את מעסיקו. מחד גיסא, עניין זה מתיישב עם מערכת המשפט כולה ועם הכלל הידוע "המוציא מחברו עליו הראיה", אולם מאידך גיסא, במצב דברים בו לא הוצאו תלושי שכר לעובד ולא נערכו רישומי נוכחות כדין, היה מצוי העובד בקושי רב להוכחת תביעתו שכן לא היה יכול להוכיח באמצעות מסמכים מהימנים את היקף משרתו המשליך באופן ישיר על הפיצויים אותם זכאי לכאורה לקבל עקב פיטוריו.


כך היה החוטא היינו המעסיק יוצא נשכר פעמיים, פעם אחת שפעל בניגוד לחוק ולא הוציא תלושי שכר ורשומים כדין ופעם שנייה שבעקבות התנהלותו שלא כדין, עלול ליהנות מדחייתה ו/או קבלתה באופן חלקי בלבד של תביעת פיצויי הפיטורין אותה הגיש העובד כנגדו בשל אי-עמידתו של העובד בנטל ההוכחה.

 

במשך השנים הגמישה הפסיקה את עמדתה באשר לכללים בדבר נטל הראייה שיחול על העובד התובע גמול שעות נוספות באופן בו כל שעל העובד להוכיח הינו מתכונת עבודה קבועה הכוללת עבודה בשעות נוספות ובמקרים כאלה בתי הדין לעבודה ריככו את חובת ההוכחה והעבירו את נטל ההוכחה אל כתפי המעביד (כדוגמא: פרשת ימית).

 

הפסיקה כאמור לעיל אמנם היטיבה עם העובד והיוותה נגיסה בכלל האצבע לפיו על העובד להוכיח את שעות עבודתו אולם נוגעת לשעות עבודה הנוספות ולא לשעות העבודה הבסיסיות.

 

מהו תיקון 24 לחוק הגנת השכר?


תיקון 24 לחוק הגנת השכר, התשי"ח - 1958 הינו תיקון המחזק את השקיפות בהעברת התשלומים לעובד ומסדיר שלשה עניינים עיקריים:


• חובת המעסיק להמצאת תלושי שכר מפורטים, תוך פריסת הרכיבים עליהם להיות מצוינים בתלושים.


• הסדרת עניין הניכויים אותם רשאי המעסיק לנכות משכרו של העובד.


• חובת המעסיק לנהל רישומים מסודרים של שעות העבודה של העובד מידי יום (או באמצעים אלקטרוניים כגון החתמת כרטיס עובד בשעון נוכחות או באמצעות החתמת העובד ומי מטעם המעסיק על השעות).

 

תיקון זה קובע סנקציות של קנסות גבוהים, פיצויים לדוגמא לטובת העובד (פיצויים לדוגמא הינם פיצויים גבוהים במיוחד "למען יראו ויראו") וכמו גם סנקציות פליליות על המעסיק במידה ואינו עומד בחובותיו בהתאם לתיקון כאמור, בעוד שלגבי העניין השלישי המפורט לעיל קובע התיקון כי במידה שהמעסיק לא ערך רישומים בהתאם לחוק, נטל ההוכחה בתביעה לפיצויי פיטורין יעבור לכתפי המעסיק (כמעין עונש המשרת את אינטרס ההרתעה על התנהלות מעסיק בניגוד לחוק). תיקון 24 לחוק נכנס לתוקף בתאריך 01.02.09 ומיטיב עם העובד בצורה דרמטית.

 

אשר על כן כיום, כאשר מעסיק פועל בניגוד לחוק ולא עורך רישומים כדין של שעות העבודה, במידה ומבקש להגיש תביעתה בבית הדין לעבודה בגין שכר עבודה לרבות גמול שעות נוספות וכמו גם פיצויי פיטורין, במקרה בו שעות העבודה שנויות במחלוקת, הנטל להוכחת שעות העבודה חל על המעסיק, ומשכך, בית הדין יוצא מנקודת הנחה שהיקף העבודה הינו כפי שעות העבודה המוצגות על ידי העובד שמכוחן תובע אלא אם הוכיח המעסיק אחרת.

 

משרד עו"ד שחר & שחר מעניק שירות משפטי מקצועי ויעיל ומייצג תובעים ונתבעים בכל הנוגע למערכת היחסים של עובד-מעביד ובהליכים משפטיים המתנהלים בבתי הדין לעבודה, וקורא לכל עובד לבוא ולחקור אודות זכויותיו ולתבוע את אשר מגיע לו, ולכל מעסיק להסדיר את זכויות העובדים בהתאם לחוקים הרלבנטיים ובכך למנוע נזקים עתידיים.